a. b. d. f. 11 gen, geldig tot 4 Januari 1950. Deze vergunning zal telkenmale verlengd worden, totdat de Com missie Vergunningen Personenvervoer op de reeds ingediende aanvraag een definitieve ver gunning zal hebben verleend. In verband met het vorenstaande kwam de door Burgemeester en Wethouders van Rijswijk verleende vergunning voor de uitoefening van een communale busdienst GeestbrugwegYpen- burg (lijn Y) en voor het uitvoeren van groeps- vervoer binnen de gemeente Rijswijk te ver vallen. verkregen toestemming van het College van Rijksbemiddelaars, met ingang van 1 Septem ber een toelage voor autobuschauffeurs bij één- manbediening ingevoerd. Deze toelage bedraagt 4 cent voor elk uur dienst als chauffeur op een éénmanwagen, met afronding naar boven op halve uren. In overleg met de vakorganisaties werden, in gaande 1 September, enkele wijzigingen in het algemeen arbeidsreglement aangebracht. De voornaamste hiervan zijn, dat: voor de nachtploegen als vrije Zon- of feest dag niet meer wordt aangemerkt het vrij zijn in de nacht van Zaterdag op Zondag of van Zondag op Maandag, maar uitsluitend het vrij zijn in de nacht, voorafgaande aan de Zon- of feestdag; voor een gemiste vrije weekdag een toeslag van 100 in plaats van 50 wordt uitbe taald; aan personeel van vervoer, dat, in verband met het dienst doen op feestdagen, meer dan 2 441 uren per jaar arbeid verricht, snipper dagen zullen worden gegeven tot een maxi mum aantal van 4; aan het verlenen van extra verlof enige uit breiding wordt gegeven; de termijn van schriftelijke verantwoording van 48 op 72 uur wordt gebracht, die, waar binnen beroep op het scheidsgerecht kan worden ingesteld van 6 X 24 uur wordt ver lengd tot 12 X 24 uur en getuigen aan het scheidsgerecht kunnen worden opgegeven binnen 12 dagen in plaats van binnen 8 dagen; voor het personeel van vervoer de 2e Pink- sterdag niet meer als vrije dag is uitgesloten, maar normaal in de vrije dagen-roulering wordt opgenomen, terwijl, indien in de plaats van een vrije Pinksterdag, een andere vrije dag wordt gegeven, over de op deze dag ge werkte uren een compensatie-toeslag van 10 wordt uitbetaald. De gezondheidstoestand van het personeel was ook in dit jaar niet ongunstig; toch beliepen de voor rekening van de Maatschappij komende kosten voor ziekengeld- en ondersteuningsrege- ling nog f 249.869,of rond f 22.000,meer dan over 1948. Voor ieder lid van het personeel, dat aan be paalde eisen voldoet, is, geheel vrijwillig, de deelneming open gesteld aan een cursus tot op leiding voor de betrekking van controleur. Na afloop van de cursus zal, zowel schriftelijk als mondeling, een examen worden afgenomen. Bij het einde van het verslagjaar was in voor bereiding de wijziging van de loonregelingen, noodzakelijk als gevolg van de per 1 Januari Op 5 Mei (nationale feestdag) werd aan het kantoorpersoneel en het personeel van de tech nische afdelingen, na afloop van de ochtend dienst, vrijaf gegeven. Aan het overige perso neel, voor zover dit dienst moest verrichten tus sen 13 en 24 uur, werden de gewerkte uren tot een maximum van 4 uren extra uitbetaald. Op verzoek van de vakorganisaties werd, na Ofschoon niet tot dit verslagjaar behorende, wordt reeds medegedeeld, dat met ingang van 1 Januari 1950 de tarieven, zowel op de stads als op de intercommunale lijnen, met gemiddeld 25 ’/o zijn verhoogd. Uit sociale overwegingen bleven de tarieven van de werkmanskaarten ongewijzigd, werden die van de school- en tra- jectkaarten met slechts ca. 10 “/o en van de stu dentenkaarten met ca. 20 verhoogd. Hieronder wordt de verhoging van de voor naamste tarieven aangegeven: enkele reiscoupon van 13 op 15 ct. tweerittenbiljet 15 20 kindertarief 6 8 10-rittenkaart a f 1,vervangen door 8-ritten- kaart a f 1, 5-rittenkaart vervallen. Gedurende het tijdvak van 30 April t./m. 7 Mei werden t.b.v. de Stichting 19401945 spe ciale 5-rittenkaarten uitgegeven a f 0,75 per stuk, waarvan de meerdere opbrengst aan deze Stichting ten goede kwam. Na afloop van de actie kon een batig saldo van ruim f 7.400, worden afgedragen. In de periode 1 Mei t./m. 30 September wer den, in gezamenlijk overleg met onze Maat schappij, door de Ned. Spoorwegen aan toeristen abonnementskaarten uitgegeven, welke tevens geldig waren op alle tram- en buslijnen. In Mei werd het rookverbod op de trambal- eons opgeheven. c. e. V. Wijzigingen in de tarieven en vervoersvoor- waarden. VI. Personeel en arbeidsvoorwaarden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1949 | | pagina 323