391
5.
HET SCHOOL-SOCIALE WERK.
2
PAEDAGOGISCH CENTRUM.
De vier tweejarige cursussen voor onderwijsvernieu
wing, die in 1950 werden begonnen, zijn in het verslag
jaar voortgezet. De opzet van deze cursussen is gelei
delijk voor deze gemeente de beschikking te verkrijgen
over voldoende leerkrachten, die bereid en in staat zijn
aan openbare vernieuwingsscholen les te geven.
Ruim 90 leerkrachten van het openbaar lager onder
wijs nemen aan deze cursussen deel.
Voor de aanvang van het schooljaar 1951/1952 zijn
ter bevordering van het verstandelijk lezen 2 werkgroe
pen georganiseerd om te trachten met het materiaal van
de bekende Methode Hoogeveen tot globaal lezen te
komen. Hiervoor gaf zich een 70-tal onderwijzeressen
op. Ongeveer 1 600 kinderen zijn bij dit experiment
betrokken.
7.
8.
9.
In 1951 werden de volgende bouwplannen behandeld
17-klassige school aan de Baambruggestraat
Herbouwplan Grotius-Lyceum
17-klassige school Beatrijsstraat;
8-klassige kleuterschool aan de Maarsbergenstraat,
later gebouwd aan het Dalton-plantsoen
4 klassen uitbreiding openbare lagere school Gal
vani straat
Herbouw school voor b.l.o. aan de Hooftskade;
4 klassen uitbreiding openbare lagere school Rijslag;
27-klassige school aan de Pieter Langendijkstraat;
12-klassige school aan de Van Diepenburchstraat.
Dit in September 1950 aangevangen werk heeft reeds
in 1951 bewezen in een dringende behoefte te voorzien.
Niet minder dan 329 kinderen (217 jongens en 112
meisjes) werden naar de school-sociale werkster ver
wezen, t.w.:
van de openbare scholen
van de R.K. scholen
van de P. Chr. scholen
van de neutrale scholen
107
17
In de Practijkcursus voor het Eerste Leerjaar werd
een opzet gemaakt voor het werken met leerstofkernen
en het werken in losser klasseverband in het eerste leer
jaar. De belangstelling was zo groot, dat voor de drie
richtingen in het onderwijs elk een aparte cursus moest
worden gevormd. Zo veel mogelijk werden leiders van
eigen richting ingeschakeld. Het aantal deelnemers be
droeg 120, waarvan ca. 80 het werk in practijk brengen.
Ongeveer 2 500 kinderen zijn hierbij betrokken.
Bij het landelijk v.g.l.o.-experiment is het Paedago
gisch Centrum ten nauwste betrokken. Gestreefd wordt
naar het samenstellen van een wetenschappelijk verant
woord leerplan voor het v.g.l.o. Het ontworpen leerplan
zal door middel van een experiment, waaraan de Haag
se v.g.l.o.-scholen door middel van het Paedagogisch
Centrum deelnemen, aan de practijk worden getoetst.
Speciale aandacht werd dit jaar gewijd aan de ver
schillende aspecten van de kinderlijke expressie als
middel tot ontplooiing van de persoonlijkheid. In het
Theater Seinpost werd op 23 Mei een Onderwijsdag ge
organiseerd voor 700 leerkrachten, waarop dit onder
werp in het centrum van de aandacht werd geplaatst.
Daaraan werd verbonden de in het Gemeentemuseum
gehouden tentoonstelling „Kinderen uiten zich”, die
ruim 6 500 bezoekers trok. Tijdens deze expositie zijn
enkele lezingen gehouden, die door circa 900 belang
stellenden werden bijgewoond. Voorts was er op deze
tentoonstelling een klasje, waar onder leiding van en
kele leerkrachten op de Woensdag-, Zaterdag- en Zon
dagmiddagen werd getekend, geschilderd en geboet
seerd.
Tenslotte is een cursus in kleuterzang en kleuterspel
onder auspiciën van het Paedagogisch Centrum geor
ganiseerd voor de onderwijzeressen van het voorberei
dend onderwijs en de laagste klassen van het gewoon
lager onderwijs. Hieraan namen 94 onderwijzeressen
van het openbaar en het bijzonder onderwijs deel.
De besprekingen met de leerkrachten van een aantal
openbare en bijzondere scholen, waarbij getracht wordt
in onderling overleg te komen tot een systematische
vernieuwing, ook in de hogere leerjaren, vonden gere
geld voortgang.
Ook met de directrices en leerkrachten van nijver
heidsscholen voor meisjes werden de besprekingen
voortgezet, waarbij een takensysteem wordt uitgewerkt,
waarin nieuwere opvattingen omtrent leerstofindeling
tot uiting komen.
Deze commissie hield in het verslagjaar vier verga
deringen en verder enige bijeenkomsten van de sub
commissie voor het examen diploma Veilig Verkeer.
Eind Januari trad de heer F. A. Beijlsmit uit de com
missie. Hij werd vervangen door de heer J. v. d. Poel.
Verder traden in de loop van het jaar nog als lid af de
heren P. Paul en J. Hommes. De voorzitter, de heer W.
Boer, werd op 7 December vervangen door de nieuwe
gemeentelijke inspecteur, de heer Drs K. Rijsdorp. Aan
het einde van het jaar bestond de commissie derhalve
uit de volgende personen: Drs K. Rijsdorp, voorzitter;
A. W. F. Sprink, secretaris; Mej. I. A. Anrae; J. H.
Klijzing; A. Th. v. d. Wart; Dr J. van Ijzeren; Dr J. W.
B. v. d. Stigchel; J. P. Blom; C. Niermeijer Jr; J. v. d.
PoelW. Mullens.
De subcommissie voor de verkeersexamens bestond
uit de heren Klijzing, Van der Poel, Van der Wart en
Blom. Aan het schriftelijk gedeelte namen 1 875 leer
lingen deel, van welk aantal er 1 254 het diploma ver
wierven. Dit was het toelatingsbewijs voor het prac-
tische gedeelte, dat geheel onder leiding van de Ver
keerspolitie stond. Voor dit practische gedeelte slaag
den 547 candidaten.
Op verschillende plaatsen werden „verkeersthermo-
meters” aangebracht. Verder werden vrije schoolbri-
gades ingesteld, een verkeersspel opgevoerd in het Zui-
derpark en de verkeersfilm „Twee jongens en een auto”
aangekocht.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
1.
2.
3.
4.
6.
1
12
Onderwijscommissie voor Veilig Verkeer.