6 J 1 Een grote ontwikkeling van het vervoer, bewerkstelligd door bus lijnen, is uit bovenstaand overzicht af te lezen. Uit den aard der zaak hebben deze buslijnen verbindingen tot stand gebracht, welke niet of onvoldoende door tramlijnen worden bediend. Ongetwijfeld heeft in zekere mate overheveling van reizigers der tramlijnen naar de buslijnen plaats gevonden. Bij de intercommunale lijnen, welke geen beïnvloeding van buslijnen hebben ondervonden, is desniettegenstaande reeds een teruggang van ca. 10 te constateren. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus tezamen nam toe met f 1.260.000,of 11,2 De beide intercommunale tramlijnen brachten tezamen f 286.000,of 9,9 minder op dan in het vorige jaar. In 1947 werden rond 157.249.000 reizigers vervoerd. De toename van het aantal vervoerde reizigers bedroeg ten opzichte van het jaar 1946 rond 9.506.000 of 6,4 Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 81,1 de autobuslijnen 18,9 bewerkstelligd. Het verloop van de exploitatie-ontvangsten, -uitgaven en -overschotten sinds 1927 is in figuur 3 aangegeven. De totale ontvangsten over 1947 bedroegen rond f 15.090.000,wat tegenover 1946 een toename betekent van f 973.000,— of 6,9 De exploitatie-uitgaven over 1947 bedroegen rond f 7.913.000,zijnde f 1.767.000,of 28,8 meer dan in het vorige jaar. Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de jaren 1939 t./m. 1947 is in onderstaande tabel aangegeven. Uit de laatste kolom van bovenstaande tabel blijkt, dat de gemiddelde bezetting op alle lijnen wederom een daling te zien geeft ten opzichte van de cijfers van het vorige boekjaar. Dit is volkomen begrijpelijk, daar het aantal aangeboden plaatsen gedurende de voorafgaande 4 jaren totaal onvoldoende was en een verbetering van de „service” aan het publiek als een dringende noodzaak was aan te merken. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer aan voor de stads tramlijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf. Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afname der totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1947, vergeleken met die van het jaar 1946. 1939 1940 1943 1941 1942 1947 12.48 5,80 le halfjaar. 2e halfjaar. Totaal. f 148.000 Stadetramlfjnen Autobuslijnen Intercom munale lijnen Te zamen Stadstramlijnen buslijnen Hjn Den HaagDelft Den HaagLeiden 3,24 2,99 2,87 2,47 8,07 7,97 8,07 4,84 Delft Leiden 4.87 6,60 4,53 I LH I 9,21 I 7,06 4.4Ï 10,75 9,22 9,08 5,72 I 3.79 3,91 3,64 2,75 2,99 1945 l 1946 1944 9,75 I 10,91 11,67 1 9,84 9,58 10,82^ 11,51 5,66 j 6,32 J 4-f 148.000 (4- 3,2%)' +-f 23 000 (4- 0,44-f 171.000 (4- 1,7%) 4- 806.000 (4- 237,8%)4- 283.000 (4-30.6% „1.089.000 (4-86,2%) 62.000 7,7%)102.000 (-11,7%)i-„ 164.000 (- 9,8%) 35.000(— 6,1 88.000 (-13,4%)'—123.000 (-10,-%) 4-f 857.000(4- 13,4 4- f 116.000 (4- 1,5f 973.000 (4- 6,9%)

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 526