45 bibliotheek. 2 De tijdelijke leraar in de practische vakken, C. A. Haffert, verkreeg op zijn verzoek ontslag met ingang van 1 Februari 1948. Tot 1 Juli 1948 werd in deze vacature voorzien door de aanstel ling van de heer J. W. Lijbaart. Met ingang van 1 September 1948 werd als tijdelijk leraar in de practische vakken aangesteld de heer W. J. Pronk te Scheveningen. De leraar in de Engelse taal, de heer C. Meijer, verkreeg met ingang van 1 Februari een vaste aanstelling en de heer T. Blok, leraar in de practische vakken, met ingang van 1 September 1948. Dok de leraar in e.h.b.o. en gezondheidsleer, de arts L. van Gogh, werd op 1 September in vaste dienst aan gesteld. De tijdelijke aanstellingen van de leraren Dr P. M. Vader en J. Vrolijk werden met ingang van 1 September 1948 wederom verlengd. Aan de heer L. J. Nieuwenburg, amanuensis van de hogere burgerschool Raamstraat, werd met in gang van 1 November 1948 de verzorging van de instrumenten der Zeevaartschool opgedragen. Hiervoor werd hij gedurende 3 uren per week ter beschikking van de school gesteld. Op 31 December 1948 was het personeel der Zeevaartschool als volgt samengesteld. Directeur: G. H. van Veen; leraren: T. Blok, Dr F. C. Dominicus, E. Gelpke, L. van Gogh, H. Jansen, J. Karst, I). G. Magé, C. Meijer, J. de Neef, W. J. Prorik, J. van Roon, Dr P. M. Vader, J. Vrolijk, E. J. Wasscher, J. L. Zuydervelt. Aangeschaft werden enige kaarten en paral lellinialen; voor de lessen natuurkunde en electriciteitsleer werd enig materiaal voor proe ven aangekocht. De Kon. Ned. Stoomboot-Maat- schappij te Amsterdam en de Rotterdamse Droogdok-Maatschappij te Rotterdam stonden aan de school een stel scheepstekeningen af om te gebruiken bij het onderwijs in scheepsbouw- kunde. De N.V. Observator te Rotterdam zond enige gebruikte kaarten. In 1948 bezochten 70 leerlingen gedurende langere of kortere tijd de cursus voor adspirant- 3de stuurlieden. Hiervan namen 45 deel aan het examen; 42 behaalden het diploma, waarvan 35 direct na hun eerste examen, 5 na voor de tweede maal examen te hebben gedaan en 2 na de derde keer. Zeven leerlingen gaven de studie op of verlieten de school vóór het examen plaats had; de andere 18 leerlingen moeten nog examen doen. De afdeling adspirant-2de stuurlieden werd in 1948 bezocht door 16 leerlingen: hiervan werd door 11 examen afgelegd, waarvan 7 slaagden voor het gehele examen, 3 voor het 1ste gedeelte en 1 voor het 2de gedeelte. Van de 5 anderen vertrokken 2 weer naar zee en bezoeken 3 de cursus nog om examen te doen, zodra zij vol doende voorbereid zijn. De afdeling adspirant-lste stuurlieden werd in 1948 bezocht door 16 personen: hiervan werd door 11 examen afgelegd, waarvan 7 slaagden voor het gehele examen, 2 voor het 1ste gedeelte en 2 voor het 2de gedeelte. Het aantal studerenden voor de diploma’s 1ste en 2de stuurman was nog betrekkelijk klein, in verband met het grote tekort aan geroutineerde krachten in de desbetreffende rangen op de vloot. De scheepvaartmaatschappijen gaven dientengevolge weinig studieverlof. lingen van de A.S.-klasse weer in klasse 1 A.S. opgenomen met 28 nieuwe leerlingen. Van de niet bevorderde leerlingen uit 1 B.S. keerden 3 leerlingen terug; 27 nieuwe leerlingen werden voor deze klasse aangenomen. De bezetting der klassen op 7 September was aldus: 1 A.S.: 30, 2 A.S.: 21, 1 B.S.: 30, 2 B.S.: 22, en van de afdelingen adspirant-3de stuurlieden: 11, adspirant-2de stuurlieden: 2, adspirant-lste stuurlieden: 5; totaal 121 leerlingen. In het tijdvak van September tot 31 December 1948 hadden enkele mutaties plaats. Op 31 December 1948 bedroeg de totale bezetting 131 leerlingen, verdeeld als volgt over de klassen/ afdelingen: 1 A.S.: 27, 2 A.S.: 20, 1 B.S.: 28, 2 B.S.: 23, adspirant-3de stuurlieden: 25, adspi- rant-2de stuurlieden: 4, adspirant-lste stuur lieden: 4 leerlingen. Het houtwerk van de achtergevel en van de zijgevel aan de Oostzijde, zomede van de boten bergplaats werd geschilderd. De voegen in een gedeelte van de voorgevel werden uitgehakt en opnieuw gevoegd; verder werden slechts kleine werkzaamheden uitgevoerd voor het algemeen onderhoud. Voor het onderwijs in kaartpassen werd het meubilair aangevuld met enige grote tafels. In de wachtkamer werd het oude meubilair ver vangen door nieuwe armstoeltjes en een tafel. Aan schoolbanken en tafels werden kleine repa raties uitgevoerd. Het geheel verkeert in behoor lijke staat; geleidelijk opknappen van de inven taris is echter noodzakelijk. VERSLAG VISSERIJ- EN ZEEVAARTSCHOOL. Gebouw. Personeel. Overzicht stuurliedencursussen. Leermiddelen en Schoolmeu beien.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1948 | | pagina 563