24 Gesloten wegdekken. a. Materiaalverbruik. Voor het onderhouden en, waar nodig, vernieuwen van de aanwezige bestratingen werden verbruikt 1 291 610 dikke Waalklinkers; 619 510 dubbele Waalklinkers 376039 betontegels 30/30 cm; 36783 betonkant- en inritstenen; 36 296 voetgangersoverpadtegels 688 boomranden. Bestrating in kalkmortel in zand. Meer uitbreiding werd gegeven aan de bestrating met Scoriaebricks en klinkers in kalkmortel. Deze werkmethode werd toegepast in: het Frankenslag (Sbr.), de Laan Copes van Cattenburch (Sbr.), de Lange Vijverberg (dubbele Waalklinkers in keperverband), de Pompstationsweg (Sbr.), de Scheve- ningseweg tussen Stadhouderslaan en Duinstraat (dub bele Waalklinkers), de Timorstraat (Sbr. enWaalklin- kers) en het Westeinde (dubbele Waalklinkers in keper verband). Hersteld werden de opritten van het Schenkviaduct, waarbij asfaltvoegvulling werd toegepast. Op verscheidene plaatsen, vooral in de nieuwe stads wijken, werden trottoirbanden in kalkmortel gelegd. Bestratingswerkzaamheden in de bouwplannen. Met het aanleggen van de trottoirs in de bouw plannen Segbroek, Bohemen, Geest Van Gogh en Moerwijk werd regelmatig voortgegaan. Uitbreiding parkeerruimte en profielswijzigingen. Tegemoetkomende aan het nog steeds urgente par keerprobleem in de binnenstad, werden de midden paden van de Amsterdamse Veerkade en de Stille Veer kade verwijderd en de hierdoor vrijgekomen ruimte voor het parkeren van auto’s aangewezen. In totaal kwam op deze wijze 1 500 m2 parkeerruimte vrij. Door verplaatsing van de aan de H.T.M. ten behoeve van haar buspassagiers toegewezen vluchtheuvels op de Grote Markt, kwamen ook aldaar enige verkeersver- beteringen tot stand, mede doordat tegelijkertijd ook het N.O. trottoir werd versmald. Zandwinning. Het voor het uit te voeren straatwerk nodige zand werd op door de Gemeente met de aannemer overeen gekomen voorwaarden per „dragline” uit de mond van het Afvoerkanaal opgehaald. In totaal werd 40 300 m-' aldus verkregen zand naar de werken vervoerd. Voetgangerso versteekplaatsen. Op verscheidene plaatsen werden voetgangers- oversteekplaatsen in de rijwegen aangebracht. Oorlogsschade. Voortgegaan werd met het herstellen van de nog op vele plaatsen aan de oorlog herinnerende schade aan de bestrating. Hersteld werden de trottoirs van een ge deelte van de Indigostraat en de Kamperfoeliestraat. De toestand in het Bezuidenhoutkwartier bleef vrijwel ongewijzigd. 1. Verwisseling steenbestrating met asfalt. Verscheidene asfalteringswerken werden uitgevoerd. De meest belangrijke objecten waren: de Goever- neurlaan, de Jan-van-der-Heijdenstraat, het Jonck- bloetplein, het Lorentzplein en de Hildebrandstraat tot aan het Hildebrandplein; keibestrating werd vervangen door asfaltbeton tot een gezamenlijke oppervlakte van 39000 m2. Eveneens werden van een asfaltdek voorzien de Badhuisweg tussen de Van-Lennepweg en de Wage- naarweg (verbreding rijweg), de Stevinstraat tussen de Nieuwe Parklaan en de Bosschestraat, alsmede de Goudenregenstraat tussen de Laan van Meerder- voort en de Hanenburglaan. Proeven werden genomen met toevoeging van rub- berpoeder aan asfaltspecie en met het afwerken van asfaltwegen met behulp van de spreid- en afwerk- machine Barber Green; ook werd een proef ge nomen met toevoeging van zg. Durit-vulstof. 2. Impregneren van rijwegen. Gezien de gunstige resultaten, welke werden bereikt met het impregneren van de ondergrond van de N.O. rijweg van het viaduct in de Calandstraat, werden thans ook de midden- en Z.W. doorgangen op een dergelijke wijze behandeld en de aanwezige verhar dingen door een asfaltmacadamdeklaag vervangen. P b. Uitbreiding asfaltmacadamwegen. Nieuwe asfaltmacadamwegdekken werden aangelegd in de Moerweg, de Erasmusweg, de Kramsvogellaan de Kruisbeklaan, de Laan van Poot, de Spotvogellaan, de Tortellaan, de Tedingerbrouckstraat en de Van- Lanscroonstraat. De in een gedeelte van de Goetlijfstraat liggende Waalklinkers werden door asfaltmacadam vervangen. c. Onderhoud in asfalt. Uit reeds geasfalteerde wegen, zoals de Van-Alke- madelaan, de Badhuisweg, de Bazarstraat, de Benoor- denhoutseweg, de Bezuidenhoutseweg (gedeelte), de Van-Boetzelaerlaan met een aansluitend gedeelte van de Kranenburgweg, de Doornstraat, de Elandstraat (gedeelte), de Hoefkade tussen de Jacob-Catsstraat en de Jan-de-Baenstraat, de Koningin-Emmakade (ge deelte), de Laan van Meerdervoort (gedeelte), de Laan van Nieuw-Oost-Indië (gedeelte), de Lutherse Burgwal, de Lijnbaan (gedeelte), de Sportlaan (gedeelte), het Stationsplein (gedeelte), de Trekweg (gedeelte) en de Veenkade, werd de oude asfaltdeklaag verwijderd en door een nieuwe vervangen. VERSLAG GEMEENTEWERKEN 4

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 305