45 Het In samenwerking met het Museum voor het Onder wijs en het Paedagogisch Centrum der Gemeente werd een herscholingscursus Biologie voor onderwijzers ge organiseerd. Hiervan verschenen 6 nummers, elk van 8 pagina’s. Te oordelen naar de belangstelling er voor, viel het blaadje zeer in de smaak bij de kinderen. Evenals vorige jaren werd aan verschillende scholen medewerking verleend bij de inrichting van tentoon stellingen. Enkele scholen ontvingen op hun verzoek potplanten voor klasseversiering. Er werden 341 malen levende planten voor lesdoeleinden aan scholen voor v.h.m.o., (m.) u.l.o. en l.o. geleverd. Aan 76 scholen (vorig jaar 86) werd op verzoek een collectie landbouwgewassen verstrekt. door de directeur geleid. Verschillende andere vereni gingen bezochten de tuin één of enkele malen, waarbij steeds één der leden van het personeel voor toelichting zorgde. De directeur van de Gemeentelijke School- en Kindertuinen, J. A. NIJKAMP. Er gaven zich voor deze cursus meer dan 100 leer krachten op. De directeur sprak op deze cursussen 10 avönden, de adj.-directeur 1 avond; de directeur leidde 12, de adj.- directeur 5 en de wetenschappelijk assistent 2 excursies. Aan de cursus voor leider(ster) bij de Gemeentelijke School- en Kindertuinen namen 6 onderwijzers deel, die allen het diploma verwierven. Een oproep voor gegadigden voor een nieuwe cursus leverde zo weinig op, dat besloten werd dit jaar geen cursus te geven. In het vorige verslag werd reeds melding gemaakt van het feit, dat een groot aantal scholen toezending vroeg van overdrukjes van de achterzijde van het kinderblad „De School- en Kindertuin”, waarop in eenvoudige tekeningen een overzicht wordt gegeven van „de natuur van de maand”. Na verkregen toestemming van het college van Bur gemeester en Wethouders werden alle Haagse scholen in de gelegenheid gesteld voor de klassen 5 en 6 of voor de klassen 4 en 5 overdrukken aan te vragen. In overleg met de Wethouder van Onderwijs en Kunstzaken werd aan deze overzichtjes een gestencilde toelichting ten behoeve van de leerkracht toegevoegd. Van de eerste oplage, die in Maart verscheen, vroe gen 174 scholen in totaal 18 298 overdrukjes aan met 500 toelichtingen voor de onderwijzer. Aan het eind van het jaar was de oplage gestegen tot ruim 29 000 exemplaren voor 253 scholen, d.i. 86 pCt. van het totale aantal scholen in de Gemeente. De overzichtjes worden nog niet gebruikt op 7 open bare lagere scholen, 2 openbare (m.)u.l.o.scholen, 1 openbare school voor b.l.o., 21 bijzondere lagere scholen, 9 bijzondere (m.)u.l.o.scholen, en 1 bijzondere school voor b.l.o. Uit een enquête, die aan het einde van het verslagjaar gehouden werd, bleek de grote ingenomenheid van de leerkrachten met deze uitgave. Voor een 4-tal scholen werden aquaria ingericht, terwijl er in vele gevallen advies werd gegeven voor klasse-aquaria. In de herfst van het verslagjaar werden voor enkele scholen paddestoelen gedetermineerd voor een ten toonstelling op school. In overleg met het Paedagogisch Centrum der Ge meente werden de taken voor plantkunde aan de Dalton- u.l.o. ontworpen en werd bij de uitwerking daarvan medewerking verleend. Zoals gebruikelijk, werden de botanische tuinen van enkele inrichtingen voor voorbereidend hoger en mid delbaar onderwijs verzorgd. Hoewel de ontwikkeling van het werk in het verslag jaar tot tevredenheid stemt, blijven er nog enkele wensen. De wetenschappelijke tuin in het Zuiderpark biedt de mogelijkheid om buitenlessen te geven over velerlei landschapstypen. Sterk doet zich de behoefte gevoelen aan een instruc tief duinplantsoen, waar les gegeven kan worden over een der belangrijkste landschapstypen uit onze omge ving: de duinen. Hoe vreemd het klinken moge: het is in de onmiddellijke omgeving van ’s-Gravenhage niet meer mogelijk aan de kinderen een juist beeld te geven van de duinvegetatie en herhaaldelijk bereikte de lei ding de vraag: waar kunnen we dat de kinderen nu laten zien? Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor vele volwassenen, zou een instructief duinplant soen van grote waarde zijn en het zou zelfs vele toe risten kunnen trekken. Ongetwijfeld is het van groot belang, dat er in de nieuwe wijken tijdig rekening gehouden wordt met de noodzaak om ook daar school- en kindertuinen aan te leggen. Het is dringend noodzakelijk, dat er bij de leslo kaaltjes toiletten gemaakt worden, omdat het ontbreken daarvan ongewenste gevolgen heeft. VERSLAG GEMEENTELIJKE SCHOOL- EN KINDERTUINEN. Lesmateriaal. kindertuin". „De natuur van de maand". 4 Cursus voor leider (ster). Herscholingscursus biologie voor onderwijzers. maandblaadje „De school- en Incidentele bemoeiingen met het onderwijs. Slotbeschouwingen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1950 | | pagina 557