Mijne Heren,
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over
f 203.000
5
(-
(-
kennelijke daling van de ontvangsten sedert
April is opgetreden, een daling die zich in 1949
zelfs in versterkte mate heeft voortgezet, is een
verschijnsel, hetwelk vanzelfsprekend ernstige
aandacht heeft gevergd.
De totale ontvangsten, nog gunstig beïnvloed
door die van het eerste kwartaal en de feeste
lijkheden in September, zijn, als gevolg van de
vermindering van het reizigersvervoer, in plaats
van hoger, iets lager dan die van het vorige
boekjaar. Bovendien zijn de exploitatiekosten,
als gevolg van de stijging der loonkosten, sociale
lasten en materiaalprijzen, wederom belangrijk
hoger dan in het vorige boekjaar, zodat de
exploitatieresultaten aanmerkelijk ongunstiger
zijn.
Door de hierboven reeds genoemde aflevering
van het restant der in opdracht gegeven auto
bussen en het grootste gedeelte der bestelde
motorwagens, was het mogelijk per 31 December
1948 volledig te exploiteren de intercommunale
lijnen, 15 stadstramlijnen, 9 autobuslijnen en de
beide verbindingen naar Kijkduin en naar het
vliegveld Ypenburg.
Aan het einde van het verslag zijn de gebrui
kelijke grafieken opgenomen.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per
jaar afgelegde wagenkilometers over de 22 jaren
van het bestaan onzer vennootschap.
Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde
wagenkilometer over de jaren 1939 t./m. 1948 is
in onderstaande tabel aangegeven.
De laatste kolom van bovenstaande tabel toont
aan, dat ook in dit jaar de daling der gemiddelde
bezetting zich op alle lijnen heeft voortgezet.
Deze daling werd nagenoeg geheel veroorzaakt
door het in dienst stellen van nieuw tram- en
busmaterieel, waardoor de vervoerscapaciteit
werd vergroot.
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome
ter aan voor de stadstramlijnen over de jaren
sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf.
Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht
van de toe- of afneming der totale ontvangsten
in de beide semesters van het jaar 1948, verge
leken met die van het jaar 1947.
de toestand en de verrichtingen onzer vennoot-
1 schap over het jaar 1948, zijnde het 22e boekjaar,
zomede de balans en de verlies- en winstreke
ning, afgesloten per 31 December 1948, ter goed-
i keuring aan te bieden.
ALGEMENE TOESTAND.
De verdere ontwikkeling van het reizigers
vervoer heeft zich in het eerste kwartaal van
het boekjaar 1948 in gunstige zin voortgezet.
Uit een vergelijking met het vorige boekjaar
blijkt, dat een daling van de reizigersontvang-
I sten is aangevangen in de maand April, welke
daling zich, mede als gevolg van de wilde sta-
I king van 31 Juli t./m. 3 Augustus, in toenemende
mate heeft voortgezet tot het einde van het jaar,
I met uitzondering van de maand September,
welke, door de feestelijkheden ter gelegenheid
van de kroning van H.M. Koningin Juliana, een
belangrijke meer-opbrengst te zien gaf.
Door het geleidelijk in 1948 af geleverde
nieuwe bus- en trammaterieel is de vennoot-
1 schap in staat geweest de vooroorlogse vervoers
capaciteit wederom te bereiken en, door het in
exploitatie nemen van enkele tram- en buslijnen,
I het vervoersgebied in de gemeente ’s-Graven-
hage en omstreken op redelijke wijze te bedienen,
i Dat, niettegenstaande de hierboven bedoelde
betere bediening van het vervoersgebied, er een
1940
1941
1942
1943
1944
1939
1945
1946
1947
1948
12,48
le halfjaar.
2e halfjaar.
Totaal.
n
2,8%)
f
f 265.000
n
n
6.26
6.67
7,09
4,22
7.11
9.21
7,06
4,42
8.07
7,97
8,07
4.84
10,75
9,22
9,08
5,72
9.75
I 11,67
9,58
5,66
11.51
5,80
3.24
2.99
2.87
2.4 7
3.79
3,91
3.64
2.75
4.87
6,60
4.53
2,99 I
Stadstramlijnen
buslijnen
Lijn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
f 281.000
586.000
51.000
51.000
(- 9,2%)
48,1%)
(- 8,9%)
(- 11,7%)
62.000 0,4%)
f 931.000
1.131.000
134.000
128.000
10.91
9.84
10,82
6,32
(- 5,8%)
51.2%)
6,9%)
9,5%)
Stadstramlijnen
Autobuslijnen
Intercom-^DeIft
munale
lijnen Leiden
Te zamen
f 650.000 12.3%)
545.000 45,1%)
83.000 10,8%)
77.000 13,8%)
3,4%)