I I I 33 7 Voor de regeling tot het verstrekken van uitkering aan hen, die niet over voldoende vacantiebonnen be schikten, kwamen in totaal 582 personen in aanmerking, die een bedrag van 13.229,in ontvangst namen. omstandigheden van werkloze vrouwen. Op 1 Juli 1950 is overgegaan tot het in dienst nemen van 2 sociale werksters. Ten behoeve van een snellere verwerking van de ad ministratie der uitkeringen zijn in het voorjaar en de zomer de van het Gemeentelijk Electriciteits-Bedrijf overgenomen boekhoudmachines veranderd en voor het werk van het Bureau geschikt gemaakt, met het doel per 1 Januari 1951 de boekingen geheel auto matisch te doen geschieden. Per 1 October 1950 werd reeds de wijk Scheveningen volgens het nieuwe systeem in betaling gebracht, teneinde te bereiken, dat per 1 Ja nuari 1951 de vereiste routine zou zijn verkregen. Sedert 29 Juli nam de werkloosheid onafgebroken in omvang toe. De grootste drukte concentreerde zich echter in de 2de helft van het verslagjaar, ook nu weer rond de jaarwisseling. Het normale jaarwerk bestaande uit het schrijven van nieuwe uitkerings- en loonbelas- tingkaarten en het bepalen van de kinderbijslag voor het nieuwe jaar, werd deze keer aanzienlijk uitgebreid door de invoering van een geheel afwijkende uitkerings- kaart welke nodig was in verband met de mechanische boeking per 1 Januari 1951, de nieuwe loonbelasting- tabellen per 1 Januari 1951 en de daaruit voortvloeiende herbepaling van het verschuldigde loonbelastingbedrag, de technische wijzigingen in de Kinderbijslagwet per 1 Januari 1951 en de vroeg ingevallen vorst, waardoor reeds van 9 December af vorstuitkeringen moesten worden verstrekt. Daarnaast moesten formulieren wor den uitgereikt voor de verrekening van de vacantie bonnen voor de Kerst- en Nieuwjaarsdag. Met ingang van 20 December werd dan ook voor de afdeling Uit kerings- en Loonadministratie een 111/* urige werkdag ingevoerd, terwijl de afdeling Sociale uitvoering der overbruggings- en sociale-bijstandsregeling dagelijks 4 uur aan de normale arbeidsdag toevoegde. In December werd in totaal 2 482 uren overgewerkt. Uiteraard is ook voor de Onderzoekingsdienst het jaar 1950 zwaar geweest. Toch is op hen, die een uitkering ingevolge de over bruggings- c.q. sociale-bijstandsregeling ontvingen, door een sociaal verantwoorde maar intensieve con trole, toezicht gehouden. De wijzigingen in de regelin gen bleken meer werkzaamheden voor de Onderzoe kingsdienst mede te brengen, zoals de noodzaak aan dacht te schenken aan de inkomsten van uitkeringge- nietenden over de zogenaamde gebroken weken, de nadere regeling betreffende het ontslag wegens een drin gende reden, alsmede de bepaling betreffende de zoge naamde gestraften-uitkering. Opmerkelijk was ook het grote aantal spoed-onderzoeken. Het betrof hier ge vallen, waarin geen beslissing over het toekennen van uitkering kon worden genomen dan op grond van een rapport omtrent aanvragers validiteit en bonafiditeit als ook omtrent de rechtmatigheid van het ontslag etc. In de loop van 1950 is voorts overgegaan tot het aan leggen van een kaartsysteem, waarin werden vastge legd de namen van alle bezitters van vent-, opkoop- en marktvergunningen, loonbelastingboekjes etc. Hier door werd een belangrijke mogelijkheid verkregen tot l I - Het hierboven weergegeven overzicht geeft duidelijk aan, dat het jaar 1950 voor de ambtenaren van het Bureau, die bij de uitvoering van de overbruggings- en de sociale-bijstandsregeling waren betrokken, een zeer moeilijk jaar is geweest. Reeds direct bij de aanvang van het jaar moesten alle krachten worden ingezet om aan het vele werk het hoofd te kunnen bieden. In de normale kantoortijd was het niet mogelijk al het werk op te vangen. Naast de stijgende aantallen en de herziening der regelingen moest immers ook nog het jaarwerk worden verricht. Slechts overwerk en uit breiding van personeel kon uitkomst brengen. In ver gelijking met het snel groeiende aantal uitkeringge- nietenden kon het te geringe personeel in het begin van het jaar niet onmiddellijk met een overeenkomstig aan tal ingewerkte krachten worden uitgebreid, zodat veel en lang moest worden overgewerkt. In overleg met het personeel is op sommige afdelingen van 719 uur ge werkt, teneinde de jongeren toch nog enigermate de ge legenheid tot het volgen van lessen en tot studeren te geven. De onderafdeling Interne Controle heeft tijdelijk haar werkzaamheden moeten staken om assistentie te verlenen aan de afdeling Kas. Op deze wijze gelukte het om wekelijks op tijd ver antwoorde uitkeringen te doen. In begin Maart kon het massale overwerk worden beëindigd. De bij de wijzigingen van de sociale-bijstandsregeling reeds gememoreerde invoeging van het nieuwe onder deel Bijzondere Sociale Bijstand is per 1 Juni bij het Bureau effectief geworden. Op die datum is namelijk de onderafdeling Bijzondere Sociale Zorg, bestaande uit 3 personen, in het leven geroepen. Aan de gedachten gang, dat niet alleen een geldelijke hulp maar ook een sociaal verantwoorde hulp aan de werkloze dient te wor den geboden, kon op deze wijze vorm worden gegeven. Vele zijn de contacten geweest, welke deze afdeling met allerlei kerkelijke, particuliere en overheidsinstellingen heeft gelegd, waardoor het haar mogelijk werd in zeer vele gevallen van eenvoudige hulpverlening, zoals ge brek aan kleding, dekking, schoeisel en versterkende middelen, bemiddelend op te treden, terwijl daarnaast gevallen van alcoholisme, huisvestingsmoeilijkheden, huwelijks-en gezinsmoeilijkheden nader tot een oplos sing konden worden gebracht, hetzij door rechtstreeks contact met de betrokken instellingen, hetzij door ver wijzing naar het juiste adres. Met dankbaarheid mag dan ook worden geconsta teerd, dat deze afdeling in het verslagjaar ruimschoots aan haar doel heeft beantwoord. Langzamerhand bleek bovendien de wenselijkheid tot het in dienst nemen van sociale werksters, om haar speciaal te belasten met het behandelen van de aan vragen en het onderzoeken van de maatschappelijke VERSLAG VAN HET BUREAU VOOR WERKLOZENZORG EN PERSONEELSVOORZIENING. I Algemeen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 411