9
Op 1 Januari bedroeg het aantal autobussen:
76 Dieselbussen (Kromhout)
14 Benzinebussen (Chausson)
90 Bussen totaal.
De nog in bestelling zijnde 21 Kromhout Die
selbussen werden in de eerste helft van het
verslagjaar afgeleverd.
Op 31 December bestond het wagenpark uit:
97 Dieselbussen (Kromhout)
14 Benzinebussen (Chausson)
Hl Bussen totaal.
Hoofdkantoor. In een lokaliteit op de parterre
werd een lokettenfront geplaatst t.b.v. de
verkoop van abonnementen. De centrale ver
warmingsketel werd door een nieuwe met
automatische stookinrichting vervangen.
Van dit wagenpark waren op 31 December
voor de dienst beschikbaar:
174 motorwagens
163 gesloten aanhangwagens
29 open aanhangwagens
2 electrische locomotieven
15 pekel wagens
1 railreinigingswagen
1 railslijpwagen
Voor grotere herstellingen waren 3 motor
wagens en 3 gesloten aanhangwagens aanwezig
bij de N.V. Werkspoor; het overige materieel
stond voor kleine reparaties in eigen werkplaats.
Door opheffing der distributiebepalingen op
lakken en verven, kon het schilderen van het
rollend materieel op ruime schaal hervat
worden.
In- en uitwendig geschilderd werden:
18 stadsmotorwagens
42 stadsaanhangwagens
2 motorwagens van de buitenlijnen
12 aanhangwagens van de buitenlijnen.
Uitwendig geschilderd zijn:
8 stadsmotorwagens
3 stadsaanhangwagens
1 motorwagen van de buitenlijnen
1 aanhangwagen van de buitenlijnen.
Gedeeltelijk en bijgeschilderd zijn:
61 stadsmotorwagens
28 stadsaanhangwagens
7 motorwagens van de buitenlijnen
10 aanhangwagens van de buitenlijnen.
Aan de personen-, vracht-, montage- en ver
dere werkauto’s werden de noodzakelijke her
stellingen verricht.
De carrosserie met toreninrichting op de
tweede der in 1945 aangeschafte Fordson chassis
kwam gereed.
1 Commer chassis, bestemd voor een nieuwe
noodploegwagen en 4 Ford chassis, bestemd voor
montagewagens en laswagens, werden aange
schaft. Eén der laswagens kwam gereed.
Op 31 December 1948 waren aanwezig en in
bedrijf
5 personenauto’s, waarvan 3 stuks dringend ver
vangen moeten worden,
2 geldtransportwagens,
1 noodploegauto,
6 vrachtauto’s,
5 bovenleidingmontage-auto’s,
1 montagewagen op rails,
4 auto’s voor lasapparaten,
1 tractor voor railvervoer,
2 driewielers,
1 motorrijwiel.
De aflevering van de in bestelling zijnde 15
Kromhout-chassis, ter vervanging van de Chaus-
son-bussen, zal vermoedelijk medio 1949 plaats
hebben.
In de 2e helft van het verslagjaar werden on-
derhandelingen gevoerd voor het plaatsen van
opdrachten voor de carrosseriën voor deze 15
chassis en voor 47 autobussen, ter vervanging
van het oudste busmaterieel.
Aan enkele bussen werden grotere aanrij-
schaden hersteld. Overigens werden de normale
onderhoudswerken aan het busmaterieel ver
richt.
Benzine: 206.657 l over 248.173 km of gemiddeld
1,20 km per
Diesoline: 1.357.797 over 5.464.340 km of gemid
deld 4,02 km per l.
Benzinebussen gemiddeld 2,226 l per 100 km
Dieselbussen 0,479 l 100
De bij Crompton Parkinson Ltd. in Engeland
bestelde tractiemotoren werden alle afgeleverd.
De bij de Westinghouse Brake Signal Co.
Ltd. bestelde luchtdrukremuitrustingen en lucht
compressoren, alsook de reeds in 1944 bestelde
2 stuks luchtcompressoren, systeem Brown
Boverie, werden af geleverd.
PERSONENAUTO'S EN WERKAUTO’S.
wijzigingen in de gebouwen
Wagenpark.
Diverse gebouwen.
III. Uitbreidingen en
en wachthuizen.
Onderhoud en herstellingen van bussen.
Brandstofverbruik.
Motorolieverbruik.
b. AUTOBUSMATERIEEL.