6
J
1
Een grote ontwikkeling van het vervoer, bewerkstelligd door bus
lijnen, is uit bovenstaand overzicht af te lezen. Uit den aard der zaak
hebben deze buslijnen verbindingen tot stand gebracht, welke niet of
onvoldoende door tramlijnen worden bediend. Ongetwijfeld heeft in zekere
mate overheveling van reizigers der tramlijnen naar de buslijnen plaats
gevonden. Bij de intercommunale lijnen, welke geen beïnvloeding van
buslijnen hebben ondervonden, is desniettegenstaande reeds een teruggang
van ca. 10 te constateren.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus tezamen nam toe
met f 1.260.000,of 11,2 De beide intercommunale tramlijnen brachten
tezamen f 286.000,of 9,9 minder op dan in het vorige jaar.
In 1947 werden rond 157.249.000 reizigers vervoerd. De toename van
het aantal vervoerde reizigers bedroeg ten opzichte van het jaar 1946
rond 9.506.000 of 6,4
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 81,1 de autobuslijnen
18,9 bewerkstelligd.
Het verloop van de exploitatie-ontvangsten, -uitgaven en -overschotten
sinds 1927 is in figuur 3 aangegeven.
De totale ontvangsten over 1947 bedroegen rond f 15.090.000,wat
tegenover 1946 een toename betekent van f 973.000,— of 6,9
De exploitatie-uitgaven over 1947 bedroegen rond f 7.913.000,zijnde
f 1.767.000,of 28,8 meer dan in het vorige jaar.
Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de
jaren 1939 t./m. 1947 is in onderstaande tabel aangegeven.
Uit de laatste kolom van bovenstaande tabel blijkt, dat de gemiddelde
bezetting op alle lijnen wederom een daling te zien geeft ten opzichte van
de cijfers van het vorige boekjaar. Dit is volkomen begrijpelijk, daar het
aantal aangeboden plaatsen gedurende de voorafgaande 4 jaren totaal
onvoldoende was en een verbetering van de „service” aan het publiek als
een dringende noodzaak was aan te merken.
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer aan voor de stads
tramlijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf.
Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afname der
totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1947, vergeleken met
die van het jaar 1946.
1939
1940
1943
1941
1942
1947
12.48
5,80
le halfjaar.
2e halfjaar.
Totaal.
f 148.000
Stadetramlfjnen
Autobuslijnen
Intercom
munale
lijnen
Te zamen
Stadstramlijnen
buslijnen
Hjn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
3,24
2,99
2,87
2,47
8,07
7,97
8,07
4,84
Delft
Leiden
4.87
6,60
4,53
I LH
I 9,21
I 7,06
4.4Ï
10,75
9,22
9,08
5,72 I
3.79
3,91
3,64
2,75 2,99
1945 l 1946
1944
9,75 I 10,91
11,67 1 9,84
9,58 10,82^ 11,51
5,66 j 6,32 J
4-f 148.000 (4- 3,2%)' +-f 23 000 (4- 0,44-f 171.000 (4- 1,7%)
4- 806.000 (4- 237,8%)4- 283.000 (4-30.6% „1.089.000 (4-86,2%)
62.000 7,7%)102.000 (-11,7%)i-„ 164.000 (- 9,8%)
35.000(— 6,1 88.000 (-13,4%)'—123.000 (-10,-%)
4-f 857.000(4- 13,4 4- f 116.000 (4- 1,5f 973.000 (4- 6,9%)