J 24 7 De oppervlakten gemaakt straatwerk hebben in totaal bedragen738 637 m2. Deze oppervlakten zijn verdeeld als volgt. 105 638 nr. 2545 32 729 251 690 12 011 57 287 13149 263 588 onderhoudswerk tot gevolg heeft, werden de in de Doorniksestraat aangebrachte Scoriaebricks met superkalk in gewassen. Met het weer aanbrengen van in de bezet tingstijd uitgebroken straatwerk werd voortge gaan. Opnieuw aangelegd werden: de Hanenburglaan tussen Fahrenheitstraat en Goudenregens! raat met aansluitend gedeelte Valkenboskade, enige straten in het park „Sorghvliet” en enkele andere straatgedeelten. Pogingen worden ondernomen om ook in het zg. kleine of gaatjeswerk tot meer efficiënte werkwijze te komen. Het ligt in de bedoeling ter vervanging van de thans, bestaande paarden- tractie auto’s te gaan gebruiken. Bij wijze van proef werd reeds een auto in bedrijf genomen. Ten einde de kosten van de gesloten wegdek ken zoveel mogelijk te besnoeien, -werden proe ven genomen om dit doel te bereiken. Een dezer pogingen betreft het aanleggen van een proef- vak van „Waithersant” op de asstaal aan de Maan weg. Naast grotere of kleinere vernieuwingen in de fijne of grove asfaltbeton-wegdekken, werd voortgegaan met het verwijderen van de ondoel matige houtbestratingen uit: de Boekhorst- straat, Badhuiskade, Jurriaan-Kokstraat, Ko ningstraat, Korte Voorhout, Laan van Meer- dervoort (gedeeltelijk), Piet-Heinstraat en Tour- nooiveld. Het door gladheid gevaarlijke stampasfalt uit Badhuiskade, Gedempte Sloot, De-Gheynstraat, Koningstraat, Kortenbos, Slijkeinde en Twent- straat werd verwijderd. In al deze gevallen werd fijn asfaltbeton toegepast. Van de reeds vroeger geasfalteerde straten, zoals de Van-Boetzelaerlaan (gedeeltelijk), Lan ge Poten, Raamstraat en Schoolstraat met aan sluitend gedeelte Grote Markt werd het versle ten asfaltdek geheel vernieuwd. Verwisseling van steenbestrating met fijn as faltbeton had plaats in de Ruychrocklaan (8 000 m2). Nieuwe (asfaltmacadam-) wegen werden aan gelegd in de Melis-Stokelaan (5157 m2), Aagje- Dekenlaan en Bet je-Wolff straat (4 060 m2), Hoefbladlaan en Kruisbeklaan (1900 m2). Het door werkzaamheden der N.V. Gemengd Bedrijf „H.T.M.” (opbreken tramrails Badhuis kade, Lange Poten; vernieuwen van -wissels Valkenbosplein en trambochten Edisonstraat c.a.) uitgebroken asfalt, werd voor haar reke- ning weer hersteld. De bij de ten uitvoerbrenging van bovenge noemde werken aangebrachte meters asfalt heb ben in totaal bedragen: Het aan- en afvoeren van het bestratingsma- teriaal, w.o. zand, werd eveneens door de firma Heijdra verricht, die tevens met de levering van het zand werd belast. Het zand werd op met de Gemeente over eengekomen voorw’aarden door genoemde fir ma per dragline uit de mond van het Afvoer kanaal opgehaald, of bij voor dit werk ongun stige weersomstandigheden van uit het duin nabij de Laan van Poot betrokken. Door de straatmakers in dienst der Gemeente en in. die van de aannemer werden te zamen on derscheidenlijk 738 637 (852 860) m2 en 137 853 (131 424) m2 straatwerk gemaakt. De tussen haakjes geplaatste cijfers geven de uitkomsten over 1948 aan. Bij vergelijking van deze getal len blijkt, dat ondanks de voor het verrichten der werkzaamheden gunstige weersomstandig heden het aantal in 1949 gemaakte m2 straat werk bij dat van 1948 ten achter bleef. keibestrating oude keien (koten) Scoriaebricks Waal-klinkers (dik 5 en 7 cm) Waal-klinkers (dubbele) Rijn-kliukers ironbricks betontegels Bovendien werden 33 080 m band gelegd, 73 056 m band herlegd en werden 4 562 m enkelvoudige, 298 m dubbele, 39 m drievoudige koplagen en 26 818 m betonplank gezet. In tegenstelling met voorgaande jaren werd, door een vlottere aflevering van de steenfabri kanten, in de behoeften aan bestratingsmateria- len op meer normale wijze voorzien. Voor het onderhouden en zo nodig vernieu wen van de aanwezige bestratingen werden gebruikt: 1 156 455 stuks dikke Waal-klinkers; 35 435 dubbele Waal-klinkers; 371 526 betontegels 30/30 cm 15105 inritstenen. De Thomsonlaan tussen het Thomsonplein en het Goudenregenplein onderging een totale pro- ielswijziging. Door verbreding van rijwegen en trottoirs alsmede versmalling van het ondoel matige middenpad, w’erd een belangrijke ver- '^érsverbetering verkregen. Ter voorkoming van in de bestrating veelvul dig voorkomende verzakkingen, hetgeen veel VERSLAG GEMEENTEWERKEN. 99

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1949 | | pagina 301