9 Benzine: 148.026 l over 188.506 km of gemiddeld 1,27 km per l. Diesolinc: 1.435.768 l over 5.891.589 km of gemid deld 4,10 km per l. Benzinebussen gemiddeld 2,27 l per 100 km Dieselbussen 0,59 l 100 Af gekeurd werden; 1 bovenleidingmontagewagen Scemia, 2 driewielers. Aangeschaft werden: 1 personenauto Volkswagen, 2 werkwagens voor de wisselsmeden Ford, 2 bovenleiding-montagewagens op Fordson- truks, 1 laswagen Ford. Aan de personen-, vracht-, montage- en ver dere werkauto’s werden de noodzakelijke repa raties uitgevoerd. Op 31 December waren aanwezig en in bedrijf: 6 personenauto’s, waarvan 3 stuks binnen af zienbare tijd buiten gebruik zullen worden gesteld, 2 geldtransportwagens, Voor grotere herstellingen waren 5 aanhang wagens aanwezig bij de N.V. Werkspoor; het overige materieel stond voor kleinere reparaties in eigen werkplaats. Wederom werden diverse distributiebepalin gen opgeheven, waarvan de belangrijkste de houtdistributie is. De aflevering van verschil lende materialen had een vlotter verloop dan voorheen, waardoor herstellingen aan het rol lend materieel bespoedigd konden worden. In- en uitwendig geschilderd werden: 26 stadsmotorwagens 27 stadsaanhangwagens 6 motorwagens van de buitenlijnen 3 aanhangwagens van de buitenlijnen. Uitwendig geschilderd zijn: 18 stadsmotorwagens 1 stadsaanhangwagen 5 motorwagens van de buitenlijnen 1 aanhangwagen van de buitenlijnen. Inwendig geheel en uitwendig gedeeltelijk werden geschilderd: 1 stadsmotorwagen 1 stadsaanhangwagen 15 pekelwagens. Gedeeltelijk en bij geschilderd werden: 15 stadsmotorwagens 31 stadsaanhangwagens 3 motorwagens van de buitenlijnen 2 aanhangwagens van de buitenlijnen. Een van de door Brown Boverie geleverde luchtcompressoren werd aangebraeht in motor wagen no. 51 van de buitenlijnen; tevens werd de schakelinrichting van deze motorwagen zodanig gewijzigd, dat op 600 Volt spanning dezelfde snelheid bereikt kan worden als op 1200 Volt. Van de reeds in October 1947 in bestelling ge geven 15 Kromhout-autobuschassis waren bij het einde van het verslagjaar 12 stuks afge leverd. In Februari 1949 werd aan de N.V. Kromhout Motorenfabrieken te Amsterdam op dracht gegeven voor de levering van nog 27 Kromhout-autobuschassis. De vervaardiging van de carosserieën voor deze 42 bussen, welke bestemd zijn voor de vervanging van het oudste busmaterieel, werd opgedragen aan de carros- seriefabriek Verheul te Waddinxveen. De afle vering van deze bussen zal geleidelijk in de loop van 1950 en begin 1951 geschieden, waarna de vernieuwing van het gehele autobus-wagenpark voltooid zal zijn. Van het bestaande materieel werden 44 bussen voor éénmanbediening ingericht. Enkele grotere herstellingen van schade aan bussen, als gevolg van aanrijdingen, werden verricht. Voor het overige werden de normale onderhoudswerken aan het busmaterieel uitge voerd. Op 1 Januari bedroeg het aantal autobussen: 97 Dieselbussen (Kromhout) 14 Benzinebussen (Chausson) 111 Bussen totaal. In de loop van de 2e helft van het verslagjaar werden 20 A.E.C.-dieselbussen af geleverd; de 14 Chausson benzinebussen werden verkocht en één Kromhout-dieselbus no. 105 werd gesloopt. Op 31 December bedroeg het aantal auto bussen: 96 Dieselbussen (Kromhout) 20 Dieselbussen (A.E.C.) 116 Bussen totaal. Brandstofverbruik. Motorolieverbruik. c. PERSONENAUTO’S EN WERKAUTO’S. Onderhoud en herstellingen van bussen. b. AUTOBUSMATERIEEL. Wagenpark.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1949 | | pagina 321