ALGEMENE TOESTAND.
het aantal per jaar af gelegde wagen-
het bestaan onzer vennootschap.
De eerste maanden van het boekjaar 1947 hebben, niettegenstaande
de lange duur en de gestrengheid van de winter, een ten opzichte van 1946
gunstige ontwikkeling van het vervoer te zien gegeven. Hoewel de maand
Juni een aanmerkelijke teruggang vertoonde, zijn de ontvangsten in de
volgende maanden wederom geleidelijk gestegen tot de seizoenmaand
Augustus, in welke, mede als gevolg van constant zomerweer, een reizi-
gersopbrengst werd bereikt, die nog boven de ontvangsten van dezelfde
maand van 1946 uitkwam. In de daarop volgende herfstmaanden had een
zeer duidelijke inzinking plaats; in de maand December herstelde zich
echter het reizigersvervoer in zeer bevredigende mate. Mede als gevolg
van de omstandigheid, dat het bedrijf in staat was om het inmiddels her
stelde beschadigde tram- en busmaterieel geleidelijk aan in dit boekjaar
in dienst te stellen, kan worden gezegd, dat de totale ontvangsten zeer
bevredigend zijn. Daartegenover staat echter, dat de loonkosten en sociale
lasten zeer sterk gestegen zijn en de exploitatiekosten, als gevolg daarvan,
een ongekende hoogte hebben bereikt. De exploitatie-resultaten zijn daar-
en liggen aanmerkelijk lager dan die over het
Mijne Heren,
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over de toestand en de
verrichtingen onzer vennootschap over het jaar 1947, zijnde het 21e boek
jaar, zomede de balans en de verlies- en winstrekening, afgesloten per
31 December 1947, ter goedkeuring aan te bieden.
door ongunstig beïnvloed
voorafgaande boekjaar.
De snelle wijze, waarop de beschadigingen aan rollend materieel en
andere eigendommen hersteld zijn geworden en het feit, dat meer dan de
helft van de in bestelling zijnde nieuwe autobussen vóór het einde van het
boekjaar in gebruik kon worden genomen, hebben tot resultaat gehad, dat
niet alleen de dienende taak op de bestaande lijnen beter vervuld is
kunnen worden, maar dat tevens 2 tram- en 2 buslijnen in het boekjaar in
exploitatie konden worden gebracht.
Per 31 December 1947 waren de intercommunale lijnen, 14 stadstram
lijnen en 7 autobuslijnen, volledig in exploitatie.
De vergelijking van de vervoerscijfers met die van het vorige boekjaar
wordt, i.v.m. de omstandigheid, dat het bedrijf gedurende het gehele jaar
1946 weder in exploitatie was, dit jaar in de oude vorm verstrekt.
Aan het einde van het verslag zijn de gebruikelijke grafieken opge
nomen.
Figuur 1 geeft een beeld van
kilometers over de 21 jaren van