RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
van
In de samenstelling van de Raad van Beheer
en Directie kwam gedurende het verslagjaar
geen wijziging.
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI
DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI
TATIE.
Hieronder volgt een overzicht van de voor
naamste wijzigingen, die in de loop van het ver
slagjaar zijn aangebracht.
Lijn 7. Op de Groot Hertoginnelaan, vanaf Car-
negielaan tot voorbij de Banstraat, is, i.v.m.
de herasfaltering, de betonfundering onder
de sporen vernieuwd, tijdens welke werk
zaamheden de sporen zijn gelicht en enkele
bogen vernieuwd.
Lijn 11. De sporen en bovenleiding op de Con-
radkade van Groot Hertoginnelaan tot Stad-
houdersplein werden verlegd, in verband met
bet „Wcderopbouwplan Stadhoudersplein”.
Lijn 12. Op het Markenseplein werd een keer-
lus aangelegd.
Op verschillende plaatsen van het net wer
den de navolgende materialen door nieuwe ver
vangen.
2.073 m rails,
26 tongstukken,
3 puntstukken.
Lijn den Haag-Délft. Op verschillende plaatsen
werden in totaal 340 m rails door nieuwe ver
vangen:
Lijn den Haag-Leiden. De navolgende materi
alen werden door nieuwe vervangen:
1.160 st. dwarsliggers tussen Haagse Schouw
en de Tien Huizen, 562 m groefrails nabij de
3 Papegaaien en 30 m rails in de Haarlem
merstraat te Leiden.
Voorts nabij Posthof te Leiden, op het remise-
terrein te Wassenaar, nabij de Kieviet en
nabij het viaduct Leidsestraatweg in totaal
1.140 m stroomdraad.
Nabij de zandopslagplaats op het terrein van
de remise Harstenhoekplein werden de spo
ren met 20 m verlengd.
In de Warmoezierstraat werden nog aanwe
zige sporen van de voormalige route
lijn 10 gesloopt.
Omvangrijke wijzigings- en vernieuwingswer-
ken aan sporen en bovenleiding moesten worden
uitgevoerd.
De noodzakelijke uitbreiding van de autobus
garage- en -werkplaats werd voltooid en de
nieuwe ruimten werden in gebruik genomen.
Zoals reeds in het vorige jaarverslag werd
medegedeeld vereisten de belangrijke vervan
gingen, uitbreidingen en vernieuwingen een
voorziening in de daardoor ontstane kapitaal
behoefte. Door middel van onderhandse geld
leningen werden de benodigde gelden tot een
totaalbedrag van f 3.9(M).(KK),in het afgelopen
boekjaar aangetrokken. Evenwel zijn verdere
kapitaal-uitgaven, in verband met noodzakelijke
nieuwe investeringen, onvermijdelijk, zodat een
nieuw beroep op de kapitaalmarkt niet voorko
men zal kunnen worden.
Er zijn nog geen tekenen, die wijzen op een
verlaging van materiaalprijzen, lonen en sociale
lasten, integendeel bewegen de kosten zich nog
steeds in opwaartse richting. Er is derhalve aan
leiding tot bezorgdheid met betrekking tot de
toekomstige bedrijfsresultaten, temeer omdat een
kennelijke daling in de ontvangsten valt waar
te nemen.
Lijn 13. In verband met de asfaltering van de
Schalkburgerstraat werden de bogen ter
plaatse vervangen met in goede staat verke
rende uitgebouwde groefrails.
Lijn 11. Op de Frederik Hendriklaan tussen
Statenlaan en Joh. van Oldenbarneveltlaan is
onder de sporen een betonfundering aange
bracht, evenals op het Frankenslag tussen
Joh. van Oldenbarneveltlaan en Oude Sche-
veningseweg, een en ander i.v.m. uitgevoerde
asfalteringswerken. Gedurende deze werk
zaamheden werden op het Frankenslag tevens
de bogen vernieuwd en vond een profielswij-
ziging plaats.
Op de Laan van Meerdervoort nabij de Appel-
straat werd een verbindingswissel aangelegd.
Een 2e vertrekspoor met instapplaats werd
op het de Savornin Lohmanplein aangelegd
voor het afzonderlijk opstellen van tram
wagens van de lijnen 7 en 14.
In verband met het „Wederopbouwplan Stad
houdersplein” vond een wijziging plaats in de
ligging der tramsporen en bovenleiding in de
Valeriusstraat, op het Stadhoudersplein en
de Stadhouderslaan.
Deze wijziging bracht met zich mede het ver
leggen van de sporen naar het middenpad op
de Stadhouderslaan tegenover het Gemeente
museum.
7
I. Technische wijzigingen
tramwegnet.
a. STADSNET.
en vervangingen in het
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.
c. DIVERSEN.