Uit de laatste kolom van bovenstaande tabel blijkt, dat de gemiddelde bezetting ook in bet af gelopen jaar weder gedaald is. Deze daling was het sterkst in het eerste halfjaar, maar nam in het tweede halfjaar en in het bijzonder in de laatste maanden af. Uit dit overzicht blijkt, dat de toeneming der ontvangsten het sterkst was in het tweede half jaar, waaruit de gevolgtrekking kan worden ge maakt, dat, naarmate het publiek aan de nieuwe tarieven gewoon raakte, het gebruik van het openbaar vervoermiddel weer toenam. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus tezamen nam toe met f 1.089.000,of 9,3 De intercommunale tramlijnen brachten totaal aantal gereden wagen- en buskm is dan ook geringer dan over 1949. De stijging van het loonniveau per 1 Januari 1950 en nogmaals in September, van de sociale lasten, materiaal-, stroom- en motorbrandstofprijzen is de oorzaak geweest, dat de totale exploitatiekosten weder om met 4,9 zijn toegenomen. Met uitzondering van enkele verlengingen van buslijnen, zijn in de bestaande tram- en busver bindingen geen wijzigingen van betekenis tot stand gebracht; per 31 December werden ge ëxploiteerd de intercommunale tramlijnen, 15 stadstramlijnen en 11 autobuslijnen, waaronder begrepen de verbinding met Kijkduin en met het vliegveld Ypenburg. Aan het einde van het verslag zijn de gebrui kelijke grafieken opgenomen. Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde wagenkilometers over de 24 jaren van het bestaan onzer vennootschap. Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de jaren 1939 t./m. 1950 is in onderstaande tabel aangegeven. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome ter aan voor de stadstramlijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf. Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afneming der totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1950, verge leken met die van het jaar 1949. tezamen f 192.000,of 9,2 meer op dan in het vorige jaar. In 1950 werden rond 124.697.000 reizigers ver voerd. De afname van het aantal vervoerde rei zigers bedroeg t.o.v. het jaar 1949 rond 19.208.000 of 13,3 Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 70,1 de autobuslijnen 29,9 bewerkstelligd. ALGEMENE TOESTAND. De in November 1949 goedgekeurde tariefs verhoging werd conform de gestelde voorwaar den per 1 Januari 1950 ingevoerd. Als gevolg van deze tariefsverhoging heeft, zoals te ver wachten was, een vermindering van het aantal reizigers plaats gehad; procentueel bedroeg deze vermindering rond 13,3 ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Niettemin stegen de ont vangsten en wel met 9,3 zodat het resultaat bevredigend is en aan de gestelde verwach tingen beantwoordt. De exploitatie der tram- en buslijnen werd uit de aard der zaak zoveel mogelijk aan de verminderde vervoersbehoefte aangepast. Het Mijne Heren, Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over de toestand en de verrichtingen onzer vennoot schap over het jaar 1950, zijnde het 24e boekjaar, zomede de balans en de verlies- en winstreke ning, afgesloten per 31 December 1950, ter goed keuring aan te bieden. 1948 1945 1946 1947 1939 1944 2e halfjaar. Totaal. Ie halfjaar. n 12,-%) f 836.000 f 445.000 O n n f Stadstramlijnen buslijnen Hjn Den HaagDelft Den Haag—Leiden Stadstramlijnen Autobuslijnen Intercom munale lijnen Te zamen 3,79 3,91 3,64 2,75 11,51 5,80 9,8%) 17,3%) 12,4%) 11,8%) 8,07 7,97 8,07 4,84 694.000 395.000 107.000 85.000 6,26 6,67 7,09 4,22 8,3%) H,6%) 8,8%) 9,7%) 5,02 5,46 5,36 3,43 7,11 9,21 7,06 4,42 Delft Leiden 4,87 6,60 4,53 2,99 10,75 9.22 9,08 5,72 n n f 1.281.000 9,3%) 10,91 9,84 10,82 6,32 3,24 2,99 2,87 2,47 f 275.000 105.000 32.000 33.000 f 419.000 290.000 75.000 52.000 5,72 6,12 6,19 3,87 6,7%) 6,1%) 5,2%) 7,6%) 6,5%) 1940 I 1941 12,48 9,75 11,67 9,58 5,66 1949 1950 1942 1 1943

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 325