i
2
8
Lijn den Haag-Voorburg. Een puntstuk werd
vervangen.
motorwagens
gesloten aanhgw.
open aanhgw.
Diversen.
Op het Harstenhoekplein werd een keerwis-
sel met boog aangelegd, alsmede een gedeelte
recht spoor op de Harstenhoekweg.
Hierbij werd een kruising ingebouwd, die
volgens een nieuw systeem geheel electriseh
werd gelast.
Op lijn 11 ter hoogte van de eleetrische cen
trale werd weder een zelfsmeerapparaat in
gebouwd.
Op de Benoordenhoutseweg nabij Waalsdor-
perlaan werd een sein met knipperlicht aan
gelegd.
In de remise Wassenaar werd een 1200 V
onderstation voor de voeding ten behoeve van
de intercommunale lijn den Haag-Wassenaar-
Leiden geplaatst, in verband waarmede, voor
de opstelling der eleetrische apparaten, een
lokaliteit van deze remise moest worden ver
bouwd en ingericht.
223
182
35
2
15
2
2
2
2
Van de N.V. Limburgsche Tramweg-Maat-
schappij, die tot autobus-tractie is overgegaan,
werden 10 motorwagens en 20 aanhangwagens,
die alle in goede staat van onderhoud verkeer
den, overgenomen. Dit materieel, hetwelk met
eleetrische installaties voor 1200 Volt spanning
is uitgerust, is bestemd voor de intercommunale
dienst den Haag-Wassenaar en den Haag-Voor
burg. In verband met deze bestemming zijn de
10 motorwagens en 10 stuks van de aanhang
wagens als éénrichting-wagen uitgerust. In de
werkplaatsen van de N.V. Werkspoor te Zuilen
worden deze ■wagens grondig gereviseerd en van
moderne buisstalen banken met gestoffeerde zit
kussens en rugleuningen voorzien. Dit materieel
zal in de eerste helft van 1051 geleidelijk gereed
komen en in bedrijf worden gesteld.
De laatste 7 motorwagens van het type 250
werden van nieuwe motoren, assen en tandwie
len voorzien met gelijktijdige vernieuwing van
een gedeelte der eleetrische kabels. Hiermede
zijn deze belangrijke voorzieningen aan de ge
hele serie van 26 motorwagens voltooid.
Met de vervanging van oude druklucht-rem-
installaties der motor- en aanhangwagens van
de buitenlijnen door nieuwe installaties werd
voortgegaan. In dit verslagjaar kwamen de mo
torwagens nos. 54, 61, 66, 74 en 75 alsmede de
aanhangwagens nos. 105, 107, 108, 112, 114, 115,
120, 752 en 754 gereed.
Met de reeds in 1948 aangevangen algehele
revisie van motor- en aanhangwagens, welke
gedurende de oorlogsjaren ernstig door de over
belasting geleden hebben, is ook in dit verslag
jaar regelmatig voortgegaan.
Motorwagen no. 1 van de buitenlijnen werd,
na een vrij ernstige aanrijding, voor de dienst
af gekeurd en buiten bedrijf gesteld
De tweede motorwagen van het type P.C.C.,
welke in December 1949 door de fabriek werd
af geleverd, kon in Januari in dienst worden
gesteld, zodat in dit verslagjaar de beide P.C.C.
motorwagens volledig in bedrijf konden worden
genomen.
De ervaringen, met dit moderne trammate-
rieel opgedaan, zijn in alle opzichten gunstig,
zodat in Augustus aan de wagenfabriek S.A. La
Brugeoise et Nicaise Delcuve te Brugge op
dracht werd gegeven voor de levering van een
serie van 22 stuks van dit type. Deze serie zal,
wat de indeling betreft, iets afwijken van de
beide in dienst zijnde motorwagens en voors
hands ingericht worden voor éénman-bediening.
De eerste wagen zal worden geleverd in Novem
ber 1951, waarna de verdere aflevering met 3
wagens per week zal geschieden, zodat om
streeks het einde van 1951 alle wagens in ons
bezit kunnen zijn.
Lgw’| 217 aanhgw.
eleetrische locomotieven
pekelwagens
oude mw. voor spec, doeleinden
railreinigingswagens
r ailslij pwagens
lorries.
wagenpark waren op 31 December
35
27
1
Van dit
voor de dienst beschikbaar:
186 motorwagens
169 gesloten aanhangwagens
33 open aanhangwagens
1 eleetrische locomotief
15 pekelwagens
2 railreinigingswagens
1 railslijpwagen.
Op de navolgende baanvakken werden dwars
liggers door nieuwe vervangen:
820 st. tussen Maaldrift en Haagse Schouw;
856 op de Wittenburgerweg tussen Beu-
kenhorstlaan en Stoeplaan.
Op de van Zuylen van Nijeveltstraat zijn
205 m groefrails NP 4 en 4a door nieuwe ver
vangen.
Voorts werd nog een puntstuk vervangen.
Op 31 December bestond het wagenpark uit:
Stads-
lynen
188
155
35
2
13
2
2
2
1
TRAMWEGMATERIEEL.
II. Wijzigingen
materieel.
Totaal
Buiten-
lynen
van het rollend
en uitbreidingen