27
7
12 425 m3); dit betekent dus 1 442 179 m3 in het ver
slagjaar tegen 1 428 699 m3 in 1949.
Langs het havenkantoor Loosduinen voeren 1951
schepen in de richting ’s-Gravenhage met een gezamen
lijk laadvermogen van 24 997 m3. (In 1949 1 618 vaar
tuigen met een laadvermogen van 23 376 m3.)
Voornamelijk werden aangevoerd: zand, steenkolen,
grint, cement, benzine, beurtvaartgoederen, stenen en
pannen, aardappelen, stookolie, hout, suiker, cokes,
zout, ledig fust benevens vele andere artikelen in klei
nere hoeveelheden dan 10 000 m3 per jaar. De verschil
lende goederen zijn vermeld in afnemende reeks. Aange
voerd werd 527 247 m3 zand, d.i. belangrijk meer dan in
1949. Aan steenkolen werd aangevoerd 283 158 m3.
Deze aantallen hebben betrekking op het totale laad
vermogen der vervoerende schepen.
Tijdens het jaar 1950 werden in 318 schepen met een
totale verplaatsing van 28 613 ton vervracht 20 103 ton
goederen; hiervan was 1 695 ton aan haring in vaten.
In 1950 werd de scheepvaart van 30 Januari tot en
met 2 Februari door ijs gestremd.
Een storing aan bruggen ontstond 13 maal, waardoor
in het verkeer te water en te land enige vertraging werd
veroorzaakt. Het verkeer werd tweemaal gedurende
lange tijd gestremd doordat ten gevolge van de hitte
een brug was uitgezet, nl. op 5 Juni de Laakbrug in de
Rijswijkseweg gedurende 2 uur en 5 minuten en die
tussen de Boekhorststraat en de Koningstraat geduren
de 1 uur. Op 8 November werd laatstgenoemde brug
Wederom bewoog zich het aantal woonschepen in
stijgende lijn. Was dit getal ultimo December 1949: 217,
op het einde van het verslagjaar hadden 294 van deze
vaartuigen ligplaats in de wateren van de Gemeente.
In de wateren der hieronder genoemde plaatsen lagen
op 31 December 1950 de daarnaast vermelde aantallen
woonschepenVeenendaalkade 39, Loosduinsekade 26,
Soestdijksekade 68, Veluweplein 5, Troelstrakade 13,
Lenteweg 1, Moerweg 22, Fruitweg 4, Laakhaven 19,
Binckhorsthaven 35, Conradkade 31, Noordwal 9,
Trekvliet (gasfabriek) 1, Seinpoststraat en omgeving 19,
terwijl 2 woonschepen ligplaats hadden in particuliere
wateren te Loosduinen.
Er werden 263 voorlopige vergunningen uitgereikt en
17 weer ingetrokken. Met vervanging van de overige
door definitieve vergunningen werd een aanvang ge
maakt. In het verslagjaar werden 164 voorlopige ver
gunningen in een definitieve vergunning omgezet;
2 vergunningen werden ingetrokken.
In het verslagjaar onderhielden 38 schepen met een
totale verplaatsing van 2 268 m3 scheepvaartdiensten
tussen ’s-Gravenhage en andere plaatsen.
De 9 beweegbare bruggen werden in het verslagjaar
in totaal 53 317 maal voor schepen geopendgemiddeld
172 maal per etmaal. (Op de Zondagen worden de
bruggen voor de scheepvaart niet geopend).
B. MARKTWEZEN.
De belangstelling voor deze markt neemt steeds toe,
hetgeen blijkt uit het grote aantal bezoekers. De ver
koop in Januari gaf, zoals in ieder jaar, een verminderde
omzet te zien, hetgeen voor een deel moet worden ge
weten aan de slechte weersomstandigheden. De neiging
tot hamsteren, als gevolg van de spannende internatio
nale toestand, deed in enige maanden de omzet van be
paalde artikelen belangrijk stijgen. Hoewel de toeloop
van kopers tot grote tevredenheid stemde, bleek uit de
verkregen inlichtingen, dat ook dit jaar de omzet niet
hieraan evenredig was. Dit moet blijkbaar in nog gro
tere mate dan in het vorige jaar worden toegeschre
ven aan de verminderde koopkracht van het publiek.
Een vijftal schepen zonk in het verslagjaar in de
openbare wateren der Gemeente, nl. een bak in de
Trekvliet op 19 Januari, een vlet in de Binckhorsthaven
op 8 Augustus, een vlet aan de ingang van de Binck
horsthaven op 6 September, een dekschuit geladen met
ijzer, op 25 September voor het terrein van Gemeente
werken in de Binckhorsthaven, waarbij een der
opvarenden het leven heeft gelaten en een woonschip
in de Binckhorsthaven op 29 November. De schepen
werden spoedig gelicht.
Op 27 November werd een gaszinker in de Laakhaven,
ten Westen van de brug in de Rijswijkseweg, bescha
digd. Waarschijnlijk werd deze schade veroorzaakt
door het anker van het Duitse motorschip „Christina”.
Krachtens de tussen de Gemeente en de exploitant
der marktkramen, de heer Jac. van der Veen, aangegane
overeenkomst, belastte deze laatste zich ook dit jaar
Het uitbreidingsplan Binckhorsthaven werd nage
noeg voltooid. Met de uitgifte van grond werd een aan
vang gemaakt.
In 1950 werden de kanalen en binnenhavens gebag
gerd, waarbij 15 700 m3 grond werd verwerkt.
voor de tijd van 20 minuten gestremd, omdat een schip
in de brug klem zat.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
Stremmingen.
Woonschepen.
Ligplaatsvergunningen woonschepen.
Beurtvaart.
Beweegbare bruggen.
Algemene markt.
Gezonken schepen.
Bijzonderheden.
Overeenkomst met de kramenexploitant.
Havenuitbreiding.
Baggerwerken.