27 7 12 425 m3); dit betekent dus 1 442 179 m3 in het ver slagjaar tegen 1 428 699 m3 in 1949. Langs het havenkantoor Loosduinen voeren 1951 schepen in de richting ’s-Gravenhage met een gezamen lijk laadvermogen van 24 997 m3. (In 1949 1 618 vaar tuigen met een laadvermogen van 23 376 m3.) Voornamelijk werden aangevoerd: zand, steenkolen, grint, cement, benzine, beurtvaartgoederen, stenen en pannen, aardappelen, stookolie, hout, suiker, cokes, zout, ledig fust benevens vele andere artikelen in klei nere hoeveelheden dan 10 000 m3 per jaar. De verschil lende goederen zijn vermeld in afnemende reeks. Aange voerd werd 527 247 m3 zand, d.i. belangrijk meer dan in 1949. Aan steenkolen werd aangevoerd 283 158 m3. Deze aantallen hebben betrekking op het totale laad vermogen der vervoerende schepen. Tijdens het jaar 1950 werden in 318 schepen met een totale verplaatsing van 28 613 ton vervracht 20 103 ton goederen; hiervan was 1 695 ton aan haring in vaten. In 1950 werd de scheepvaart van 30 Januari tot en met 2 Februari door ijs gestremd. Een storing aan bruggen ontstond 13 maal, waardoor in het verkeer te water en te land enige vertraging werd veroorzaakt. Het verkeer werd tweemaal gedurende lange tijd gestremd doordat ten gevolge van de hitte een brug was uitgezet, nl. op 5 Juni de Laakbrug in de Rijswijkseweg gedurende 2 uur en 5 minuten en die tussen de Boekhorststraat en de Koningstraat geduren de 1 uur. Op 8 November werd laatstgenoemde brug Wederom bewoog zich het aantal woonschepen in stijgende lijn. Was dit getal ultimo December 1949: 217, op het einde van het verslagjaar hadden 294 van deze vaartuigen ligplaats in de wateren van de Gemeente. In de wateren der hieronder genoemde plaatsen lagen op 31 December 1950 de daarnaast vermelde aantallen woonschepenVeenendaalkade 39, Loosduinsekade 26, Soestdijksekade 68, Veluweplein 5, Troelstrakade 13, Lenteweg 1, Moerweg 22, Fruitweg 4, Laakhaven 19, Binckhorsthaven 35, Conradkade 31, Noordwal 9, Trekvliet (gasfabriek) 1, Seinpoststraat en omgeving 19, terwijl 2 woonschepen ligplaats hadden in particuliere wateren te Loosduinen. Er werden 263 voorlopige vergunningen uitgereikt en 17 weer ingetrokken. Met vervanging van de overige door definitieve vergunningen werd een aanvang ge maakt. In het verslagjaar werden 164 voorlopige ver gunningen in een definitieve vergunning omgezet; 2 vergunningen werden ingetrokken. In het verslagjaar onderhielden 38 schepen met een totale verplaatsing van 2 268 m3 scheepvaartdiensten tussen ’s-Gravenhage en andere plaatsen. De 9 beweegbare bruggen werden in het verslagjaar in totaal 53 317 maal voor schepen geopendgemiddeld 172 maal per etmaal. (Op de Zondagen worden de bruggen voor de scheepvaart niet geopend). B. MARKTWEZEN. De belangstelling voor deze markt neemt steeds toe, hetgeen blijkt uit het grote aantal bezoekers. De ver koop in Januari gaf, zoals in ieder jaar, een verminderde omzet te zien, hetgeen voor een deel moet worden ge weten aan de slechte weersomstandigheden. De neiging tot hamsteren, als gevolg van de spannende internatio nale toestand, deed in enige maanden de omzet van be paalde artikelen belangrijk stijgen. Hoewel de toeloop van kopers tot grote tevredenheid stemde, bleek uit de verkregen inlichtingen, dat ook dit jaar de omzet niet hieraan evenredig was. Dit moet blijkbaar in nog gro tere mate dan in het vorige jaar worden toegeschre ven aan de verminderde koopkracht van het publiek. Een vijftal schepen zonk in het verslagjaar in de openbare wateren der Gemeente, nl. een bak in de Trekvliet op 19 Januari, een vlet in de Binckhorsthaven op 8 Augustus, een vlet aan de ingang van de Binck horsthaven op 6 September, een dekschuit geladen met ijzer, op 25 September voor het terrein van Gemeente werken in de Binckhorsthaven, waarbij een der opvarenden het leven heeft gelaten en een woonschip in de Binckhorsthaven op 29 November. De schepen werden spoedig gelicht. Op 27 November werd een gaszinker in de Laakhaven, ten Westen van de brug in de Rijswijkseweg, bescha digd. Waarschijnlijk werd deze schade veroorzaakt door het anker van het Duitse motorschip „Christina”. Krachtens de tussen de Gemeente en de exploitant der marktkramen, de heer Jac. van der Veen, aangegane overeenkomst, belastte deze laatste zich ook dit jaar Het uitbreidingsplan Binckhorsthaven werd nage noeg voltooid. Met de uitgifte van grond werd een aan vang gemaakt. In 1950 werden de kanalen en binnenhavens gebag gerd, waarbij 15 700 m3 grond werd verwerkt. voor de tijd van 20 minuten gestremd, omdat een schip in de brug klem zat. VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN. Stremmingen. Woonschepen. Ligplaatsvergunningen woonschepen. Beurtvaart. Beweegbare bruggen. Algemene markt. Gezonken schepen. Bijzonderheden. Overeenkomst met de kramenexploitant. Havenuitbreiding. Baggerwerken.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 352