27
f 215.384,20
74.239,53
c.
202.000,—
f 491.623,73
Totaal
Beurtvaart.
6
In het verslagjaar onderhielden 38 schepen,
met een totaal van 2 268 m3 inhoud, scheepvaart
diensten tussen ’s-Gravenhage en andere plaat
sen.
Woonschepen.
Ook dit jaar nam het aantal woonschepen toe.
Was dit getal ultimo December 1948: 149, op
31 December 1949 hadden 217 van deze vaartui
gen in de wateren van de Gemeente een ligplaats.
In de wateren der hieronder genoemde plaat
sen lagen op 31 December 1949 de volgende aan
tallen woonarken:
B. MARKTWEZEN.
Algemene markt.
Evenals in andere jaren na de oorlog, nam het
aantal kooplieden ter markt in het verslagjaar
gestadig toe. Had men vóór 1949' te kampen met
een groot gebrek aan standplaatsen, ook dit jaar
deed zich hetzelfde euvel voor. Voor een belang
rijk deel moet dit worden toegeschreven aan de
toenemende werkloosheid en de terugkeer van
militairen uit Indonesië.
a.
b.
Venendaalkade 28; Loosduinsekade 18; Soest-
dijksekade 40; Veluweplein 3; Troelstrakade 9;
Moerweg 13; Z.O.-Binnensingel 1; Fruitweg 6;
Laakhaven 17; Binckhorsthaven 28; Conradkade
30; Noordwal 6; Trekvliet (Gasfabriek) 1 en
Seinpoststraat en omgeving 17. v
Stremmingen.
In 1949 werd de scheepvaart niet door ijs ge
stremd. Op 18 Januari werd de Laakhaven van
8.30 tot 10.45 uur afgesloten in verband met het
leggen van een zinker voor de Duinwaterleiding.
Aan de verschillende bruggen ontstond in het
verslagjaar 17 maal een storing, die aan het ver
keer te water en te land enige vertraging ver
oorzaakte. Tweemaal werd het verkeer geduren
de enige tijd gestremd, doordat de brug nabij de
Boekhorststraat ten gevolge van de hitte
was uitgezet en daardoor klem zat, nl. op 12 en
25 Juli onderscheidenlijk gedurende 3 en 3.45 uur.
De Dienst van Gemeentewerken heeft een be
gin gemaakt met het nazien van de mechanische
delen van de electrische bruggen.
Gezonken schepen.
Een viertal schepen zonk in het verslagjaar in
de openbare wateren der Gemeente, nl. een vlet
geladen met cokes in het Laakkanaal op 2 Fe
bruari; een woonschip aan de Veenkade op 4
Februari en een woonark aan de Conradkade op
30 September benevens een baggerbak in de
Laakhaven op 9 Mei. De boten werden spoedig
gelicht.
Beweegbare bruggen.
De 9 beweegbare bruggen werden in het ver
slagjaar in totaal 76194 maal voor schepen ge
opend of gemiddeld 214 keer per etmaal.
Baggerwerken.
In 1949 werd het baggeren van kanalen en ha
vens voort gezet. In het geheel werd 31 600 m3
grond verwerkt.
Havenuitbreiding.
In het verslagjaar werd een aanvang gemaakt
met de werkzaamheden betreffende het uitbrei
dingsplan Binckhorsthaven.
Borgstellingen.
De borgstellingen bedroegen op 31 December
van het verslagjaar:
gestort in contanten
aan gedeponeerde spaarbank
boekjes
aan bankgaranties en accre-
ditieven
III. BINNENHAVENS.
Scheepvaart.
De scheepvaart in het verslagjaar is ten op
zichte van 1948 vooruitgegaan. Voor een groot
deel is dit toe te schrijven aan de aanvoeren van
grote hoeveelheden zand in de Laakhaven, dat
bestemd was voor de aanleg van wegen enz. aan
de Z.O.-zijde van het Zuiderpark. In het geheel
kwamen langs het havenkantoor Laakhaven bin
nen 11 391 schepen, waarvoor havengeld per reis
werd betaald, met 1416 274 m3 verplaatsing
tegen 10 300 vaartuigen met 1 088 433 m3 in 1948.
Langs het havenkantoor Loosduinen voeren
1 618 schepen in de richting ’s-Gravenhage met
een laadvermogen van 23 376 m3 tegen 1053
vaartuigen met 14 971 m3 in 1948.
Voornamelijk werden aangevoerd: zand, steen
kolen, beurt goederen, grint, cement, benzine,
stenen en pannen, aardappelen, ijzer, stookolie,
suiker, hout, leeg fust, zout, meel en tarwe,
cokes benevens vele andere artikelen in hoeveel
heden kleiner dan 10 000 m3 per jaar. De ver
schillende waren zijn vermeld in afnemende
reeks. Zand werd aangevoerd voor een totaal
van 444 192 m3 en steenkolen 341 851 m3 alles op
gegeven in totaal laadvermogen van de vervoe
rende schepen.
Tijdens het jaar 1949 werd vervracht in totaal
34 278 ton scheepsruimte en 23 890 ton goederen
geladen; hiervan was 4 793 ton haring in vaten.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.