J
24
7
De oppervlakten gemaakt straatwerk hebben
in totaal bedragen738 637 m2.
Deze oppervlakten zijn verdeeld als volgt.
105 638 nr.
2545
32 729
251 690
12 011
57 287
13149
263 588
onderhoudswerk tot gevolg heeft, werden de in
de Doorniksestraat aangebrachte Scoriaebricks
met superkalk in gewassen.
Met het weer aanbrengen van in de bezet
tingstijd uitgebroken straatwerk werd voortge
gaan.
Opnieuw aangelegd werden:
de Hanenburglaan tussen Fahrenheitstraat en
Goudenregens! raat met aansluitend gedeelte
Valkenboskade, enige straten in het park
„Sorghvliet” en enkele andere straatgedeelten.
Pogingen worden ondernomen om ook in het
zg. kleine of gaatjeswerk tot meer efficiënte
werkwijze te komen. Het ligt in de bedoeling ter
vervanging van de thans, bestaande paarden-
tractie auto’s te gaan gebruiken. Bij wijze van
proef werd reeds een auto in bedrijf genomen.
Ten einde de kosten van de gesloten wegdek
ken zoveel mogelijk te besnoeien, -werden proe
ven genomen om dit doel te bereiken. Een dezer
pogingen betreft het aanleggen van een proef-
vak van „Waithersant” op de asstaal aan de
Maan weg.
Naast grotere of kleinere vernieuwingen in
de fijne of grove asfaltbeton-wegdekken, werd
voortgegaan met het verwijderen van de ondoel
matige houtbestratingen uit: de Boekhorst-
straat, Badhuiskade, Jurriaan-Kokstraat, Ko
ningstraat, Korte Voorhout, Laan van Meer-
dervoort (gedeeltelijk), Piet-Heinstraat en Tour-
nooiveld.
Het door gladheid gevaarlijke stampasfalt uit
Badhuiskade, Gedempte Sloot, De-Gheynstraat,
Koningstraat, Kortenbos, Slijkeinde en Twent-
straat werd verwijderd. In al deze gevallen werd
fijn asfaltbeton toegepast.
Van de reeds vroeger geasfalteerde straten,
zoals de Van-Boetzelaerlaan (gedeeltelijk), Lan
ge Poten, Raamstraat en Schoolstraat met aan
sluitend gedeelte Grote Markt werd het versle
ten asfaltdek geheel vernieuwd.
Verwisseling van steenbestrating met fijn as
faltbeton had plaats in de Ruychrocklaan
(8 000 m2).
Nieuwe (asfaltmacadam-) wegen werden aan
gelegd in de Melis-Stokelaan (5157 m2), Aagje-
Dekenlaan en Bet je-Wolff straat (4 060 m2),
Hoefbladlaan en Kruisbeklaan (1900 m2).
Het door werkzaamheden der N.V. Gemengd
Bedrijf „H.T.M.” (opbreken tramrails Badhuis
kade, Lange Poten; vernieuwen van -wissels
Valkenbosplein en trambochten Edisonstraat
c.a.) uitgebroken asfalt, werd voor haar reke-
ning weer hersteld.
De bij de ten uitvoerbrenging van bovenge
noemde werken aangebrachte meters asfalt heb
ben in totaal bedragen:
Het aan- en afvoeren van het bestratingsma-
teriaal, w.o. zand, werd eveneens door de firma
Heijdra verricht, die tevens met de levering
van het zand werd belast.
Het zand werd op met de Gemeente over
eengekomen voorw’aarden door genoemde fir
ma per dragline uit de mond van het Afvoer
kanaal opgehaald, of bij voor dit werk ongun
stige weersomstandigheden van uit het duin
nabij de Laan van Poot betrokken.
Door de straatmakers in dienst der Gemeente
en in. die van de aannemer werden te zamen on
derscheidenlijk 738 637 (852 860) m2 en 137 853
(131 424) m2 straatwerk gemaakt. De tussen
haakjes geplaatste cijfers geven de uitkomsten
over 1948 aan. Bij vergelijking van deze getal
len blijkt, dat ondanks de voor het verrichten
der werkzaamheden gunstige weersomstandig
heden het aantal in 1949 gemaakte m2 straat
werk bij dat van 1948 ten achter bleef.
keibestrating
oude keien (koten)
Scoriaebricks
Waal-klinkers (dik 5 en 7 cm)
Waal-klinkers (dubbele)
Rijn-kliukers
ironbricks
betontegels
Bovendien werden 33 080 m band gelegd, 73 056
m band herlegd en werden 4 562 m enkelvoudige,
298 m dubbele, 39 m drievoudige koplagen en
26 818 m betonplank gezet.
In tegenstelling met voorgaande jaren werd,
door een vlottere aflevering van de steenfabri
kanten, in de behoeften aan bestratingsmateria-
len op meer normale wijze voorzien.
Voor het onderhouden en zo nodig vernieu
wen van de aanwezige bestratingen werden
gebruikt:
1 156 455 stuks dikke Waal-klinkers;
35 435 dubbele Waal-klinkers;
371 526 betontegels 30/30 cm
15105 inritstenen.
De Thomsonlaan tussen het Thomsonplein en
het Goudenregenplein onderging een totale pro-
ielswijziging. Door verbreding van rijwegen en
trottoirs alsmede versmalling van het ondoel
matige middenpad, w’erd een belangrijke ver-
'^érsverbetering verkregen.
Ter voorkoming van in de bestrating veelvul
dig voorkomende verzakkingen, hetgeen veel
VERSLAG GEMEENTEWERKEN.
99