I 7 WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI TATIE. Hieronder volgt een overzicht van de voor naamste wijzigingen, die in de loop van het ver slagjaar zijn aangebracht. RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. In de samenstelling van de Raad van Beheer en Directie kwam gedurende het verslagjaar geen wijziging. Lijn den Haag-Delft. De navolgende materialen werden door nieuwe vervangen: 97 m rails, 6 tongstukken, 1 puntstuk. Lijn den Haag-Leiden. Op de Papegaaienlaan en op de van Oldenbarneveldtweg zijn resp. 200 m en 327 m vignolarails NP 30 vervangen door groefrails NP 4, alsmede 200 m nabij dc halteplaats „De Kieviet”. Lijn 9. Op de nieuwe Koninginnebrug werden sporen en bovenleiding aangelegd. Lijn 10. Op de Rijswijkseweg/Hofwijckstraat werden een enkelvoudig gebogen kruising met 2 aangebouwde puntstukken, alsmede de aansluitende rails door nieuwe vervangen. Lijn 12. De sporen in de Goudenregenstraat van Laan van Meerdervoort tot Hanenburglaan, incl. een dubbelgebogen kruising en twee wisselingangen werden door nieuwe ver vangen in verband met uitgevoerde asfal- teringswerken. Op verschillende plaatsen van het net wer den de navolgende materialen door nieuwe vervangen: 1.600 m rails, 36 tongstukken, 4 puntstukken. Lijn 3. Op de Lange Vijverberg zijn de sporen over een lengte van 450 m door nieuwe ver vangen. Lijn 4. In verband met de asfaltering van de Goeverneurlaan is onder de sporen een beton- fundering aangebracht. Lijn 5. In de Tasmanstraat en de van Diemen- straat werden de rails door nieuwe ver vangen. Lijn 7. Op de Wassenaarseweg tussen Nassau Zuilensteinstraat en Koningskade werden de sporen door nieuwe vervangen in verband met profielswijziging en asfaltering. In verband met de bouw van de nieuwe Java- brug werden aan sporen en bovenleiding aldaar omvangrijke wijzigingen aangebracht. Lijn 8. Op het traject Carnegielaan-Prins Wil- lemstraat werd de bovenleiding van enkel voudige tot meervoudige ophanging ver bouwd. het noodzakelijk reeds afgeschreven autobus- materieel in bedrijf te houden, maar bovendien over te gaan tot de bestelling van 20 nieuwe Kromhout-Dieselautobussen. De hierboven genoemde belangrijke ver vangingen en uitbreidingen van het rollend materieel ten behoeve van de tram- en autobus exploitatie en verschillende betalingsverplich tingen vergen aanzienlijke uitgaven, welke niet meer uit eigen middelen zullen kunnen worden gefinancierd. De onvoldoende liquiditeit zal het dus in het volgende boekjaar noodzakelijk maken vreemd kapitaal aan te trekken. Het ligt in de bedoeling, door het aangaan van onder handse leningen, de benodigde gelden te ver krijgen. Niettegenstaande in het vorige boekjaar een extra storting in het Pensioenfonds heeft plaats gehad van f 350.000,is het tekort in dit fonds, als gevolg van de per 1 Januari 1950 ingevoerde loonsverhoging en de toekenning van een bijslag op de reeds verleende pensioenen, wederom dus danig gestegen, dat besloten werd andermaal een belangrijke extra storting, n.l. van f 900.000, te doen. Op het einde van het boekjaar 1951 zal de 5-jaarlijkse wetenschappelijke balans worden opgemaakt, waaruit t.z.t. het resterende tekort zal blijken. Het stemt tot voldoening, dat de resultaten van het boekjaar het mogelijk hebben gemaakt, dat een dergelijke, uit sociaal oogpunt voor het personeel zo belangrijke, versterking van het Pensioenfonds heeft kunnen plaats vinden. Omtrent de naaste toekomst kan verwacht worden, dat de tendens van verhoging der mate- riaalprijzen, lonen en sociale lasten zich zal voortzetten, waardoor de totale exploitatiekos ten wederom zullen stijgen, terwijl eveneens de druk van de vaste lasten zal toenemen. Alhoewel de ontvangsten over de inmiddels verstreken periode van het nieuwe boekjaar niet onbevre digend zijn, is het twijfelachtig of deze uiteinde lijk zodanig zullen zijn, dat daaruit de belang rijk stijgende exploitatiekosten en vaste lasten bestreden kunnen worden. vervangingen in het b. INTERCOMMUNALE LIJNEN. I. Technische wijzigingen en tramwegnet. a. STADSNET.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 327