Mijne Heren, ALGEMENE TOESTAND. 5 Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over de toestand en de verrichtingen onzer vennoot schap over het jaar 1949, zijnde het 23e boekjaar, zomede de balans en de verlies- en winstreke ning, afgesloten per 31 December 1949, ter goed keuring aan te bieden. 4,22 J Zoals reeds in het verslag over het vorige boekjaar werd medegedeeld, heeft de kennelijke daling van de ontvangsten, welke sedert April 1948 is opgetreden, zich in 1949 aanvankelijk in versterkte mate voortgezet. In het laatste kwar taal van dit boekjaar werd in zekere mate een stabiliteit in het vervoer bereikt. Als gevolg van deze omstandigheden was het eindresultaat, dat de totale ontvangsten bijna 8minder bedroegen dan in 1948. Ofschoon talloze maatregelen werden getroffen om de exploitatiekosten te beperken door de exploi- tatie zoveel mogelijk met de verminderde ver voersbehoefte in overeenstemming te brengen, kon niet worden vermeden, dat, in verband met de stijging van loonniveau, sociale lasten en materiaalprijzen, de totale exploitatiekosten met bijna 2!6 ®/o toenamen. In de bestaande tram- en busverbindingen zijn in het verslagjaar geen wijzigingen van betekenis tot stand gebracht, zodat per 31 December 1949 geëxploiteerd werden de inter communale tramlijnen, 15 stadstramlijnen en 11 autobuslijnen, waaronder begrepen de verbin ding met Kijkduin en met het vliegveld Ypen- burg. Aan het einde van het verslag zijn de gebrui kelijke grafieken opgenomen. Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde wagenkilometers over de 23 jaren van het bestaan onzer vennootschap. Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de jaren 1939 t./m. 1949 is in onderstaande tabel aangegeven. De ogenschijnlijk geringere teruggang van het vervoer op de autobuslijnen gedurende het eerste halfjaar in vergelijking met het tweede halfjaar, welke uit bovenstaand overzicht is af te lezen, is een gevolg van de omstandigheid, dat de volle ontwikkeling van de autobuslijnen in de eerste helft van 1948 nog niet bereikt was. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus tezamen nam af met f 939.04)0,of 7,4 ter aan voor de stadstramlijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf. Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afneming der totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1949, verge leken met die van het jaar 1948. De laatste kolom van bovenstaande tabel toont aan, dat ook in dit jaar de daling der gemiddelde bezetting zich op alle lijnen heeft voortgezet. Deze daling werd geheel veroorzaakt door een vermindering van de vervoersbehoefte. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome- De beide intercommunale tramlijnen brachten tezamen f 250.000,of 10,7 °/o minder op dan in het vorige jaar. In 1949 werden rond 143.905.000 reizigers voerd. De afname van het aantal vervoerde reizigers bedroeg t.o.v. het jaar 1948 rond 12.600.000 of 8,1 °/o. Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 70,6de autobuslijnen 29,4 bewerkstelligd. 1947 1946 1940 1945 1941 1944 1942 1943 12,48 Totaal. Ie halfjaar. 2e halfjaar. 0,5%) 43.000 VOT- f n Stadstramlijnen buslijnen Lijn Pen HaagDelft Den HaagLeiden. Stadstramlijnen Autobuslijnen Intercom- munale lijnen Te zamen 8,07 7,97 8,07 4.84 850.000 89.000 158.000 92.000 4,87 6,60 4,53 2,99 11,51 5,80 Delft Leiden 7,11 9.21 7,06 4.42 9,75 11,67 9,58 5,66 j 10,91 9,84 10,82 6,32 5,72 6,12 6,19 3,87 3.24 I 2,99 j 2,87 2,47 1 10,75 9,22 I 9,08 5,72 f - 77.000 (- 11,1%) n 6,26 i 6,67 7,09 1939 I 478.000 (- 10,5%) 9.000 (- f 372.000 80.000 3.79 3,91 1 3,64 I 2,75 I n f 1.189.000 7,9%) 49.000 10,1%) f 613.000 8,2%) 8.-%) ov.vvv V- 4.6%) 81.000 (- 11,8%) 43.000 8,9%) (- 9,2%) (- 2,6%) (- 11,5%) (- 9,4%) f 576.000 7,6%) 1948 I 1949

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1949 | | pagina 317