Mijne Heren,
ALGEMENE TOESTAND.
(-
5
Uit de laatste kolom van deze tabel is te zien,
dat de gemiddelde bezetting ook in het afgelopen
jaar wederom is gedaald. Deze daling is het ge
ringste bij de buslijnen, niettegenstaande het
aantal gereden buskm, in tegenstelling met de
gereden tramkm, is gestegen.
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome-
Dit overzicht toont duidelijk een toeneming
van de ontvangsten bij de autobuslijnen, welke
verband houdt met de omstandigheid, dat de
nieuwe stadsuitbreidingen in hoofdzaak met
autobussen werden bediend. Tevens blijkt even
wel, dat deze toeneming in het 2e halfjaar be
langrijk minder was dan in het le halfjaar.
Eenzelfde dalende tendens valt waar te nemen
ter aan voor de stadstramlijnen over de jaren
sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf.
(-
Alhoewel het aantal vervoerde reizigers in
vergelijking met het vorige jaar slechts een zeer
geringe teruggang van 2.905 reizigers of 0,002
vertoont, zijn de reizigersopbrengsten met 1,1
gedaald. Deze, in verhouding tot de afvloeiing
van reizigers, grotere teruggang in ontvangsten
I
Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht
van de toe- of afneming der totale ontvangsten
in de beide semesters van het jaar 1951, verge
leken met die van het jaar 1950.
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over
de toestand en de verrichtingen onzer vennoot
schap over het jaar 1951, zijnde het 25e boekjaar,
zomede de balans en de verlies- en winstreke
ning, afgesloten per 31 December 1951, ter goed
keuring aan te bieden.
Alvorens het verslag aan te vangen maken wij
melding van het feit, dat in het begin van 1952
het 25-jarig bestaan van de Haagsche Tramweg-
Maatschappij in de tegenwoordige gemengde be
drijfsvorm op bescheiden wijze werd herdacht.
Bij deze gelegenheid werd een kort historisch
overzicht gepubliceerd, zowel van de voorge
schiedenis der Haagse tram, als van de voorbe
reidingen tot de gemengde bedrijfsvorm en de
ontwikkeling gedurende de juist afgesloten peri
ode van 25 jaar. Elders in dit verslag wordt nog
nader op de herdenking van dit bedrijfsjubileum
teruggekomen.
is een gevolg van een verschuiving naar de ge
reduceerde tarieven.
Een stijging van de vervoersbehoefte op de
buslijnen, o.m. als gevolg van stadsuitbreiding,
vereiste een toeneming van het aantal buskm
met 8,4 Daartegenover kon het aantal tramkm
met 1,3 verminderd worden. Het aantal ge
reden tram- en buskm tezamen bedroeg 24.952.000,
zijnde 265.000 of 1,1 meer dan vorig jaar. Als
gevolg van de in Maart 1951 toegekende loon-
bijslag, de nog steeds stijgende sociale lasten,
materiaal-, stroom- en motorbrandstofprijzen,
zijn de totale exploitatiekosten wederom en wel
met 10,3 toegenomen.
Behoudens verlengingen van enkele buslijnen
zijn in de bestaande tram- en busverbindingen
geen wijzigingen van betekenis tot stand ge
bracht; per 31 December werden geëxploiteerd
de intercommunale tramlijnen, 15 stadstram
lijnen en 11 autobuslijnen, waaronder begrepen
de verbinding met Kijkduin en die met het
vliegveld Ypenburg.
Aan het einde van het verslag zijn de gebrui
kelijke grafieken opgenomen.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per
jaar afgelegde wagenkilometers over de 25
jaren van het bestaan onzer vennootschap.
Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde
wagenkilometer over de jaren 1939 t./m. 1951 is
in onderstaande tabel aangegeven.
1947 1948 1949 j 1950
1945
1946
1951
12.48
le halfjaar.
2e halfjaar.
Totaal.
0.7%)
f 213.000
2,7%)
f
f 228.000
n
n
n
Stadstramlijnen
buslijnen
Lijn Den HaagDelft
Den Haag—Leiden.
291.000
217.000
31.000
59.000
5.72
6.12
6.19
3.87
(-
(-
3.2%)
5.7%)
2,3%)
6,1%)
7.11
9.21
7.06
73.000
27.000
31.000
6.26
6.67
7,09
4.22
3.24
2,99
2.87
2.47
10.75
9,22
9,08
4.9%)
3.7%)
4,-%)
6,3%)
10.91
9.84
I 10,82
i 6,32
(- 1.4%)
7,9%)
(- 0,6%)
(- 6,-%)
5,02
5,46
5.36
3.43
4,95
5,44
5.20
3,30
3.79
3.91
3.64
2,75
9,75
I 11,67
9,58
5,66
11.51
5.80 5,72
4.87 I
6,60 I
4.53 1
2,99 4.42
Stadstram lijnen
Autobuslijnen
Intercom-^De|ft
rnunale T
lijnen tLelde"
Te zamen
I
1939 1940
8.07
7,97
8.07
4.84
1943 l 1944
f 49.000
1941 I 1942
(- 1,1%)
f 63.000
144.000
4.000
28.000
f 164.000