27
3,09
a.
Beurtvaart.
56.426,80 en
c.
372.500,—
f 722.087,43.
Totaal
6
2,06
1,03
0,2575.
III. BINNENHAVENS EN VAARTEN.
Scheepvaart.
De scheepvaart gedurende het verslagjaar is
ten opzichte van 1947 vooruitgegaan. In het
geheel kwamen langs het havenkantoor Laak
haven binnen 10 300 schepen, waarvoor haven
geld per reis werd betaald, met 1 088 433 m3 ver
plaatsing tegen 9 074 vaartuigen met 952 380 m3
in 1947.
De opbrengsten van deze heffingen waren voor
1948 onderscheidenlijk f 96.466,53, f 182.250,62,
f 11.615,53 en f 1.072,welke bedragen aan de
rechthebbenden werden overgemaakt.
Ten slotte wordt nog op de daarvoor in aan
merking komende vaartuigen, wegens verleend
'crediet ten behoeve van de Herstelbank, een door
dit lichaam vastgesteld percentage van de bruto
besommingen ingehouden. Uit dezen hoofde
werd een bedrag van f 3.676,30 ontvangen en
aan genoemde bank afgedragen.
Langs het havenkantoor Loosduinen voeren
1 053 schepen in de richting ’s-Gravenhage, met
een laadvermogen van 14 971 m8 (548 vaartuigen
met 5 863 m3 in 1947).
Voornamelijk werden aangevoerd: steenkolen,
zand, beurt goederen, benzine, stenen en pannen,
grint, ijzer, aardappelen, cement, stookolie,
suiker, hout, zout, meel en tarwe benevens vele
andere artikelen in hoeveelheden kleiner dan
10 000 m3 per jaar. De verschillende waren zijn
vermeld in afnemende reeks. Steenkolen werden
aangevoerd voor een totaal van 300 315 m3 en
benzine 67 798 m3, alles opgegeven in totaal
laadvermogen van de vervoerende schepen.
Tijdens het jaar 1948 werd vervracht in totaal
44 899 ton scheepsruimte en 33 391 ton goederen
geladen; hiervan was 6140 ton haring in vaten.
Gedurende het verslagjaar onderhielden 46
schepen, met een totaal van 2 933 m3 inhoud,
scheepvaartdiensten tussen ’s-Gravenhage en
andere plaatsen.
Woonschepen.
Wederom bewoog zich het aantal woonsche
pen in stijgende lijn. Was dit getal ultimo
December 1947: 104, thans hebben 149 van deze
vaartuigen in de wateren van de Gemeente een
ligplaats, terwijl nog steeds aanvragen binnen
komen.
Bij besluit van Burgemeester en Wethouders
van 28 December 1948, no. 214069, afd. K.Z., werd,
gelet op artikel 1 eerste lid van de Verordening
Woonwagens en Woonschepen, als ligplaats
voor woonschepen aangewezen de Binckhorst-
haven.
De Gemeenteraad stelde in zijn vergadering
van 1 Maart 1948 vast de Verordening op woon
wagens en woonschepen, ingevolge artikel 31,
tweede lid van de Wet op Woonwagens en
Woonschepen 1918, S. 492. Ingevolge artikel 1,
tweede lid van die Verordening kunnen Burge
meester en Wethouders van de verplichting tot
het innemen van ligplaats in de Binckhorst-
haven, ontheffing verlenen. Aan deze ontheffing
kunnen voorwaarden worden verbonden.
Een technische uitvoering van deze verorde- j
ning is in voorbereiding.
In de wateren der hieronder genoemde plaat
sen lagen op 31 December 1948 de daarnaast
vermelde aantallen woonarken: Venendaalkade
23, Loosduinsekade 18, Soestdijksekade 6, Velu-
weplein 3, Troelstrakade 2, Moerweg 5, Z.O.-
Binnensingel 1, Fruitweg 2, Laakhaven 15,
Binckhorsthaven 25, Conradkade 27, Noordwal
Naast deze heffing werden nog de volgende
percentages van de bruto besommingen inge
houden:
lo. ten bate van het Bedrijfschap voor Visserij
producten 1 pCt., welke heffing met ingang
van 19 April werd teruggebracht tot 16 pCt.;
2o. voor verzekeringspremie van de bij „Zee-
risico” aangesloten rederijen tot en met
30 Juni l'/a pCt., daarna 1 pCt.;
3o. ten behoeve van het Sociaal Fonds (onder
ling ongevallenfonds voor de Scheveningse
kustvissers) 2 pCt. en
4o. zg. omroeploon, nl. f 1,voor een logger en
f 0,25 voor een kustvissersvaartuig.
Heffingen.
Het percentage der heffingen ten bate van de
visafslag met inbegrip van de omzetbelasting
was:
van de verse vis bij aanvoer uit zee
b. van de verse vis bij zg. secundaire
afslag
c. van de verkochte haring
d. van de opgehouden haring
Borgstellingen.
De borgstellingen bedroegen op 31 December
van het verslagjaar:
a. gestort in contanten f 293.160,63;
b. aan gedeponeerde spaarbank
boekjes
aan bankgaranties en accre-
ditieven
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.