I
7
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI
DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI
TATIE.
Hieronder volgt een overzicht van de voor
naamste wijzigingen, die in de loop van het ver
slagjaar zijn aangebracht.
RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
In de samenstelling van de Raad van Beheer
en Directie kwam gedurende het verslagjaar
geen wijziging.
Lijn den Haag-Delft. De navolgende materialen
werden door nieuwe vervangen:
97 m rails,
6 tongstukken,
1 puntstuk.
Lijn den Haag-Leiden. Op de Papegaaienlaan
en op de van Oldenbarneveldtweg zijn resp.
200 m en 327 m vignolarails NP 30 vervangen
door groefrails NP 4, alsmede 200 m nabij dc
halteplaats „De Kieviet”.
Lijn 9. Op de nieuwe Koninginnebrug werden
sporen en bovenleiding aangelegd.
Lijn 10. Op de Rijswijkseweg/Hofwijckstraat
werden een enkelvoudig gebogen kruising
met 2 aangebouwde puntstukken, alsmede de
aansluitende rails door nieuwe vervangen.
Lijn 12. De sporen in de Goudenregenstraat van
Laan van Meerdervoort tot Hanenburglaan,
incl. een dubbelgebogen kruising en twee
wisselingangen werden door nieuwe ver
vangen in verband met uitgevoerde asfal-
teringswerken.
Op verschillende plaatsen van het net wer
den de navolgende materialen door nieuwe
vervangen:
1.600 m rails,
36 tongstukken,
4 puntstukken.
Lijn 3. Op de Lange Vijverberg zijn de sporen
over een lengte van 450 m door nieuwe ver
vangen.
Lijn 4. In verband met de asfaltering van de
Goeverneurlaan is onder de sporen een beton-
fundering aangebracht.
Lijn 5. In de Tasmanstraat en de van Diemen-
straat werden de rails door nieuwe ver
vangen.
Lijn 7. Op de Wassenaarseweg tussen Nassau
Zuilensteinstraat en Koningskade werden de
sporen door nieuwe vervangen in verband
met profielswijziging en asfaltering.
In verband met de bouw van de nieuwe Java-
brug werden aan sporen en bovenleiding
aldaar omvangrijke wijzigingen aangebracht.
Lijn 8. Op het traject Carnegielaan-Prins Wil-
lemstraat werd de bovenleiding van enkel
voudige tot meervoudige ophanging ver
bouwd.
het noodzakelijk reeds afgeschreven autobus-
materieel in bedrijf te houden, maar bovendien
over te gaan tot de bestelling van 20 nieuwe
Kromhout-Dieselautobussen.
De hierboven genoemde belangrijke ver
vangingen en uitbreidingen van het rollend
materieel ten behoeve van de tram- en autobus
exploitatie en verschillende betalingsverplich
tingen vergen aanzienlijke uitgaven, welke niet
meer uit eigen middelen zullen kunnen worden
gefinancierd. De onvoldoende liquiditeit zal het
dus in het volgende boekjaar noodzakelijk
maken vreemd kapitaal aan te trekken. Het ligt
in de bedoeling, door het aangaan van onder
handse leningen, de benodigde gelden te ver
krijgen.
Niettegenstaande in het vorige boekjaar een
extra storting in het Pensioenfonds heeft plaats
gehad van f 350.000,is het tekort in dit fonds,
als gevolg van de per 1 Januari 1950 ingevoerde
loonsverhoging en de toekenning van een bijslag
op de reeds verleende pensioenen, wederom dus
danig gestegen, dat besloten werd andermaal
een belangrijke extra storting, n.l. van f 900.000,
te doen. Op het einde van het boekjaar 1951 zal
de 5-jaarlijkse wetenschappelijke balans worden
opgemaakt, waaruit t.z.t. het resterende tekort
zal blijken. Het stemt tot voldoening, dat de
resultaten van het boekjaar het mogelijk hebben
gemaakt, dat een dergelijke, uit sociaal oogpunt
voor het personeel zo belangrijke, versterking
van het Pensioenfonds heeft kunnen plaats
vinden.
Omtrent de naaste toekomst kan verwacht
worden, dat de tendens van verhoging der mate-
riaalprijzen, lonen en sociale lasten zich zal
voortzetten, waardoor de totale exploitatiekos
ten wederom zullen stijgen, terwijl eveneens de
druk van de vaste lasten zal toenemen. Alhoewel
de ontvangsten over de inmiddels verstreken
periode van het nieuwe boekjaar niet onbevre
digend zijn, is het twijfelachtig of deze uiteinde
lijk zodanig zullen zijn, dat daaruit de belang
rijk stijgende exploitatiekosten en vaste lasten
bestreden kunnen worden.
vervangingen in het
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.
I. Technische wijzigingen en
tramwegnet.
a. STADSNET.