RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
7
Van de oprichting der N.V. Gemengd Bedrijf
Haagsche Tramweg-Maatschappij af heeft bo
vengenoemde, met een onderbreking van ruim
2 jaar tijdens de bezetting, gedurende ca. 20
jaar deel uitgemaakt van de Raad van Beheer.
Lijn I1. In verband met omwisseling van de
standplaatsen der intercommunale lijnen
op de Turfmarkt werd nabij het Spui een
enkelvoudige dubbelgebogen kruising aange
legd en werden de bogen vervangen.
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI
DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI
TATIE.
Hieronder volgt een overzicht van de voor
naamste wijzigingen, die in de loop van het ver
slagjaar zijn aangebracht.
Als gevolg van de door de regering aanbevolen
en door de Maatschappij ingevoerde loonsver
hoging van 5 en de omzetting van de f 1,
duurtetoeslag in vast loon, door welke maat
regelen de pensioensgrondslagen per 1 Januari
1950 evenredig zullen stijgen, zal ovengenoemd
tekort in het Pensioenfonds andermaal belang
rijk toenemen, in verband waarmede wederom
een extra storting in dit fonds noodzakelijk is,
ter gedeeltelijke aanzuivering van het tekort.
Ernstige bezorgdheid omtrent de bedrijfs
resultaten van 1949 werd reeds in het vorige
jaarverslag geuit en deze bezorgdheid is dan
ook mede aanleiding geweest, om krachtig aan
te dringen op goedkeuring van de reeds in No
vember 1945 aanhangig gemaakte gematigde
tariefsverhoging. Deze goedkeuring werd uit
eindelijk verkregen, onder de voorwaarde, dat
de tariefsverhoging eerst op 1 Januari 1950 zou
worden ingevoerd.
Inmiddels zijn de sombere vooruitzichten voor
1949 bewaarheid geworden, daar, zoals reeds
opgemerkt, de vervoersopbrengsten niet toerei
kend zijn geweest om de exploitatiekosten en
vaste lasten volledig te dekken.
Welke de bedrijfsresultaten met de ingevoerde
tariefsverhoging over 1950 zullen zijn, is thans
nog moeilijk te voorspellen. Het staat echter
vast, dat, als gevolg van de late goedkeuring
van de tariefsverhoging, onze vennootschap be
moeilijkt is geworden in haar streven een ge
zonde bedrijfspolitiek te voeren, hetgeen niet
tegenstaande de zeer spaarzaam doorgevoerde
modernisering van het rollend trammaterieel,
moge blijken uit de noodzakelijk gebleken voor
zieningen met betrekking tot de liquiditeit en
de onbevredigende resultaten van het afgelopen
boekjaar.
Lijn 3. Op de Laan van Meerdervoort hoek
Zoutmanstraat werden een enkelvoudig ge
bogen kruising en een boog vervangen.
Lijn 5. Op de Mient tussen de Laan van Eik en
Duinen en de Kornoeljestraat werden 725
gebruikte dwarsliggers onder de sporen aan
gebracht.
Lijn 7. In verband met asfaltering en wijziging
van het straatprofiel werden de sporen op de
Wassenaarseweg tussen de Jan van Nassau-
straat en de Nassau Zuilensteinstraat ge
deeltelijk vervangen en werd een verbin-
dingswissel aangelegd; de wijziging van de
bovenleiding vereiste de bijplaatsing van
een tweetal masten.
Op het Valkenbosplein werd het wissel- en
kruisingeomplex vervangen.
Lijn 9. Op het traject Korte Voorhout-Circus
werd de stadsophanging der bovenleiding
gewijzigd in een zgn. kettingophanging.
Lijn 12. In verband met wijziging van het straat
profiel werden op het Stationsplein nabij de
Jan Blankenstraat een dubbelgebogen krui
sing met 2 aangebouwde puntstukken, als
mede 4 tongstukken vervangen.
Over verschillende plaatsen van het net
verdeeld, werden de volgende materialen
door nieuwe vervangen:
4.413 m rails,
53 tongstukken,
7 puntstukken.
In de samenstelling van de Raad van Beheer
werden, bij besluit van de algemene vergade
ring van aandeelhouders van 10 October 1949,
op voordracht van de houdster der aandelen A,
enkele wijzigingen aangebracht.
Op hun verzoek werd eervol ontslag als lid
van de Raad van Beheer verleend aan de Heren
Mr. A. J. M. Kuypers en Dr. E. J. Tobi, terwijl
tot lid van de Raad van Beheer werden benoemd
de Heren Mr. J. van Aartsen en Mr. L. de Block.
!>"j deze nieuwe samenstelling werd, op voor
dracht van de houdster der aandelen A, de Heer
Mr. J. van Aartsen als voorzitter aangewezen.
Het is hier de plaats om onze bijzondere waar
dering te uiten voor de belangrijke en toege-
v tide diensten, welke de Heer Mr. A. J. M.
Anypers aan onze vennootschap heeft verleend.
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.
I. Technische wijzigingen en vernieuwingen van
het tramwegnet.
a. STADSNET.