RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. In de samenstelling van de Raad van Beheer kwam in het verslagjaar geen wijziging. Zoals reeds in het vorige jaarverslag werd vermeld, is de Heer Ir. A. dommen der maatschappij. De verhogingen, zowel van het prijs- als van het loonpeil, waren oorzaak dat de reparatiekosten van het rollend mate rieel en overige eigendommen, maar ook de noodzakelijke aanschaffingen, grote sommen gelds vorderden, welke uit de liquide middelen nog konden worden geput. De gevolgde zeer voorzichtige investeringspolitiek heeft er toe geleid, dat in het verslagjaar aan de reeds in opdracht gegeven 16 vierassige motorwagens slechts 2 proefwagens van het meest moderne Amerikaanse type zijn toegevoegd. Wat het autobusmaterieel betreft, werd in principe besloten tot de aanschaffing van 15 nieuwe autobussen, ter vervanging van binnen afzienbare tijd buiten dienst te stellen materieel. Niettemin vereisen deze zeer beperkte aanschaffingen, als gevolg van prijzen, welke het 3- a 4-voudige van vóór de oorlog belopen, belangrijke kapitalen. De omzetting van de tijdelijke toeslagen in loon, welke in het boekjaar plaats heeft gehad, heeft niet alleen een belangrijke definitieve verhoging van de exploitatie-kosten veroorzaakt, maar tevens, als gevolg van de ver hoging der pensioensgrondslagen, wederom een enorm tekort van ca. f 3, millioen in het Pensioenfonds teweeg gebracht. Vandaar dat ten laste van dit boekjaar een extra storting, ter gedeeltelijke aanzuivering van dit tekort, in het Pensioenfonds is verricht moeten worden. Het nieuw ingetreden jaar is ingezet met bevredigende resultaten voor de eerste 3 maanden. Hierbij mag evenwel niet uit het oog worden verloren, dat de exploitatiekosten meer dan evenredig gestegen zijn. De Aprilmaand echter heeft een zeer duidelijke teruggang in de ontvang sten, waaruit te concluderen valt, dat o.m. de concurrentie van de inmid dels buiten de distributie vallende rijwielen haar invloed doet gelden. Ook het autoverkeer neemt hand over hand toe; de ongunstige beïnvloeding daardoor is het sterkst bij de intercommunale lijnen merkbaar. Hoewel de georganiseerde feestelijkheden, verband houdende met het 700-jarig bestaan van de gemeente ’s-Gravenhage in de maand Juli en het 50-jarig regeringsjubileum van H.M. de Koningin in Augustus, gunstige factoren voor de ontvangsten zullen vormen, dient met de waarschijnlijkheid rekening te worden gehouden, dat althans de laatste maanden van het nieuwe jaar een daling van de ontvangsten is te verwachten. Nieuwe sociale maatregelen, bij de regering in voorbereiding, zullen in 1948 wederom zwaardere lasten op het bedrijf leggen, waardoor de exploitatie resultaten opnieuw in ernstige mate zullen worden gedrukt. Bedoelde regeringsmaatregelen betreffen bovendien een wijziging van de pensioen wet 1922; de gevolgen daarvan zullen zich, voor wat de vennootschap betreft, uiten in het ontstaan van een nieuw aanmerkelijk tekort in het Pensioenfonds. Ook het nieuwe boekjaar zal grote kapitalen voor investeringen en her investeringen vergen, wil het Haagse tram- en autobusbedrijf aan redelijke vervoerseisen blijven voldoen. De, met het oog op al deze tijdig voorziene factoren, zo dringend noodzakelijke tariefsverhoging, op de goedkeuring waarvan herhaaldelijk bij de autoriteiten werd aangedrongen, mag nog steeds niet worden ingevoerd. I 7

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 528