1. 3. taak heeft ge- 12 een woord van leidinggevende Een tijflelijke vergunning werd verkregen van de Inspecteur-Generaal van het Verkeer voor buslijn N VreeswijkstraatPotgieterlaan, voor lopig geldig tot 20 Januari 1949. De geldigheid van deze tijdelijke vergunning zal echter telken male verlengd worden, totdat de Commissie Ver gunningen Personenvervoer op de aanvrage voor een definitieve vergunning, die reeds is ingediend, heeft beschikt. Definitieve vergunningen werden verkregen van: Burgemeester en Wethouders van ’s-Graven- hage voor: a. alle door het bedrijf uitgeoefende autobus diensten binnen de gemeente ’s-Gravenha- ge, geldig tot en met 31 December 1957. b. alle hiervoren genoemde groepsvervoeren binnen de gemeente ’s-G ravenhage, geldig tot en met 31 December 1952. Burgemeester en Wethouders van Rijswijk voor: a. buslijn Y GeestbrugwegYpenburg, gel dig tot wederopzegging. b. groepsvervoer binnen de gemeente Rijs wijk. Commissie Vergunningen Personenvervoer voor: het uitvoeren van toerwagenritten en on geregeld vervoer met 14 autobussen in meer dan één gemeente, geldig tot en met 31 December 1950. Op 7 Februari vond de onthulling plaats van een bronzen gedenkplaat in de hal van het hoofdkantoor, ter nagedachtenis van de leden van het personeel, die in de jaren 19401945. tengevolge van oorlogshandelingen of oorlogs geweld, het leven lieten. Op 5 Mei (nationale feestdag) werd, voorzover de werkzaamheden zulks toelieten, na 1G uur vrijaf gegeven. Zij, die tussen 1G en 24 uur dienst moesten doen, kregen de gewerkte uren extra uitbetaald. Eenzelfde regeling gold op 31 Juli (700-jarig bestaan van ’s-Gravenhage) en wel na 13 uur, alsmede op 31 Augustus (50-jarig rege ringsjubileum H.M. Koningin Wilhelmina), G September (beëdiging H. M. Koningin Juliana) en 21 September (opening Staten-Generaal), tel kens de gehele dag. Indien voor een ogenblik buiten beschouwing wordt gelaten de actie, welke uitsluitend door onverantwoordelijke elementen uit het personeel werd gevoerd en welke tot gevolg heeft gehad een wilde staking gedurende enkele dagen, dan kan verklaard worden, dat het overgrote deel van het personeel, in het bijzonder gedurende de verschillende perioden van grote vervoersdrukte, zich met toewijding van zijn kweten. Het is hier de plaats tevens waardering te uiten aan de figuren van de vakorganisaties, die, in nauwe samenwerking met de directie, de moeilijke vraagstukken betreffende de arbeidsvoorwaar den tot een bevredigende oplossing hebben ge bracht. Ter gelegenheid van de Kroningsfeesten wer den alle opgelegde en nog in behandeling zijnde niet appellabele straffen, voor feiten gepleegd vóór 6 September, onuitgevoerd gelaten. De appellabele straffen zijn, voorzover toelaatbaar, herzien. Over de maanden Januari t./m. April, alsook over de periode Mei t./m. Augustus, werd aan het gehele in dienst zijnde personeel wederom een gratificatie van I week loon, resp. !4 maand salaris uitgekeerd, waarvan de kosten rond f 202.000,bedroegen. Met terugwerkende kracht tot 1 October 1948 werd een tijdelijke verhoging van de kinderbij slag ingevoerd van f 0,24 per week per kind, te rekenen vanaf het derde kind. Tot en met 1948 werd de bij onze vennootschap bestaande kinderbijslagregeling, welke volledig gebaseerd was op de wettelijke regeling, erkend als bijzondere regeling in de zin van art. 5 der kinderbijslagwet. Ingevolge beslissing van de Minister van Sociale Zaken wordt deze erken ning voor volgende jaren niet meer verleend, zodat van 1 Januari 1949 af onze vennootschap In de bestaande tarieven werd geen wijziging gebracht. Slechts werden de op ’/2 cent uitko mende tarieven, in verband met de wijziging van de Muntwet, ingaande 1 October naar boven op een hele cent afgerond. Van 3 t./m. 10 Mei werden, t.b.v. de Stichting 19401945 en van 20 t./m. 31 Augustus t.b.v. de ’s-Gravenhaagse Vereniging tot bestrijding der t.b.c., speciale 5-rittenkaarten uitgegeven tegen de prijs van f 1,per stuk. Na afloop der acties kon aan de Stichting 19401945 ruim f 15.000. en aan de ’s-Gravenhaagse Vereniging tot be strijding der t.b.c. bijna f 22.000,als batig saldo worden afgedragen. Aan gedemobiliseerde militairen, die enige jaren in Indonesië gediend hebben, wordt, ten einde hen bij het zoeken naar een betrekking tegemoet te komen, gedurende een maand na hun demobilisatie vrij vervoer verleend op alle vervoermiddelen van de bij de Nederlandse Ver eniging van Transport-Ondernemingen aange sloten vervoersondernemingen. Het Rijk betaalt hiervoor f 10,per man aan de N.V.T.O., die voor verrekening met de bedrijven zorg draagt. arbeidsvoorwaarden. 2 VI. Personeel en V. Wijzigingen in de tarieven en vervoersvoor- waarden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1948 | | pagina 325