RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
In de samenstelling van de Raad van Beheer kwam in het verslagjaar
geen wijziging.
Zoals reeds in het vorige jaarverslag werd vermeld, is de Heer Ir. A.
dommen der maatschappij. De verhogingen, zowel van het prijs- als van
het loonpeil, waren oorzaak dat de reparatiekosten van het rollend mate
rieel en overige eigendommen, maar ook de noodzakelijke aanschaffingen,
grote sommen gelds vorderden, welke uit de liquide middelen nog konden
worden geput. De gevolgde zeer voorzichtige investeringspolitiek
heeft er toe geleid, dat in het verslagjaar aan de reeds in opdracht gegeven
16 vierassige motorwagens slechts 2 proefwagens van het meest moderne
Amerikaanse type zijn toegevoegd. Wat het autobusmaterieel betreft, werd
in principe besloten tot de aanschaffing van 15 nieuwe autobussen, ter
vervanging van binnen afzienbare tijd buiten dienst te stellen materieel.
Niettemin vereisen deze zeer beperkte aanschaffingen, als gevolg van
prijzen, welke het 3- a 4-voudige van vóór de oorlog belopen, belangrijke
kapitalen.
De omzetting van de tijdelijke toeslagen in loon, welke in het boekjaar
plaats heeft gehad, heeft niet alleen een belangrijke definitieve verhoging
van de exploitatie-kosten veroorzaakt, maar tevens, als gevolg van de ver
hoging der pensioensgrondslagen, wederom een enorm tekort van ca. f 3,
millioen in het Pensioenfonds teweeg gebracht. Vandaar dat ten laste van
dit boekjaar een extra storting, ter gedeeltelijke aanzuivering van dit
tekort, in het Pensioenfonds is verricht moeten worden.
Het nieuw ingetreden jaar is ingezet met bevredigende resultaten
voor de eerste 3 maanden. Hierbij mag evenwel niet uit het oog worden
verloren, dat de exploitatiekosten meer dan evenredig gestegen zijn.
De Aprilmaand echter heeft een zeer duidelijke teruggang in de ontvang
sten, waaruit te concluderen valt, dat o.m. de concurrentie van de inmid
dels buiten de distributie vallende rijwielen haar invloed doet gelden. Ook
het autoverkeer neemt hand over hand toe; de ongunstige beïnvloeding
daardoor is het sterkst bij de intercommunale lijnen merkbaar. Hoewel de
georganiseerde feestelijkheden, verband houdende met het 700-jarig
bestaan van de gemeente ’s-Gravenhage in de maand Juli en het 50-jarig
regeringsjubileum van H.M. de Koningin in Augustus, gunstige factoren
voor de ontvangsten zullen vormen, dient met de waarschijnlijkheid
rekening te worden gehouden, dat althans de laatste maanden van het
nieuwe jaar een daling van de ontvangsten is te verwachten. Nieuwe
sociale maatregelen, bij de regering in voorbereiding, zullen in 1948
wederom zwaardere lasten op het bedrijf leggen, waardoor de exploitatie
resultaten opnieuw in ernstige mate zullen worden gedrukt. Bedoelde
regeringsmaatregelen betreffen bovendien een wijziging van de pensioen
wet 1922; de gevolgen daarvan zullen zich, voor wat de vennootschap
betreft, uiten in het ontstaan van een nieuw aanmerkelijk tekort in het
Pensioenfonds.
Ook het nieuwe boekjaar zal grote kapitalen voor investeringen en her
investeringen vergen, wil het Haagse tram- en autobusbedrijf aan redelijke
vervoerseisen blijven voldoen. De, met het oog op al deze tijdig voorziene
factoren, zo dringend noodzakelijke tariefsverhoging, op de goedkeuring
waarvan herhaaldelijk bij de autoriteiten werd aangedrongen, mag nog
steeds niet worden ingevoerd.
I
7