I II. 2 1 8 to de de 2 15 2 2 2 2 36 27 motorwagens gesloten aanhgw. aan} open aanhgw. I eleetrisehe locomotieven pekelwagens oude mw. voor spec, doeleinden railreinigingswagens railslijpwagens lorries Over veschillende plaatsen van het net ver deeld, werden de volgende materialen door nieuwe vervangen: 6.117 m rails, 62 tongstukken, 10 puntstukken, 1 gebogen enkelvoudige kruising met puntstuk. Lijn I'. De zgn. „Schutbrug” over de Vliet, welke, in verband niet de gereedkomst van de nieuwe Hoornbrug, buiten gebruik was ge steld, werd gesloopt. Een verbindingswissel nabij de Rotterdam- merpoort te Delft werd verplaatst. De volgende materialen werden door nieuwe vervangen: 495 m rails, 8 tongstukken. 5 puntstukken. Lijn ƒ-. De volgende vernieuwingswerken wer den uitgevoerd: Backershagenlaan 1.660 m vignolarails N.P. 30 vervangen door vignolarails N.P. 42; Leidsestraatweg tussen Waalsdorperlaan en viaduct, richting Leiden, 1.800 m vignolarails V 3 vervangen door vignolarails N.P. 42; Tussen Deijleroord en remise Wassenaar 1.460 m vignolarails N.P. 30 vervangen door vignolarails N.P. 42; Leidsestraatweg tussen viaduct en Waalsdor- perlaan, richting den Haag, 1.191 dwarslig gers en 13 wisselhouten vernieuwd. Op verschillende baanvakken werden overi gens de volgende materialen door nieuwe vervangen: 158 m rails, 4 tongstukken, 2 puntstukken, 311 dwarsliggers, diverse bovenleidingmaterialen. Lijn I'. De volgende materialen werden door nieuwe vervangen: 134 m rails, 5 tongstukken. Diversen. Teneinde, gedurende de uitvoering der werk zaamheden voor de bouw van een nieuwe brug over het kanaal bij de Laan Copes van Cattenburch, enkelspoor te kunnen rijden, werd ter plaatse op de Koninginnegracht tijdelijk een verbindingswissel ingebouwd. De sporen en bovenleiding in de Harstenhoek- straat werden verplaatst en gelijktijdig ge deeltelijk vernieuwd, zulks in verband met de aanleg door de N.Z.H.V.M. van een lus op de Gevers Deynootweg t.b.v. het eindpunt van haar lijn. In de Laakhaven nabij de Laakbrug en de Slachthuisbrug werd een tweetal kabelzin- kers gelegd t.b.v. het stadsnet en de inter communale lijn den HaagDelft. Op de volgende plaatsen werden materialen van reeds eerder buiten dienst gestelde sporen uit de straat verwijderd: Smidsplein 140 m rails, Korte Vijverberg 423 m rails en 1 puntstuk, Plein 140 m rails en 2 tongstukken, Anna Paulownastraat tussen Oude Scheve- ningseweg en Piet Heinplein 2.342 m rails. an de bij het einde van het vorige verslag jaar in aanbouw zijnde 16 nieuwe motorwagens kwamen in dit jaar 14 stuks, de nos. 201 t./m. 214, gereed en werden in dienst gesteld. Behoudens enkele in de aanvang opgetreden kleine gebre ken, voldoen deze wagens aan de gestelde eisen. De aflevering van de beide overige wagens, als mede van de aan de N.V. Werkspoor in samen werking met Belgische fabrieken opgedragen 2 motorwagens volgens het Amerikaanse P.C.C.- systeem, ondervond vertraging, waardoor dit materieel waarschijnlijk eerst tegen het zomer seizoen zal worden ontvangen. 10 motorwagens van het type 250 werden van nieuwe motoren, assen en tandwielen voorzien, waarbij gelijktijdig een gedeelte der eleetrisehe geleidingen vernieuwd werd. Bij een drietal dezer wagens zijn de oude rij- en remweerstan- den door een nieuw type weerstanden vervan gen. De verdere vervanging van motoren met bijbehoren vindt regelmatig voortgang. Van motorwagen no. 60 van de buitenlijnen werd de oude luehtdrukreminstallatie vervangen door een geheel nieuwe volgens systeem Wes tinghouse. De aanhangwagens nos. 102 en 116 van buitenlijnen, alsmede de nos. 771 t./m. 780 van stadslijnen werden met een nieuwe luchtdruk- reminstallatie systeem Westinghouse uitgerust. Aangezien laatstgenoemde aanhangwagens be stemd zijn om dienst te doen achter de nieuwe motorwagens type 201, werden zij tevens van een optische signaalinrichting voorzien. Op 31 December 1948 bestond het wagenpark uit: Stads lijnen 184 155 35 2 13 2 2 2 1 Totaal 220 182 35 Buiten lijnen b. INTERCOMMUNALE LIJNEN. Wijzigingen en uitbreidingen van het rollend materieel. a. TRAMWEGMATERIEEL.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1948 | | pagina 321