i 2 8 Lijn den Haag-Voorburg. Een puntstuk werd vervangen. motorwagens gesloten aanhgw. open aanhgw. Diversen. Op het Harstenhoekplein werd een keerwis- sel met boog aangelegd, alsmede een gedeelte recht spoor op de Harstenhoekweg. Hierbij werd een kruising ingebouwd, die volgens een nieuw systeem geheel electriseh werd gelast. Op lijn 11 ter hoogte van de eleetrische cen trale werd weder een zelfsmeerapparaat in gebouwd. Op de Benoordenhoutseweg nabij Waalsdor- perlaan werd een sein met knipperlicht aan gelegd. In de remise Wassenaar werd een 1200 V onderstation voor de voeding ten behoeve van de intercommunale lijn den Haag-Wassenaar- Leiden geplaatst, in verband waarmede, voor de opstelling der eleetrische apparaten, een lokaliteit van deze remise moest worden ver bouwd en ingericht. 223 182 35 2 15 2 2 2 2 Van de N.V. Limburgsche Tramweg-Maat- schappij, die tot autobus-tractie is overgegaan, werden 10 motorwagens en 20 aanhangwagens, die alle in goede staat van onderhoud verkeer den, overgenomen. Dit materieel, hetwelk met eleetrische installaties voor 1200 Volt spanning is uitgerust, is bestemd voor de intercommunale dienst den Haag-Wassenaar en den Haag-Voor burg. In verband met deze bestemming zijn de 10 motorwagens en 10 stuks van de aanhang wagens als éénrichting-wagen uitgerust. In de werkplaatsen van de N.V. Werkspoor te Zuilen worden deze ■wagens grondig gereviseerd en van moderne buisstalen banken met gestoffeerde zit kussens en rugleuningen voorzien. Dit materieel zal in de eerste helft van 1051 geleidelijk gereed komen en in bedrijf worden gesteld. De laatste 7 motorwagens van het type 250 werden van nieuwe motoren, assen en tandwie len voorzien met gelijktijdige vernieuwing van een gedeelte der eleetrische kabels. Hiermede zijn deze belangrijke voorzieningen aan de ge hele serie van 26 motorwagens voltooid. Met de vervanging van oude druklucht-rem- installaties der motor- en aanhangwagens van de buitenlijnen door nieuwe installaties werd voortgegaan. In dit verslagjaar kwamen de mo torwagens nos. 54, 61, 66, 74 en 75 alsmede de aanhangwagens nos. 105, 107, 108, 112, 114, 115, 120, 752 en 754 gereed. Met de reeds in 1948 aangevangen algehele revisie van motor- en aanhangwagens, welke gedurende de oorlogsjaren ernstig door de over belasting geleden hebben, is ook in dit verslag jaar regelmatig voortgegaan. Motorwagen no. 1 van de buitenlijnen werd, na een vrij ernstige aanrijding, voor de dienst af gekeurd en buiten bedrijf gesteld De tweede motorwagen van het type P.C.C., welke in December 1949 door de fabriek werd af geleverd, kon in Januari in dienst worden gesteld, zodat in dit verslagjaar de beide P.C.C. motorwagens volledig in bedrijf konden worden genomen. De ervaringen, met dit moderne trammate- rieel opgedaan, zijn in alle opzichten gunstig, zodat in Augustus aan de wagenfabriek S.A. La Brugeoise et Nicaise Delcuve te Brugge op dracht werd gegeven voor de levering van een serie van 22 stuks van dit type. Deze serie zal, wat de indeling betreft, iets afwijken van de beide in dienst zijnde motorwagens en voors hands ingericht worden voor éénman-bediening. De eerste wagen zal worden geleverd in Novem ber 1951, waarna de verdere aflevering met 3 wagens per week zal geschieden, zodat om streeks het einde van 1951 alle wagens in ons bezit kunnen zijn. Lgw’| 217 aanhgw. eleetrische locomotieven pekelwagens oude mw. voor spec, doeleinden railreinigingswagens r ailslij pwagens lorries. wagenpark waren op 31 December 35 27 1 Van dit voor de dienst beschikbaar: 186 motorwagens 169 gesloten aanhangwagens 33 open aanhangwagens 1 eleetrische locomotief 15 pekelwagens 2 railreinigingswagens 1 railslijpwagen. Op de navolgende baanvakken werden dwars liggers door nieuwe vervangen: 820 st. tussen Maaldrift en Haagse Schouw; 856 op de Wittenburgerweg tussen Beu- kenhorstlaan en Stoeplaan. Op de van Zuylen van Nijeveltstraat zijn 205 m groefrails NP 4 en 4a door nieuwe ver vangen. Voorts werd nog een puntstuk vervangen. Op 31 December bestond het wagenpark uit: Stads- lynen 188 155 35 2 13 2 2 2 1 TRAMWEGMATERIEEL. II. Wijzigingen materieel. Totaal Buiten- lynen van het rollend en uitbreidingen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 328