ALGEMENE TOESTAND. het aantal per jaar af gelegde wagen- het bestaan onzer vennootschap. De eerste maanden van het boekjaar 1947 hebben, niettegenstaande de lange duur en de gestrengheid van de winter, een ten opzichte van 1946 gunstige ontwikkeling van het vervoer te zien gegeven. Hoewel de maand Juni een aanmerkelijke teruggang vertoonde, zijn de ontvangsten in de volgende maanden wederom geleidelijk gestegen tot de seizoenmaand Augustus, in welke, mede als gevolg van constant zomerweer, een reizi- gersopbrengst werd bereikt, die nog boven de ontvangsten van dezelfde maand van 1946 uitkwam. In de daarop volgende herfstmaanden had een zeer duidelijke inzinking plaats; in de maand December herstelde zich echter het reizigersvervoer in zeer bevredigende mate. Mede als gevolg van de omstandigheid, dat het bedrijf in staat was om het inmiddels her stelde beschadigde tram- en busmaterieel geleidelijk aan in dit boekjaar in dienst te stellen, kan worden gezegd, dat de totale ontvangsten zeer bevredigend zijn. Daartegenover staat echter, dat de loonkosten en sociale lasten zeer sterk gestegen zijn en de exploitatiekosten, als gevolg daarvan, een ongekende hoogte hebben bereikt. De exploitatie-resultaten zijn daar- en liggen aanmerkelijk lager dan die over het Mijne Heren, Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over de toestand en de verrichtingen onzer vennootschap over het jaar 1947, zijnde het 21e boek jaar, zomede de balans en de verlies- en winstrekening, afgesloten per 31 December 1947, ter goedkeuring aan te bieden. door ongunstig beïnvloed voorafgaande boekjaar. De snelle wijze, waarop de beschadigingen aan rollend materieel en andere eigendommen hersteld zijn geworden en het feit, dat meer dan de helft van de in bestelling zijnde nieuwe autobussen vóór het einde van het boekjaar in gebruik kon worden genomen, hebben tot resultaat gehad, dat niet alleen de dienende taak op de bestaande lijnen beter vervuld is kunnen worden, maar dat tevens 2 tram- en 2 buslijnen in het boekjaar in exploitatie konden worden gebracht. Per 31 December 1947 waren de intercommunale lijnen, 14 stadstram lijnen en 7 autobuslijnen, volledig in exploitatie. De vergelijking van de vervoerscijfers met die van het vorige boekjaar wordt, i.v.m. de omstandigheid, dat het bedrijf gedurende het gehele jaar 1946 weder in exploitatie was, dit jaar in de oude vorm verstrekt. Aan het einde van het verslag zijn de gebruikelijke grafieken opge nomen. Figuur 1 geeft een beeld van kilometers over de 21 jaren van

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 525