RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. 7 Van de oprichting der N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschappij af heeft bo vengenoemde, met een onderbreking van ruim 2 jaar tijdens de bezetting, gedurende ca. 20 jaar deel uitgemaakt van de Raad van Beheer. Lijn I1. In verband met omwisseling van de standplaatsen der intercommunale lijnen op de Turfmarkt werd nabij het Spui een enkelvoudige dubbelgebogen kruising aange legd en werden de bogen vervangen. WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI TATIE. Hieronder volgt een overzicht van de voor naamste wijzigingen, die in de loop van het ver slagjaar zijn aangebracht. Als gevolg van de door de regering aanbevolen en door de Maatschappij ingevoerde loonsver hoging van 5 en de omzetting van de f 1, duurtetoeslag in vast loon, door welke maat regelen de pensioensgrondslagen per 1 Januari 1950 evenredig zullen stijgen, zal ovengenoemd tekort in het Pensioenfonds andermaal belang rijk toenemen, in verband waarmede wederom een extra storting in dit fonds noodzakelijk is, ter gedeeltelijke aanzuivering van het tekort. Ernstige bezorgdheid omtrent de bedrijfs resultaten van 1949 werd reeds in het vorige jaarverslag geuit en deze bezorgdheid is dan ook mede aanleiding geweest, om krachtig aan te dringen op goedkeuring van de reeds in No vember 1945 aanhangig gemaakte gematigde tariefsverhoging. Deze goedkeuring werd uit eindelijk verkregen, onder de voorwaarde, dat de tariefsverhoging eerst op 1 Januari 1950 zou worden ingevoerd. Inmiddels zijn de sombere vooruitzichten voor 1949 bewaarheid geworden, daar, zoals reeds opgemerkt, de vervoersopbrengsten niet toerei kend zijn geweest om de exploitatiekosten en vaste lasten volledig te dekken. Welke de bedrijfsresultaten met de ingevoerde tariefsverhoging over 1950 zullen zijn, is thans nog moeilijk te voorspellen. Het staat echter vast, dat, als gevolg van de late goedkeuring van de tariefsverhoging, onze vennootschap be moeilijkt is geworden in haar streven een ge zonde bedrijfspolitiek te voeren, hetgeen niet tegenstaande de zeer spaarzaam doorgevoerde modernisering van het rollend trammaterieel, moge blijken uit de noodzakelijk gebleken voor zieningen met betrekking tot de liquiditeit en de onbevredigende resultaten van het afgelopen boekjaar. Lijn 3. Op de Laan van Meerdervoort hoek Zoutmanstraat werden een enkelvoudig ge bogen kruising en een boog vervangen. Lijn 5. Op de Mient tussen de Laan van Eik en Duinen en de Kornoeljestraat werden 725 gebruikte dwarsliggers onder de sporen aan gebracht. Lijn 7. In verband met asfaltering en wijziging van het straatprofiel werden de sporen op de Wassenaarseweg tussen de Jan van Nassau- straat en de Nassau Zuilensteinstraat ge deeltelijk vervangen en werd een verbin- dingswissel aangelegd; de wijziging van de bovenleiding vereiste de bijplaatsing van een tweetal masten. Op het Valkenbosplein werd het wissel- en kruisingeomplex vervangen. Lijn 9. Op het traject Korte Voorhout-Circus werd de stadsophanging der bovenleiding gewijzigd in een zgn. kettingophanging. Lijn 12. In verband met wijziging van het straat profiel werden op het Stationsplein nabij de Jan Blankenstraat een dubbelgebogen krui sing met 2 aangebouwde puntstukken, als mede 4 tongstukken vervangen. Over verschillende plaatsen van het net verdeeld, werden de volgende materialen door nieuwe vervangen: 4.413 m rails, 53 tongstukken, 7 puntstukken. In de samenstelling van de Raad van Beheer werden, bij besluit van de algemene vergade ring van aandeelhouders van 10 October 1949, op voordracht van de houdster der aandelen A, enkele wijzigingen aangebracht. Op hun verzoek werd eervol ontslag als lid van de Raad van Beheer verleend aan de Heren Mr. A. J. M. Kuypers en Dr. E. J. Tobi, terwijl tot lid van de Raad van Beheer werden benoemd de Heren Mr. J. van Aartsen en Mr. L. de Block. !>"j deze nieuwe samenstelling werd, op voor dracht van de houdster der aandelen A, de Heer Mr. J. van Aartsen als voorzitter aangewezen. Het is hier de plaats om onze bijzondere waar dering te uiten voor de belangrijke en toege- v tide diensten, welke de Heer Mr. A. J. M. Anypers aan onze vennootschap heeft verleend. b. INTERCOMMUNALE LIJNEN. I. Technische wijzigingen en vernieuwingen van het tramwegnet. a. STADSNET.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1949 | | pagina 319