9 Op 1 Januari bedroeg het aantal autobussen: 76 Dieselbussen (Kromhout) 14 Benzinebussen (Chausson) 90 Bussen totaal. De nog in bestelling zijnde 21 Kromhout Die selbussen werden in de eerste helft van het verslagjaar afgeleverd. Op 31 December bestond het wagenpark uit: 97 Dieselbussen (Kromhout) 14 Benzinebussen (Chausson) Hl Bussen totaal. Hoofdkantoor. In een lokaliteit op de parterre werd een lokettenfront geplaatst t.b.v. de verkoop van abonnementen. De centrale ver warmingsketel werd door een nieuwe met automatische stookinrichting vervangen. Van dit wagenpark waren op 31 December voor de dienst beschikbaar: 174 motorwagens 163 gesloten aanhangwagens 29 open aanhangwagens 2 electrische locomotieven 15 pekel wagens 1 railreinigingswagen 1 railslijpwagen Voor grotere herstellingen waren 3 motor wagens en 3 gesloten aanhangwagens aanwezig bij de N.V. Werkspoor; het overige materieel stond voor kleine reparaties in eigen werkplaats. Door opheffing der distributiebepalingen op lakken en verven, kon het schilderen van het rollend materieel op ruime schaal hervat worden. In- en uitwendig geschilderd werden: 18 stadsmotorwagens 42 stadsaanhangwagens 2 motorwagens van de buitenlijnen 12 aanhangwagens van de buitenlijnen. Uitwendig geschilderd zijn: 8 stadsmotorwagens 3 stadsaanhangwagens 1 motorwagen van de buitenlijnen 1 aanhangwagen van de buitenlijnen. Gedeeltelijk en bijgeschilderd zijn: 61 stadsmotorwagens 28 stadsaanhangwagens 7 motorwagens van de buitenlijnen 10 aanhangwagens van de buitenlijnen. Aan de personen-, vracht-, montage- en ver dere werkauto’s werden de noodzakelijke her stellingen verricht. De carrosserie met toreninrichting op de tweede der in 1945 aangeschafte Fordson chassis kwam gereed. 1 Commer chassis, bestemd voor een nieuwe noodploegwagen en 4 Ford chassis, bestemd voor montagewagens en laswagens, werden aange schaft. Eén der laswagens kwam gereed. Op 31 December 1948 waren aanwezig en in bedrijf 5 personenauto’s, waarvan 3 stuks dringend ver vangen moeten worden, 2 geldtransportwagens, 1 noodploegauto, 6 vrachtauto’s, 5 bovenleidingmontage-auto’s, 1 montagewagen op rails, 4 auto’s voor lasapparaten, 1 tractor voor railvervoer, 2 driewielers, 1 motorrijwiel. De aflevering van de in bestelling zijnde 15 Kromhout-chassis, ter vervanging van de Chaus- son-bussen, zal vermoedelijk medio 1949 plaats hebben. In de 2e helft van het verslagjaar werden on- derhandelingen gevoerd voor het plaatsen van opdrachten voor de carrosseriën voor deze 15 chassis en voor 47 autobussen, ter vervanging van het oudste busmaterieel. Aan enkele bussen werden grotere aanrij- schaden hersteld. Overigens werden de normale onderhoudswerken aan het busmaterieel ver richt. Benzine: 206.657 l over 248.173 km of gemiddeld 1,20 km per Diesoline: 1.357.797 over 5.464.340 km of gemid deld 4,02 km per l. Benzinebussen gemiddeld 2,226 l per 100 km Dieselbussen 0,479 l 100 De bij Crompton Parkinson Ltd. in Engeland bestelde tractiemotoren werden alle afgeleverd. De bij de Westinghouse Brake Signal Co. Ltd. bestelde luchtdrukremuitrustingen en lucht compressoren, alsook de reeds in 1944 bestelde 2 stuks luchtcompressoren, systeem Brown Boverie, werden af geleverd. PERSONENAUTO'S EN WERKAUTO’S. wijzigingen in de gebouwen Wagenpark. Diverse gebouwen. III. Uitbreidingen en en wachthuizen. Onderhoud en herstellingen van bussen. Brandstofverbruik. Motorolieverbruik. b. AUTOBUSMATERIEEL.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1948 | | pagina 322