f 1.320.500,-
83.800.—
f 1.236.700
Afneming vaste en bijzondere lasten
6
mi mier
Minder aan afschrijvingen
stortingen in het Pensioenfonds
reserve voor vennootschapsbelasting, enz.
stortingen in de diverse fondsen
meer
Meer aan dienst der leningen
diverse belastingen
45.100
38.700,—
bij de tramlijnen, waar de daling der ontvang
sten in de 2e helft van het jaar aanmerkelijk
sterker is dan voordien.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram
en bus tezamen nam af met f 74.000,of 0,6
De intercommunale tramlijnen brachten tezamen
f 90.000,of 3,9 minder op dan in het vori
ge jaar.
In 1951 werden rond 124.694.000 reizigers ver
voerd, tegenover 124.697.000 in 1950, zodat het
aantal vervoerde reizigers practisch gelijk is
gebleven.
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen
68%, de autobuslijnen 32 bewerkstelligd.
Het verloop van de exploitatie-ontvangsten,
-uitgaven en -overschotten sinds 1927 is in
figuur 3 aangegeven.
De totale ontvangsten over 1951 bedroegen
rond f 14.955.000,wat tegenover 1950 een af
neming betekent van f 164.400.— of 1.1
De exploitatie-uitgaven over 1951 bedroegen
rond f 11.153.000,zijnde f 1.044.400,of 10.3
meer dan in het vorige jaar.
Het voordelig saldo der exploitatie-rekening
bedroeg f 3.802.000—zijnde f 1.208.800,— of
24,1 minder dan in het vorige jaar.
Doordat de rente-opbrengst tegenover het
vorige jaar met rond f 41.800,is afgenomen,
bleef, ter bestrijding van de vaste lasten en bij
zondere uitgaven rond f 1.250.600,— minder be
schikbaar dan in 1950. Hier staat tegenover, dat
de vaste en bijzondere lasten zijn afgenomen met
rond f 1.236.700,als gevolg van de hieronder
genoemde af- en toenemingen:
f 29.900
900.000.—
125.000
265.600
De totale baten, zijnde het voordelig saldo der
exploitatie-rekening, hierboven genoemd, ver
meerderd met rente-opbrengst, rijksbijdrage in
geleden oorlogs- en bezettingsschaden, hieronder
nader vermeld en enkele andere inkomsten, be
dragen f 3.879.291,28, de totale lasten belopen, vol -
gens de verlies- en winstrekening f 4.065.708,98.
Een en ander heeft tengevolge, dat er een
nadelig saldo is ontstaan van f 186.417,70.
Dit tekort kan worden gebracht ten laste van
dat gedeelte van het reservefonds, hetwelk in
vorige jaren door belastingvrije stortingen werd
gevormd.
Omtrent een schadevergoeding in enigerlei
vorm voor het in de oorlogsjaren door de Duitse
bezetting opgelegde gratis vervoer van reizi
gers kan nog steeds niets naders worden be
richt. Wel kan worden medegedeeld, dat, in
verband met de totstandkoming van de Wet we
deropbouw publiekrechtelijke lichamen, door de
vennootschap vóór het einde van het verslagjaar
bij de bevoegde instanties een verzoek werd in
gediend om gelijkstelling met een publiekrech
telijk lichaam in de zin van evenbedoelde Wet.
Dit verzoek ging vergezeld van een volledig
nieuwe opgave van de geleden oorlogs- en be-
-
zettingsschaden op basis van vervangings
waarde. Onder deze opgave was tevens begrepen
onze claim voor het bovenbedoelde gratis ver
voer. Op het ingediende verzoek werd nog niets
naders vernomen.
Inmiddels werden, op basis van de Wet op de
materiële oorlogsschaden, in het verslagjaar nog
enkele rijksbijdragen vastgesteld voor oorlogs-
en bezettingsschaden, welke nog niet afgehan
deld waren, tot een totaalbedrag, met inbegrip
van rente, van f 55.385,77, welk bedrag ten bate
van de verlies- en winstrekening werd gebracht.
Ook in het afgelopen jaar moesten belangrijke
uitgaven worden gedaan voor uitbreiding van
het tram- en autobuswagenpark en voor diverse
voorzieningen aan weg, bovenleiding en ge
bouwen.
De van de Limburgsche Tramweg-Maat-
schappij overgenomen 10 motorwagens en 20
aanhangwagens zijn, na revisie en modernise
ring in bedrijf gesteld.
De toenemende vervoersbehoefte op de auto
buslijnen, voornamelijk naar de geleidelijk tot-
stand komende nieuwe woonwijken, maakte het
noodzakelijk wederom een opdracht voor de
levering van 15 autobussen te plaatsen.
4*