Werklieden. 27 508 498 en 1 GEMEENTELIJK ELECTRICITEITS-BEDRIJF VAN 'S-GRAVENHAGE. VERSLAG OVER HET JAAR 1948. Directie Centrale Kabelnet Installatie-afdeling Openbare Verlichting Tekenkamer Administratie Correspondentie Huishoudelijke dienst De omstandigheden in aanmerking genomen, kan met tevredenheid op het afgelopen verslag jaar worden teruggezien. De kolen voorziening leverde geen bijzondere zorgen meer op, zij het, dat niet steeds die kolensoorten werden geleverd, waaraan het Be drijf de voorkeur geeft. 160 114 90 69 29 9 Het Bedrijf wordt beheerd door Burgemeester en Wethouders, bijgestaan door de Commissie voor het Gemeentelijk Electriciteits-Bedrijf en bet Gemeentelijk Gasbedrijf, benoemd uit de Gemeenteraad. Deze Commissie bestond bij de aanvang van het verslagjaar uit de heren Mr J. A. M. Borghols, P. P. J. Metscher, Dr F. L. van Muiswinkel en Dr E. J. Tobi. Van 13 Septem ber 1948 af bestond de Commissie uit de heren Mr J. A. M. Borghols, Drs C. A. A. van Lutter- velt, H. Smitskamp en H. Neuteboom. Als voor zitter fungeerde de Wethouder van Economische Zaken, de heer Dr B. van den Tempel. Het personeel was op 31 December 1948 aldus samengesteld. Van bovenvermelde ambtenaren waren er 8 in militaire dienst, 1 was met buitengewoon verlof en 4 waren gedetacheerd bij het Gemeentelijk Gasbedrijf. Van de werklieden waren er 9 in militaire dienst, 1 was met buitengewoon verlof en 2 waren geschorst. Ambtenaren. 1 56 45 40 9 18 313 12 14 Hoewel gedurende het gehele jaar 1948 de beperkende bepalingen ten opzichte van het electriciteitsverbruik van kracht bleven, nam het energieverbruik toch aanmerkelijk toe. Van 156 002 277 kWh in 1947 steeg dit verbruik tot 192 038 688 kWh in 1948. Hiermede werd het hoogste tot nu toe geregistreerde verbruik, nl. 167 586 000 kWh in 1939, met 14,6 pCt. over schreden. Ook dit jaar kwam het energieverbruik voor tractiedoeleinden nog niet op het vooroorlogse peil. Terwijl het verbruik van de N.V. Gemengd Bedrijf Haagse Tramwegmaatschappij tot 13 224 766 kWh steeg, welk verbruik 592 000 kWh boven het hoogste in enig voorgaand jaar ligt, bleef het verbruik van de Nederlandse Spoor wegen nog bij het vooroorlogse ten achter. Afgenomen werden 24 723 000 kWh tegen 20 839 000 kWh in 1947 en 31 417 000 kWh in 1939. Aangenomen mag worden, dat, naar mate de Spoorwegen over meer eleetriseh materieel gaan beschikken, ook het energieverbruik evenredig zal toenemen. Van de 212 591 772 kWh, welke door ’s-Gra- venhage van de N.V. Electriciteitsbedrijf Zuid- Holland werden betrokken, werd een hoeveel heid van 168 059 372 kWh, d.i. ca. 80 pCt. in de Haagse centrale zelf opgewekt. De huidige omstandigheden eisen, dat alle aanwezige productiemiddelen in een dusdanige staat worden gehouden, dat deze nog gedurende een reeks van jaren aan de productie kunnen deelnemen. Belangrijke revisiewerkzaamheden werden in het afgelopen jaar o.a. uitgevoerd aan het turbo- aggregaat no. 8, waarvan de hogedrukrotor van een nieuwe beschoeping werd voorzien, en aan de ketels 31 en 32, waarin nieuwe oververhitters werden aan gebracht. Op 31 December was het staalskelet van het in aanbouw zijnde schakelstation op het terrein van de centrale, waarvoor bij besluit van de Gemeenteraad van 2 December 1946 een bedrag van f 2.100.000,ter beschikking was gesteld, nagenoeg gereed. Oplevering van het gebouw kan dan ook in de loop van 1949 worden ver wacht. Een ander bedrijfsgebouw, hoofdzakelijk ten dienste van meterafdeling en laboratorium, waarvoor eveneens bij besluit van de Gemeente- BIJLAGE 30 Personeel. Algemene beschouwingen. Beheer van het Bedrijf.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1948 | | pagina 381