Werklieden.
27
508
498
en
1
GEMEENTELIJK ELECTRICITEITS-BEDRIJF VAN 'S-GRAVENHAGE.
VERSLAG OVER HET JAAR 1948.
Directie
Centrale
Kabelnet
Installatie-afdeling
Openbare Verlichting
Tekenkamer
Administratie
Correspondentie
Huishoudelijke dienst
De omstandigheden in aanmerking genomen,
kan met tevredenheid op het afgelopen verslag
jaar worden teruggezien.
De kolen voorziening leverde geen bijzondere
zorgen meer op, zij het, dat niet steeds die
kolensoorten werden geleverd, waaraan het Be
drijf de voorkeur geeft.
160
114
90
69
29
9
Het Bedrijf wordt beheerd door Burgemeester
en Wethouders, bijgestaan door de Commissie
voor het Gemeentelijk Electriciteits-Bedrijf en
bet Gemeentelijk Gasbedrijf, benoemd uit de
Gemeenteraad. Deze Commissie bestond bij de
aanvang van het verslagjaar uit de heren Mr J.
A. M. Borghols, P. P. J. Metscher, Dr F. L. van
Muiswinkel en Dr E. J. Tobi. Van 13 Septem
ber 1948 af bestond de Commissie uit de heren
Mr J. A. M. Borghols, Drs C. A. A. van Lutter-
velt, H. Smitskamp en H. Neuteboom. Als voor
zitter fungeerde de Wethouder van Economische
Zaken, de heer Dr B. van den Tempel.
Het personeel was op 31 December 1948 aldus
samengesteld.
Van bovenvermelde ambtenaren waren er 8 in
militaire dienst, 1 was met buitengewoon verlof
en 4 waren gedetacheerd bij het Gemeentelijk
Gasbedrijf.
Van de werklieden waren er 9 in militaire
dienst, 1 was met buitengewoon verlof en 2
waren geschorst.
Ambtenaren.
1
56
45
40
9
18
313
12
14
Hoewel gedurende het gehele jaar 1948 de
beperkende bepalingen ten opzichte van het
electriciteitsverbruik van kracht bleven, nam
het energieverbruik toch aanmerkelijk toe. Van
156 002 277 kWh in 1947 steeg dit verbruik tot
192 038 688 kWh in 1948. Hiermede werd het
hoogste tot nu toe geregistreerde verbruik, nl.
167 586 000 kWh in 1939, met 14,6 pCt. over
schreden.
Ook dit jaar kwam het energieverbruik voor
tractiedoeleinden nog niet op het vooroorlogse
peil. Terwijl het verbruik van de N.V. Gemengd
Bedrijf Haagse Tramwegmaatschappij tot
13 224 766 kWh steeg, welk verbruik 592 000 kWh
boven het hoogste in enig voorgaand jaar ligt,
bleef het verbruik van de Nederlandse Spoor
wegen nog bij het vooroorlogse ten achter.
Afgenomen werden 24 723 000 kWh tegen
20 839 000 kWh in 1947 en 31 417 000 kWh in 1939.
Aangenomen mag worden, dat, naar mate de
Spoorwegen over meer eleetriseh materieel gaan
beschikken, ook het energieverbruik evenredig
zal toenemen.
Van de 212 591 772 kWh, welke door ’s-Gra-
venhage van de N.V. Electriciteitsbedrijf Zuid-
Holland werden betrokken, werd een hoeveel
heid van 168 059 372 kWh, d.i. ca. 80 pCt. in de
Haagse centrale zelf opgewekt.
De huidige omstandigheden eisen, dat alle
aanwezige productiemiddelen in een dusdanige
staat worden gehouden, dat deze nog gedurende
een reeks van jaren aan de productie kunnen
deelnemen.
Belangrijke revisiewerkzaamheden werden in
het afgelopen jaar o.a. uitgevoerd aan het turbo-
aggregaat no. 8, waarvan de hogedrukrotor van
een nieuwe beschoeping werd voorzien, en aan
de ketels 31 en 32, waarin nieuwe oververhitters
werden aan gebracht.
Op 31 December was het staalskelet van het in
aanbouw zijnde schakelstation op het terrein
van de centrale, waarvoor bij besluit van de
Gemeenteraad van 2 December 1946 een bedrag
van f 2.100.000,ter beschikking was gesteld,
nagenoeg gereed. Oplevering van het gebouw
kan dan ook in de loop van 1949 worden ver
wacht.
Een ander bedrijfsgebouw, hoofdzakelijk ten
dienste van meterafdeling en laboratorium,
waarvoor eveneens bij besluit van de Gemeente-
BIJLAGE 30
Personeel.
Algemene beschouwingen.
Beheer van het Bedrijf.