Mijne Heren, Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over f 203.000 5 (- (- kennelijke daling van de ontvangsten sedert April is opgetreden, een daling die zich in 1949 zelfs in versterkte mate heeft voortgezet, is een verschijnsel, hetwelk vanzelfsprekend ernstige aandacht heeft gevergd. De totale ontvangsten, nog gunstig beïnvloed door die van het eerste kwartaal en de feeste lijkheden in September, zijn, als gevolg van de vermindering van het reizigersvervoer, in plaats van hoger, iets lager dan die van het vorige boekjaar. Bovendien zijn de exploitatiekosten, als gevolg van de stijging der loonkosten, sociale lasten en materiaalprijzen, wederom belangrijk hoger dan in het vorige boekjaar, zodat de exploitatieresultaten aanmerkelijk ongunstiger zijn. Door de hierboven reeds genoemde aflevering van het restant der in opdracht gegeven auto bussen en het grootste gedeelte der bestelde motorwagens, was het mogelijk per 31 December 1948 volledig te exploiteren de intercommunale lijnen, 15 stadstramlijnen, 9 autobuslijnen en de beide verbindingen naar Kijkduin en naar het vliegveld Ypenburg. Aan het einde van het verslag zijn de gebrui kelijke grafieken opgenomen. Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde wagenkilometers over de 22 jaren van het bestaan onzer vennootschap. Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de jaren 1939 t./m. 1948 is in onderstaande tabel aangegeven. De laatste kolom van bovenstaande tabel toont aan, dat ook in dit jaar de daling der gemiddelde bezetting zich op alle lijnen heeft voortgezet. Deze daling werd nagenoeg geheel veroorzaakt door het in dienst stellen van nieuw tram- en busmaterieel, waardoor de vervoerscapaciteit werd vergroot. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome ter aan voor de stadstramlijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf. Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afneming der totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1948, verge leken met die van het jaar 1947. de toestand en de verrichtingen onzer vennoot- 1 schap over het jaar 1948, zijnde het 22e boekjaar, zomede de balans en de verlies- en winstreke ning, afgesloten per 31 December 1948, ter goed- i keuring aan te bieden. ALGEMENE TOESTAND. De verdere ontwikkeling van het reizigers vervoer heeft zich in het eerste kwartaal van het boekjaar 1948 in gunstige zin voortgezet. Uit een vergelijking met het vorige boekjaar blijkt, dat een daling van de reizigersontvang- I sten is aangevangen in de maand April, welke daling zich, mede als gevolg van de wilde sta- I king van 31 Juli t./m. 3 Augustus, in toenemende mate heeft voortgezet tot het einde van het jaar, I met uitzondering van de maand September, welke, door de feestelijkheden ter gelegenheid van de kroning van H.M. Koningin Juliana, een belangrijke meer-opbrengst te zien gaf. Door het geleidelijk in 1948 af geleverde nieuwe bus- en trammaterieel is de vennoot- 1 schap in staat geweest de vooroorlogse vervoers capaciteit wederom te bereiken en, door het in exploitatie nemen van enkele tram- en buslijnen, I het vervoersgebied in de gemeente ’s-Graven- hage en omstreken op redelijke wijze te bedienen, i Dat, niettegenstaande de hierboven bedoelde betere bediening van het vervoersgebied, er een 1940 1941 1942 1943 1944 1939 1945 1946 1947 1948 12,48 le halfjaar. 2e halfjaar. Totaal. n 2,8%) f f 265.000 n n 6.26 6.67 7,09 4,22 7.11 9.21 7,06 4,42 8.07 7,97 8,07 4.84 10,75 9,22 9,08 5,72 9.75 I 11,67 9,58 5,66 11.51 5,80 3.24 2.99 2.87 2.4 7 3.79 3,91 3.64 2.75 4.87 6,60 4.53 2,99 I Stadstramlijnen buslijnen Lijn Den HaagDelft Den HaagLeiden f 281.000 586.000 51.000 51.000 (- 9,2%) 48,1%) (- 8,9%) (- 11,7%) 62.000 0,4%) f 931.000 1.131.000 134.000 128.000 10.91 9.84 10,82 6,32 (- 5,8%) 51.2%) 6,9%) 9,5%) Stadstramlijnen Autobuslijnen Intercom-^DeIft munale lijnen Leiden Te zamen f 650.000 12.3%) 545.000 45,1%) 83.000 10,8%) 77.000 13,8%) 3,4%)

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1948 | | pagina 318