27
De dienst der seininrichting werd onafgebroken dag
en nacht verricht. Als grondslag voor het getijsein
Op 3 Maart bracht de Gemeentelijke Geneeskundige
en Gezondheidsdienst een matroos naar een ziekenhuis,
die aan boord van de motorlogger SCH 120 een been
had gebroken. Een ziek geworden motordrijver van de
SCH 104 werd op 13 Augustus naar een ziekenhuis ver
voerd. Op 9 October werd een zieke matroos van de
SCH 181 door de Geneeskundige en Gezondheidsdienst
in een particuliere auto naar huis gebracht. Op 1 No
vember brachten de SCH 46 en 77 beide een zieke ma
troos aan de wal; zij werden naar huis vervoerd. Een
matroos van de motorlogger SCH 103, die tengevolge
van de storm een ongeval had gekregen en daarbij enige
ribben had gebroken, werd op 18 November door de
meergemelde dienst naar een ziekenhuis gebracht.
Sterfgevallen kwamen op de schepen ter zee niet voor.
Het mistsignaal werd op 51 dagen in werking gesteld
met een totaal van 297 uur en 20 minuten.
Doggersbank af IJmuiden binnen. De zuiger „Blanka”
verloor op 13 October 25 meter vóór de haven zijn
zuigbuis; 2 dagen later werd het voorwerp gevonden.
Op 7 November ramde de Engelse stoomdrifter Lowe
stoft 35 „Maca” de Scheveningse haringlogger SCH 35
„Geertruida Jacoba”. Laatstgenoemd schip is daarna
op de thuisreis voor de Nederlandse kust gezonken met
45 last haring aan boord; de 14 leden van de beman
ning werden gered. Op 13 November kwam bij slechte
weersomstandigheden de motorlogger SCH 4 vóór de
haven met de SCH 77 op sleeptouw. De sleepboot
„Blankenburg”, die op verzoek van de reder assistentie
verleende, nam de logger SCH 77 over en bracht hem
te Vlaardingen binnen. Op 4 December heeft de red
dingboot „Arthur” van de K.N.Z.H.R.M. een schokker,
de „Stellendam 10”, die het in de branding zwaar te
verduren had, veilig in de Scheveningse haven gebracht,
nadat de tros viermaal was gebroken.
Op 11 September werd een man bij het lossen van een
logger door een vallend hijsblok getroffenhij is aan de
bekomen verwondingen overleden. Op 5 October is een
havenbediende, toen hij langs de haven fietste, gevallen
waarbij hij een scheurwond in het gelaat opliep; in zijn
dienst werd hij tijdelijk door een ander vervangen.
De geleidelichten werkten over het algemeen goed.
Enkele storingen kwamen voor op 2 Maart, 8 Augus
tus, 1 September en in December; deze waren binnen
ongeveer 6 uren opgeheven.
De baggermolen „Maas” haalde uit de binnenhaven
en de binnenvoorhaven 846 vrachten baggerspecie, elk
van plus minus 120 m3 of 101 520 m3 in totaal. De zand
zuiger „Blanka” verwerkte buiten de haven en in de
buitenhaven 455 vrachten zand, in totaal 88 667 m3.
In het verslagjaar werd de hijskraan 335 maal in ge
bruik gesteld tegen 350 keer in 1949.
In 1950 werd 1 549 406 m2 kaderuimte door rede
rijen in beslag genomen.
De Gemeentelijke Reinigingsdienst heeft het haven
terrein regelmatig bezemschoon gehouden en de vuilnis
bakken geledigd. Voorts gaf genoemde dienst aan de
rederijen 1 a 2 maal per week gelegenheid tot het storten
van visvuil in de daarvoor in de tweede binnenhaven
gelegen vaartuigen.
Sleephelling.
In totaal werden 279 schepen op de sleephelling ge
bracht, nl. 234 motorloggers, 19 motorkotters, 14 mo-
torkustvaartuigen, 2 vletten, 2 reddingboten, 2 bagger
molens, 1 onderlosser, 1 sleepboot, 2 tankboten, 1 jacht
en 1 schip van de binnenvaart.
In totaal werd 6 330 600 liter duinwater aan vaar
tuigen uitgegeven, waarvan 2 162 900 liter in de eerste
binnenhaven en 4 167 700 liter in de tweede binnen
haven, onderscheidenlijk in 1 073 en (1 558) verstrek
kingen.
In het verslagjaar kwamen 11 schadevaringen voor.
Van de gemaakte schade 'werd proces-verbaal opge
maakt, dat werd doorgezonden naar de Dienst van Ge
meentewerken, die voor verdere afwikkeling zorgde.
In het verslagjaar werd het tweede deel van het on
derzoek in het Waterloopkundig Laboratorium der
werd steeds aangenomen de geringste diepte in de
vaargeul. Enige malen werden de wippers vernieuwd en
werd een vlaggelijn ingeschoren.
In het begin van het jaar was de grondslag t.o.v.
het D.P. laag. Allengs is deze verhoogd, toen er
gebaggerd kon worden. In het najaar bij krachtige
Westenwinden moest het sein weer verlaagd worden
tot 18 D.P..
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
3
Seininrichting.
Quarantaine.
Mistsignaal.
Persoonlijke ongelukken.
Geleidelichten.
Baggerwerk.
Hijskraan.
Kaderuimte.
Reiniging.
Duinwater.
Schadevaring.
Commissie
havens c.a.
van advies voor de Scheveningse