a.
b.
d.
f.
11
gen, geldig tot 4 Januari 1950. Deze vergunning
zal telkenmale verlengd worden, totdat de Com
missie Vergunningen Personenvervoer op de
reeds ingediende aanvraag een definitieve ver
gunning zal hebben verleend.
In verband met het vorenstaande kwam de
door Burgemeester en Wethouders van Rijswijk
verleende vergunning voor de uitoefening van
een communale busdienst GeestbrugwegYpen-
burg (lijn Y) en voor het uitvoeren van groeps-
vervoer binnen de gemeente Rijswijk te ver
vallen.
verkregen toestemming van het College van
Rijksbemiddelaars, met ingang van 1 Septem
ber een toelage voor autobuschauffeurs bij één-
manbediening ingevoerd. Deze toelage bedraagt
4 cent voor elk uur dienst als chauffeur op een
éénmanwagen, met afronding naar boven op
halve uren.
In overleg met de vakorganisaties werden, in
gaande 1 September, enkele wijzigingen in het
algemeen arbeidsreglement aangebracht. De
voornaamste hiervan zijn, dat:
voor de nachtploegen als vrije Zon- of feest
dag niet meer wordt aangemerkt het vrij zijn
in de nacht van Zaterdag op Zondag of van
Zondag op Maandag, maar uitsluitend het
vrij zijn in de nacht, voorafgaande aan de
Zon- of feestdag;
voor een gemiste vrije weekdag een toeslag
van 100 in plaats van 50 wordt uitbe
taald;
aan personeel van vervoer, dat, in verband
met het dienst doen op feestdagen, meer dan
2 441 uren per jaar arbeid verricht, snipper
dagen zullen worden gegeven tot een maxi
mum aantal van 4;
aan het verlenen van extra verlof enige uit
breiding wordt gegeven;
de termijn van schriftelijke verantwoording
van 48 op 72 uur wordt gebracht, die, waar
binnen beroep op het scheidsgerecht kan
worden ingesteld van 6 X 24 uur wordt ver
lengd tot 12 X 24 uur en getuigen aan het
scheidsgerecht kunnen worden opgegeven
binnen 12 dagen in plaats van binnen 8
dagen;
voor het personeel van vervoer de 2e Pink-
sterdag niet meer als vrije dag is uitgesloten,
maar normaal in de vrije dagen-roulering
wordt opgenomen, terwijl, indien in de plaats
van een vrije Pinksterdag, een andere vrije
dag wordt gegeven, over de op deze dag ge
werkte uren een compensatie-toeslag van
10 wordt uitbetaald.
De gezondheidstoestand van het personeel was
ook in dit jaar niet ongunstig; toch beliepen de
voor rekening van de Maatschappij komende
kosten voor ziekengeld- en ondersteuningsrege-
ling nog f 249.869,of rond f 22.000,meer dan
over 1948.
Voor ieder lid van het personeel, dat aan be
paalde eisen voldoet, is, geheel vrijwillig, de
deelneming open gesteld aan een cursus tot op
leiding voor de betrekking van controleur. Na
afloop van de cursus zal, zowel schriftelijk als
mondeling, een examen worden afgenomen.
Bij het einde van het verslagjaar was in voor
bereiding de wijziging van de loonregelingen,
noodzakelijk als gevolg van de per 1 Januari
Op 5 Mei (nationale feestdag) werd aan het
kantoorpersoneel en het personeel van de tech
nische afdelingen, na afloop van de ochtend
dienst, vrijaf gegeven. Aan het overige perso
neel, voor zover dit dienst moest verrichten tus
sen 13 en 24 uur, werden de gewerkte uren tot
een maximum van 4 uren extra uitbetaald.
Op verzoek van de vakorganisaties werd, na
Ofschoon niet tot dit verslagjaar behorende,
wordt reeds medegedeeld, dat met ingang van
1 Januari 1950 de tarieven, zowel op de stads
als op de intercommunale lijnen, met gemiddeld
25 ’/o zijn verhoogd. Uit sociale overwegingen
bleven de tarieven van de werkmanskaarten
ongewijzigd, werden die van de school- en tra-
jectkaarten met slechts ca. 10 “/o en van de stu
dentenkaarten met ca. 20 verhoogd.
Hieronder wordt de verhoging van de voor
naamste tarieven aangegeven:
enkele reiscoupon van 13 op 15 ct.
tweerittenbiljet 15 20
kindertarief 6 8
10-rittenkaart a f 1,vervangen door 8-ritten-
kaart a f 1,
5-rittenkaart vervallen.
Gedurende het tijdvak van 30 April t./m. 7
Mei werden t.b.v. de Stichting 19401945 spe
ciale 5-rittenkaarten uitgegeven a f 0,75 per
stuk, waarvan de meerdere opbrengst aan deze
Stichting ten goede kwam. Na afloop van de
actie kon een batig saldo van ruim f 7.400,
worden afgedragen.
In de periode 1 Mei t./m. 30 September wer
den, in gezamenlijk overleg met onze Maat
schappij, door de Ned. Spoorwegen aan toeristen
abonnementskaarten uitgegeven, welke tevens
geldig waren op alle tram- en buslijnen.
In Mei werd het rookverbod op de trambal-
eons opgeheven.
c.
e.
V. Wijzigingen in de tarieven en vervoersvoor-
waarden.
VI. Personeel en arbeidsvoorwaarden.