1.
3.
taak heeft ge-
12
een woord van
leidinggevende
Een tijflelijke vergunning werd verkregen van
de Inspecteur-Generaal van het Verkeer voor
buslijn N VreeswijkstraatPotgieterlaan, voor
lopig geldig tot 20 Januari 1949. De geldigheid
van deze tijdelijke vergunning zal echter telken
male verlengd worden, totdat de Commissie Ver
gunningen Personenvervoer op de aanvrage
voor een definitieve vergunning, die reeds is
ingediend, heeft beschikt.
Definitieve vergunningen werden verkregen
van:
Burgemeester en Wethouders van ’s-Graven-
hage voor:
a. alle door het bedrijf uitgeoefende autobus
diensten binnen de gemeente ’s-Gravenha-
ge, geldig tot en met 31 December 1957.
b. alle hiervoren genoemde groepsvervoeren
binnen de gemeente ’s-G ravenhage, geldig
tot en met 31 December 1952.
Burgemeester en Wethouders van Rijswijk
voor:
a. buslijn Y GeestbrugwegYpenburg, gel
dig tot wederopzegging.
b. groepsvervoer binnen de gemeente Rijs
wijk.
Commissie Vergunningen Personenvervoer
voor:
het uitvoeren van toerwagenritten en on
geregeld vervoer met 14 autobussen in
meer dan één gemeente, geldig tot en met
31 December 1950.
Op 7 Februari vond de onthulling plaats van
een bronzen gedenkplaat in de hal van het
hoofdkantoor, ter nagedachtenis van de leden
van het personeel, die in de jaren 19401945.
tengevolge van oorlogshandelingen of oorlogs
geweld, het leven lieten.
Op 5 Mei (nationale feestdag) werd, voorzover
de werkzaamheden zulks toelieten, na 1G uur
vrijaf gegeven. Zij, die tussen 1G en 24 uur dienst
moesten doen, kregen de gewerkte uren extra
uitbetaald. Eenzelfde regeling gold op 31 Juli
(700-jarig bestaan van ’s-Gravenhage) en wel na
13 uur, alsmede op 31 Augustus (50-jarig rege
ringsjubileum H.M. Koningin Wilhelmina), G
September (beëdiging H. M. Koningin Juliana)
en 21 September (opening Staten-Generaal), tel
kens de gehele dag.
Indien voor een ogenblik buiten beschouwing
wordt gelaten de actie, welke uitsluitend door
onverantwoordelijke elementen uit het personeel
werd gevoerd en welke tot gevolg heeft gehad
een wilde staking gedurende enkele dagen, dan
kan verklaard worden, dat het overgrote deel
van het personeel, in het bijzonder gedurende de
verschillende perioden van grote vervoersdrukte,
zich met toewijding van zijn
kweten.
Het is hier de plaats tevens
waardering te uiten aan de
figuren van de vakorganisaties, die, in nauwe
samenwerking met de directie, de moeilijke
vraagstukken betreffende de arbeidsvoorwaar
den tot een bevredigende oplossing hebben ge
bracht.
Ter gelegenheid van de Kroningsfeesten wer
den alle opgelegde en nog in behandeling zijnde
niet appellabele straffen, voor feiten gepleegd
vóór 6 September, onuitgevoerd gelaten. De
appellabele straffen zijn, voorzover toelaatbaar,
herzien.
Over de maanden Januari t./m. April, alsook
over de periode Mei t./m. Augustus, werd aan het
gehele in dienst zijnde personeel wederom een
gratificatie van I week loon, resp. !4 maand
salaris uitgekeerd, waarvan de kosten rond
f 202.000,bedroegen.
Met terugwerkende kracht tot 1 October 1948
werd een tijdelijke verhoging van de kinderbij
slag ingevoerd van f 0,24 per week per kind, te
rekenen vanaf het derde kind.
Tot en met 1948 werd de bij onze vennootschap
bestaande kinderbijslagregeling, welke volledig
gebaseerd was op de wettelijke regeling, erkend
als bijzondere regeling in de zin van art. 5 der
kinderbijslagwet. Ingevolge beslissing van de
Minister van Sociale Zaken wordt deze erken
ning voor volgende jaren niet meer verleend,
zodat van 1 Januari 1949 af onze vennootschap
In de bestaande tarieven werd geen wijziging
gebracht. Slechts werden de op ’/2 cent uitko
mende tarieven, in verband met de wijziging
van de Muntwet, ingaande 1 October naar boven
op een hele cent afgerond.
Van 3 t./m. 10 Mei werden, t.b.v. de Stichting
19401945 en van 20 t./m. 31 Augustus t.b.v. de
’s-Gravenhaagse Vereniging tot bestrijding der
t.b.c., speciale 5-rittenkaarten uitgegeven tegen
de prijs van f 1,per stuk. Na afloop der acties
kon aan de Stichting 19401945 ruim f 15.000.
en aan de ’s-Gravenhaagse Vereniging tot be
strijding der t.b.c. bijna f 22.000,als batig
saldo worden afgedragen.
Aan gedemobiliseerde militairen, die enige
jaren in Indonesië gediend hebben, wordt, ten
einde hen bij het zoeken naar een betrekking
tegemoet te komen, gedurende een maand na
hun demobilisatie vrij vervoer verleend op alle
vervoermiddelen van de bij de Nederlandse Ver
eniging van Transport-Ondernemingen aange
sloten vervoersondernemingen. Het Rijk betaalt
hiervoor f 10,per man aan de N.V.T.O., die
voor verrekening met de bedrijven zorg draagt.
arbeidsvoorwaarden.
2
VI. Personeel en
V. Wijzigingen in de tarieven en vervoersvoor-
waarden.