I
II.
2
1
8
to
de
de
2
15
2
2
2
2
36
27
motorwagens
gesloten aanhgw. aan}
open aanhgw. I
eleetrisehe locomotieven
pekelwagens
oude mw. voor spec, doeleinden
railreinigingswagens
railslijpwagens
lorries
Over veschillende plaatsen van het net ver
deeld, werden de volgende materialen door
nieuwe vervangen:
6.117 m rails,
62 tongstukken,
10 puntstukken,
1 gebogen enkelvoudige kruising met
puntstuk.
Lijn I'. De zgn. „Schutbrug” over de Vliet,
welke, in verband niet de gereedkomst van de
nieuwe Hoornbrug, buiten gebruik was ge
steld, werd gesloopt.
Een verbindingswissel nabij de Rotterdam-
merpoort te Delft werd verplaatst.
De volgende materialen werden door nieuwe
vervangen:
495 m rails,
8 tongstukken.
5 puntstukken.
Lijn ƒ-. De volgende vernieuwingswerken wer
den uitgevoerd:
Backershagenlaan 1.660 m vignolarails N.P.
30 vervangen door vignolarails N.P. 42;
Leidsestraatweg tussen Waalsdorperlaan en
viaduct, richting Leiden, 1.800 m vignolarails
V 3 vervangen door vignolarails N.P. 42;
Tussen Deijleroord en remise Wassenaar
1.460 m vignolarails N.P. 30 vervangen door
vignolarails N.P. 42;
Leidsestraatweg tussen viaduct en Waalsdor-
perlaan, richting den Haag, 1.191 dwarslig
gers en 13 wisselhouten vernieuwd.
Op verschillende baanvakken werden overi
gens de volgende materialen door nieuwe
vervangen:
158 m rails,
4 tongstukken,
2 puntstukken,
311 dwarsliggers,
diverse bovenleidingmaterialen.
Lijn I'. De volgende materialen werden door
nieuwe vervangen:
134 m rails,
5 tongstukken.
Diversen.
Teneinde, gedurende de uitvoering der werk
zaamheden voor de bouw van een nieuwe
brug over het kanaal bij de Laan Copes van
Cattenburch, enkelspoor te kunnen rijden,
werd ter plaatse op de Koninginnegracht
tijdelijk een verbindingswissel ingebouwd.
De sporen en bovenleiding in de Harstenhoek-
straat werden verplaatst en gelijktijdig ge
deeltelijk vernieuwd, zulks in verband met
de aanleg door de N.Z.H.V.M. van een lus op
de Gevers Deynootweg t.b.v. het eindpunt van
haar lijn.
In de Laakhaven nabij de Laakbrug en de
Slachthuisbrug werd een tweetal kabelzin-
kers gelegd t.b.v. het stadsnet en de inter
communale lijn den HaagDelft.
Op de volgende plaatsen werden materialen
van reeds eerder buiten dienst gestelde sporen
uit de straat verwijderd:
Smidsplein 140 m rails,
Korte Vijverberg 423 m rails en 1 puntstuk,
Plein 140 m rails en 2 tongstukken,
Anna Paulownastraat tussen Oude Scheve-
ningseweg en Piet Heinplein 2.342 m rails.
an de bij het einde van het vorige verslag
jaar in aanbouw zijnde 16 nieuwe motorwagens
kwamen in dit jaar 14 stuks, de nos. 201 t./m. 214,
gereed en werden in dienst gesteld. Behoudens
enkele in de aanvang opgetreden kleine gebre
ken, voldoen deze wagens aan de gestelde eisen.
De aflevering van de beide overige wagens, als
mede van de aan de N.V. Werkspoor in samen
werking met Belgische fabrieken opgedragen 2
motorwagens volgens het Amerikaanse P.C.C.-
systeem, ondervond vertraging, waardoor dit
materieel waarschijnlijk eerst tegen het zomer
seizoen zal worden ontvangen.
10 motorwagens van het type 250 werden van
nieuwe motoren, assen en tandwielen voorzien,
waarbij gelijktijdig een gedeelte der eleetrisehe
geleidingen vernieuwd werd. Bij een drietal
dezer wagens zijn de oude rij- en remweerstan-
den door een nieuw type weerstanden vervan
gen. De verdere vervanging van motoren met
bijbehoren vindt regelmatig voortgang.
Van motorwagen no. 60 van de buitenlijnen
werd de oude luehtdrukreminstallatie vervangen
door een geheel nieuwe volgens systeem Wes
tinghouse.
De aanhangwagens nos. 102 en 116 van
buitenlijnen, alsmede de nos. 771 t./m. 780 van
stadslijnen werden met een nieuwe luchtdruk-
reminstallatie systeem Westinghouse uitgerust.
Aangezien laatstgenoemde aanhangwagens be
stemd zijn om dienst te doen achter de nieuwe
motorwagens type 201, werden zij tevens van een
optische signaalinrichting voorzien.
Op 31 December 1948 bestond het wagenpark
uit:
Stads
lijnen
184
155
35
2
13
2
2
2
1
Totaal
220
182
35
Buiten
lijnen
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.
Wijzigingen en uitbreidingen van het rollend
materieel.
a. TRAMWEGMATERIEEL.