45
Het
In samenwerking met het Museum voor het Onder
wijs en het Paedagogisch Centrum der Gemeente werd
een herscholingscursus Biologie voor onderwijzers ge
organiseerd.
Hiervan verschenen 6 nummers, elk van 8 pagina’s.
Te oordelen naar de belangstelling er voor, viel het
blaadje zeer in de smaak bij de kinderen.
Evenals vorige jaren werd aan verschillende scholen
medewerking verleend bij de inrichting van tentoon
stellingen. Enkele scholen ontvingen op hun verzoek
potplanten voor klasseversiering. Er werden 341 malen
levende planten voor lesdoeleinden aan scholen voor
v.h.m.o., (m.) u.l.o. en l.o. geleverd.
Aan 76 scholen (vorig jaar 86) werd op verzoek een
collectie landbouwgewassen verstrekt.
door de directeur geleid. Verschillende andere vereni
gingen bezochten de tuin één of enkele malen, waarbij
steeds één der leden van het personeel voor toelichting
zorgde.
De directeur van de Gemeentelijke
School- en Kindertuinen,
J. A. NIJKAMP.
Er gaven zich voor deze cursus meer dan 100 leer
krachten op.
De directeur sprak op deze cursussen 10 avönden, de
adj.-directeur 1 avond; de directeur leidde 12, de adj.-
directeur 5 en de wetenschappelijk assistent 2 excursies.
Aan de cursus voor leider(ster) bij de Gemeentelijke
School- en Kindertuinen namen 6 onderwijzers deel,
die allen het diploma verwierven.
Een oproep voor gegadigden voor een nieuwe cursus
leverde zo weinig op, dat besloten werd dit jaar geen
cursus te geven.
In het vorige verslag werd reeds melding gemaakt van
het feit, dat een groot aantal scholen toezending vroeg
van overdrukjes van de achterzijde van het kinderblad
„De School- en Kindertuin”, waarop in eenvoudige
tekeningen een overzicht wordt gegeven van „de natuur
van de maand”.
Na verkregen toestemming van het college van Bur
gemeester en Wethouders werden alle Haagse scholen
in de gelegenheid gesteld voor de klassen 5 en 6 of voor
de klassen 4 en 5 overdrukken aan te vragen.
In overleg met de Wethouder van Onderwijs en
Kunstzaken werd aan deze overzichtjes een gestencilde
toelichting ten behoeve van de leerkracht toegevoegd.
Van de eerste oplage, die in Maart verscheen, vroe
gen 174 scholen in totaal 18 298 overdrukjes aan met
500 toelichtingen voor de onderwijzer. Aan het eind
van het jaar was de oplage gestegen tot ruim 29 000
exemplaren voor 253 scholen, d.i. 86 pCt. van het totale
aantal scholen in de Gemeente.
De overzichtjes worden nog niet gebruikt op 7 open
bare lagere scholen, 2 openbare (m.)u.l.o.scholen, 1
openbare school voor b.l.o., 21 bijzondere lagere
scholen, 9 bijzondere (m.)u.l.o.scholen, en 1 bijzondere
school voor b.l.o.
Uit een enquête, die aan het einde van het verslagjaar
gehouden werd, bleek de grote ingenomenheid van de
leerkrachten met deze uitgave.
Voor een 4-tal scholen werden aquaria ingericht,
terwijl er in vele gevallen advies werd gegeven voor
klasse-aquaria.
In de herfst van het verslagjaar werden voor enkele
scholen paddestoelen gedetermineerd voor een ten
toonstelling op school.
In overleg met het Paedagogisch Centrum der Ge
meente werden de taken voor plantkunde aan de Dalton-
u.l.o. ontworpen en werd bij de uitwerking daarvan
medewerking verleend.
Zoals gebruikelijk, werden de botanische tuinen van
enkele inrichtingen voor voorbereidend hoger en mid
delbaar onderwijs verzorgd.
Hoewel de ontwikkeling van het werk in het verslag
jaar tot tevredenheid stemt, blijven er nog enkele
wensen.
De wetenschappelijke tuin in het Zuiderpark biedt de
mogelijkheid om buitenlessen te geven over velerlei
landschapstypen.
Sterk doet zich de behoefte gevoelen aan een instruc
tief duinplantsoen, waar les gegeven kan worden over
een der belangrijkste landschapstypen uit onze omge
ving: de duinen. Hoe vreemd het klinken moge: het is in
de onmiddellijke omgeving van ’s-Gravenhage niet
meer mogelijk aan de kinderen een juist beeld te geven
van de duinvegetatie en herhaaldelijk bereikte de lei
ding de vraag: waar kunnen we dat de kinderen nu
laten zien? Niet alleen voor de kinderen, maar ook
voor vele volwassenen, zou een instructief duinplant
soen van grote waarde zijn en het zou zelfs vele toe
risten kunnen trekken.
Ongetwijfeld is het van groot belang, dat er in de
nieuwe wijken tijdig rekening gehouden wordt met de
noodzaak om ook daar school- en kindertuinen aan te
leggen.
Het is dringend noodzakelijk, dat er bij de leslo
kaaltjes toiletten gemaakt worden, omdat het ontbreken
daarvan ongewenste gevolgen heeft.
VERSLAG GEMEENTELIJKE SCHOOL- EN KINDERTUINEN.
Lesmateriaal.
kindertuin".
„De natuur van de maand".
4
Cursus voor leider (ster).
Herscholingscursus biologie voor onderwijzers.
maandblaadje „De school- en
Incidentele bemoeiingen met het onderwijs.
Slotbeschouwingen.