24
Gesloten wegdekken.
a.
Materiaalverbruik.
Voor het onderhouden en, waar nodig, vernieuwen
van de aanwezige bestratingen werden verbruikt
1 291 610 dikke Waalklinkers;
619 510 dubbele Waalklinkers
376039 betontegels 30/30 cm;
36783 betonkant- en inritstenen;
36 296 voetgangersoverpadtegels
688 boomranden.
Bestrating in kalkmortel in zand.
Meer uitbreiding werd gegeven aan de bestrating met
Scoriaebricks en klinkers in kalkmortel.
Deze werkmethode werd toegepast in:
het Frankenslag (Sbr.), de Laan Copes van Cattenburch
(Sbr.), de Lange Vijverberg (dubbele Waalklinkers in
keperverband), de Pompstationsweg (Sbr.), de Scheve-
ningseweg tussen Stadhouderslaan en Duinstraat (dub
bele Waalklinkers), de Timorstraat (Sbr. enWaalklin-
kers) en het Westeinde (dubbele Waalklinkers in keper
verband).
Hersteld werden de opritten van het Schenkviaduct,
waarbij asfaltvoegvulling werd toegepast.
Op verscheidene plaatsen, vooral in de nieuwe stads
wijken, werden trottoirbanden in kalkmortel gelegd.
Bestratingswerkzaamheden in de bouwplannen.
Met het aanleggen van de trottoirs in de bouw
plannen Segbroek, Bohemen, Geest Van Gogh en
Moerwijk werd regelmatig voortgegaan.
Uitbreiding parkeerruimte en profielswijzigingen.
Tegemoetkomende aan het nog steeds urgente par
keerprobleem in de binnenstad, werden de midden
paden van de Amsterdamse Veerkade en de Stille Veer
kade verwijderd en de hierdoor vrijgekomen ruimte
voor het parkeren van auto’s aangewezen. In totaal
kwam op deze wijze 1 500 m2 parkeerruimte vrij.
Door verplaatsing van de aan de H.T.M. ten behoeve
van haar buspassagiers toegewezen vluchtheuvels op de
Grote Markt, kwamen ook aldaar enige verkeersver-
beteringen tot stand, mede doordat tegelijkertijd ook
het N.O. trottoir werd versmald.
Zandwinning.
Het voor het uit te voeren straatwerk nodige zand
werd op door de Gemeente met de aannemer overeen
gekomen voorwaarden per „dragline” uit de mond van
het Afvoerkanaal opgehaald. In totaal werd 40 300 m-'
aldus verkregen zand naar de werken vervoerd.
Voetgangerso versteekplaatsen.
Op verscheidene plaatsen werden voetgangers-
oversteekplaatsen in de rijwegen aangebracht.
Oorlogsschade.
Voortgegaan werd met het herstellen van de nog op
vele plaatsen aan de oorlog herinnerende schade aan de
bestrating. Hersteld werden de trottoirs van een ge
deelte van de Indigostraat en de Kamperfoeliestraat.
De toestand in het Bezuidenhoutkwartier bleef vrijwel
ongewijzigd.
1. Verwisseling steenbestrating met asfalt.
Verscheidene asfalteringswerken werden uitgevoerd.
De meest belangrijke objecten waren: de Goever-
neurlaan, de Jan-van-der-Heijdenstraat, het Jonck-
bloetplein, het Lorentzplein en de Hildebrandstraat
tot aan het Hildebrandplein; keibestrating werd
vervangen door asfaltbeton tot een gezamenlijke
oppervlakte van 39000 m2.
Eveneens werden van een asfaltdek voorzien de
Badhuisweg tussen de Van-Lennepweg en de Wage-
naarweg (verbreding rijweg), de Stevinstraat tussen
de Nieuwe Parklaan en de Bosschestraat, alsmede
de Goudenregenstraat tussen de Laan van Meerder-
voort en de Hanenburglaan.
Proeven werden genomen met toevoeging van rub-
berpoeder aan asfaltspecie en met het afwerken van
asfaltwegen met behulp van de spreid- en afwerk-
machine Barber Green; ook werd een proef ge
nomen met toevoeging van zg. Durit-vulstof.
2. Impregneren van rijwegen.
Gezien de gunstige resultaten, welke werden bereikt
met het impregneren van de ondergrond van de N.O.
rijweg van het viaduct in de Calandstraat, werden
thans ook de midden- en Z.W. doorgangen op een
dergelijke wijze behandeld en de aanwezige verhar
dingen door een asfaltmacadamdeklaag vervangen.
P
b. Uitbreiding asfaltmacadamwegen.
Nieuwe asfaltmacadamwegdekken werden aangelegd
in de Moerweg, de Erasmusweg, de Kramsvogellaan
de Kruisbeklaan, de Laan van Poot, de Spotvogellaan,
de Tortellaan, de Tedingerbrouckstraat en de Van-
Lanscroonstraat.
De in een gedeelte van de Goetlijfstraat liggende
Waalklinkers werden door asfaltmacadam vervangen.
c. Onderhoud in asfalt.
Uit reeds geasfalteerde wegen, zoals de Van-Alke-
madelaan, de Badhuisweg, de Bazarstraat, de Benoor-
denhoutseweg, de Bezuidenhoutseweg (gedeelte), de
Van-Boetzelaerlaan met een aansluitend gedeelte van
de Kranenburgweg, de Doornstraat, de Elandstraat
(gedeelte), de Hoefkade tussen de Jacob-Catsstraat en
de Jan-de-Baenstraat, de Koningin-Emmakade (ge
deelte), de Laan van Meerdervoort (gedeelte), de Laan
van Nieuw-Oost-Indië (gedeelte), de Lutherse Burgwal,
de Lijnbaan (gedeelte), de Sportlaan (gedeelte), het
Stationsplein (gedeelte), de Trekweg (gedeelte) en de
Veenkade, werd de oude asfaltdeklaag verwijderd en
door een nieuwe vervangen.
VERSLAG GEMEENTEWERKEN
4