45
bibliotheek.
2
De tijdelijke leraar in de practische vakken,
C. A. Haffert, verkreeg op zijn verzoek ontslag
met ingang van 1 Februari 1948. Tot 1 Juli 1948
werd in deze vacature voorzien door de aanstel
ling van de heer J. W. Lijbaart. Met ingang van
1 September 1948 werd als tijdelijk leraar in de
practische vakken aangesteld de heer W. J.
Pronk te Scheveningen. De leraar in de Engelse
taal, de heer C. Meijer, verkreeg met ingang van
1 Februari een vaste aanstelling en de heer
T. Blok, leraar in de practische vakken, met
ingang van 1 September 1948. Dok de leraar in
e.h.b.o. en gezondheidsleer, de arts L. van Gogh,
werd op 1 September in vaste dienst aan gesteld.
De tijdelijke aanstellingen van de leraren Dr P.
M. Vader en J. Vrolijk werden met ingang van
1 September 1948 wederom verlengd. Aan de
heer L. J. Nieuwenburg, amanuensis van de
hogere burgerschool Raamstraat, werd met in
gang van 1 November 1948 de verzorging van
de instrumenten der Zeevaartschool opgedragen.
Hiervoor werd hij gedurende 3 uren per week
ter beschikking van de school gesteld.
Op 31 December 1948 was het personeel der
Zeevaartschool als volgt samengesteld.
Directeur: G. H. van Veen; leraren: T. Blok,
Dr F. C. Dominicus, E. Gelpke, L. van Gogh,
H. Jansen, J. Karst, I). G. Magé, C. Meijer, J. de
Neef, W. J. Prorik, J. van Roon, Dr P. M. Vader,
J. Vrolijk, E. J. Wasscher, J. L. Zuydervelt.
Aangeschaft werden enige kaarten en paral
lellinialen; voor de lessen natuurkunde en
electriciteitsleer werd enig materiaal voor proe
ven aangekocht. De Kon. Ned. Stoomboot-Maat-
schappij te Amsterdam en de Rotterdamse
Droogdok-Maatschappij te Rotterdam stonden
aan de school een stel scheepstekeningen af om
te gebruiken bij het onderwijs in scheepsbouw-
kunde. De N.V. Observator te Rotterdam zond
enige gebruikte kaarten.
In 1948 bezochten 70 leerlingen gedurende
langere of kortere tijd de cursus voor adspirant-
3de stuurlieden. Hiervan namen 45 deel aan het
examen; 42 behaalden het diploma, waarvan 35
direct na hun eerste examen, 5 na voor de
tweede maal examen te hebben gedaan en 2 na
de derde keer. Zeven leerlingen gaven de studie
op of verlieten de school vóór het examen plaats
had; de andere 18 leerlingen moeten nog examen
doen.
De afdeling adspirant-2de stuurlieden werd in
1948 bezocht door 16 leerlingen: hiervan werd
door 11 examen afgelegd, waarvan 7 slaagden
voor het gehele examen, 3 voor het 1ste gedeelte
en 1 voor het 2de gedeelte. Van de 5 anderen
vertrokken 2 weer naar zee en bezoeken 3 de
cursus nog om examen te doen, zodra zij vol
doende voorbereid zijn.
De afdeling adspirant-lste stuurlieden werd in
1948 bezocht door 16 personen: hiervan werd
door 11 examen afgelegd, waarvan 7 slaagden
voor het gehele examen, 2 voor het 1ste gedeelte
en 2 voor het 2de gedeelte.
Het aantal studerenden voor de diploma’s 1ste
en 2de stuurman was nog betrekkelijk klein, in
verband met het grote tekort aan geroutineerde
krachten in de desbetreffende rangen op de
vloot. De scheepvaartmaatschappijen gaven
dientengevolge weinig studieverlof.
lingen van de A.S.-klasse weer in klasse 1 A.S.
opgenomen met 28 nieuwe leerlingen.
Van de niet bevorderde leerlingen uit 1 B.S.
keerden 3 leerlingen terug; 27 nieuwe leerlingen
werden voor deze klasse aangenomen.
De bezetting der klassen op 7 September was
aldus:
1 A.S.: 30, 2 A.S.: 21, 1 B.S.: 30, 2 B.S.: 22, en
van de afdelingen adspirant-3de stuurlieden: 11,
adspirant-2de stuurlieden: 2, adspirant-lste
stuurlieden: 5; totaal 121 leerlingen.
In het tijdvak van September tot 31 December
1948 hadden enkele mutaties plaats. Op 31
December 1948 bedroeg de totale bezetting 131
leerlingen, verdeeld als volgt over de klassen/
afdelingen: 1 A.S.: 27, 2 A.S.: 20, 1 B.S.: 28,
2 B.S.: 23, adspirant-3de stuurlieden: 25, adspi-
rant-2de stuurlieden: 4, adspirant-lste stuur
lieden: 4 leerlingen.
Het houtwerk van de achtergevel en van de
zijgevel aan de Oostzijde, zomede van de boten
bergplaats werd geschilderd. De voegen in een
gedeelte van de voorgevel werden uitgehakt en
opnieuw gevoegd; verder werden slechts kleine
werkzaamheden uitgevoerd voor het algemeen
onderhoud.
Voor het onderwijs in kaartpassen werd het
meubilair aangevuld met enige grote tafels. In
de wachtkamer werd het oude meubilair ver
vangen door nieuwe armstoeltjes en een tafel.
Aan schoolbanken en tafels werden kleine repa
raties uitgevoerd. Het geheel verkeert in behoor
lijke staat; geleidelijk opknappen van de inven
taris is echter noodzakelijk.
VERSLAG VISSERIJ- EN ZEEVAARTSCHOOL.
Gebouw.
Personeel.
Overzicht stuurliedencursussen.
Leermiddelen en
Schoolmeu beien.