19 c. d. g- plan tot herziening van het uitbreidingsplan Arends- dorp (plan Ridderlaan). e. 2. Verkeersaangelegenheden. Met de in het vorige jaarverslag gemelde indienst neming van een verkeersdeskundige bleek in een drin gende behoefte te zijn voorzien. Vele werkzaamheden op het gebied van de verkeersplanning konden thans worden aangevat en diverse problemen in studie wor den genomen, waarvan als voornaamste mogen wor den genoemd: het stratenplan rond het nieuwe stadhuis; het profiel van de Rijswijkseweg; de verkeerssituatie op het Rijswijkseplein met naaste omgeving; de aansluitingen van de provinciale wegen nrs 1 (Waalsdorperweg-Noordhollandse grens) en 15 (Mid- dachtenweg-Delft-West) op het Haagse stratennet; de aansluiting van het langs de spoorbaan Voorburg- Den Haag geprojecteerde gedeelte van Rijksweg nr 12 (Den Haag-Utrecht) op het Haagse stratennet; de stratenplannen in de onderscheidene uitbreidings-, wederopbouw- en saneringsgebieden; het te verwachten woonwerkverkeer in de omgeving van het nieuwe stadhuis, waaromtrent een rapport werd uitgebracht. De vorenbedoelde functionaris kon worden belast met de waarneming van het secretariaat van de Ad viescommissie voor het Verkeer en met de vertegen woordiging van W. en S. in een door de Directeur- Generaal van de Rijkswaterstaat ingestelde commis sie, welke tot taak heeft een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van verbetering van de verkeers ongevallenstatistiek Daarnaast werd het onderzoek naar de oorzaken van verkeersongevallen ook zelfstandig voortgezet. Evenals in het vorige verslagjaar had voortdurend overleg plaats met de Verkeerspolitie, Gemeentewer ken, de H.T.M. en andere bij de verkeersproblemen betrokken gemeentelijke instellingen, alsmede met de verkeersdeskundigen van Rijk en Provincie. 3. Planning en Voortgangscontrole. Van de mogelijkheden, welke de in het vorige ver slagjaar gereedgekomen en in het onderhavige ver slagjaar nog geperfectionneerde inrichting van het systeem voor de planning en voortgangscontrole ten behoeve van de totstandbrenging en verwezenlijking van uitbreidings-, wederopbouw- en saneringsplannen, werd een intensief gebruik gemaakt. Door middel van maandelijkse overzichten, aan de hand van dit systeem vervaardigd, kon eventuele ach terstand in de vorenbedoelde totstandbrenging en realisatie steeds worden gesignaleerd en de oorzaken daarvan worden nagegaan. In sommige gevallen kon dit leiden tot een bespoediging bij de desbetreffende behandelende instantie(s); in andere gevallen bleek een herplanning onvermijdelijk. De Hoofddirecteur trad als gemachtigde van het Gemeentebestuur op bij de openbare behandeling door de afdeling Contentieux van de Raad van State van de beroepen, door belanghebbenden ingesteld tegen de goedkeuring door Gedeputeerde Staten van het c. een voorlopig ontwerp voor een plan van uitbrei ding voor de gronden, ongeveer gelegen tussen de Monsterse grens, de Noordzeekust, de Kijkduinse- straat, de Ockenburghstraat en de Monsterseweg (plan Ockenburgh); d. een voorlopig ontwerp voor een plan van uitbrei ding voor de gronden, gelegen tussen de Nieuwe- Weg, de Monsterse grens, de Wateringse grens en de zuidwestelijke grens van het ontwerp-uitbrei- dingsplan Houtwijk-Zichtenburg en van het plan- in-hoofdzaak Escamppolder (plan Uithofspolder). Ter voorkoming van ongewenste met de voorge nomen bestemmingen strijdige bebouwing werd aan Burgemeester en Wethouders in overweging gegeven opnieuw besluiten, als bedoeld in artikel 36, vierde lid, der Woningwet en artikel 2, eerste lid, derWeder- opbouwwet (zg. voorbereidingsbesluiten) uit te lokken voor het uitbreidingsgebied Mariahoeve, voor het waterwingebied begrensd door de Pompstationsweg, de Gemeentegrens met Wassenaar en de spoorbaan Den Haag-Scheveningen en voor het wederopbouw- gebied Bezuidenhout C. Ter veiligstelling van een nodig geoordeelde her ziening van het uitbreidingsplan Binckhorst werd ten aanzien van dit gebied eveneens een voorbereidings- besluit in overweging gegeven. Voorts werd aan Burgemeester en Wethouders ad vies uitgebracht omtrent bij de Gemeenteraad of bij de Gedeputeerde Staten ingebrachte bezwaarschriften c.q. bij de Kroon ingestelde beroepen met betrekking tot: het uitbreidingsplan voor het gebied, ongeveer begrensd door de Van-Alkemadelaan, de Pomp stationsweg, de Tapijtweg en Klein-Zwitserland (plan Duttendel); het plan tot herziening van het uitbreidingsplan Arendsdorp (plan Ridderlaan); het plan tot herziening van het uitbreidingsplan Centrum-West, voorzover betreft de terreinen, ge legen ter weerszijden van het gedeelte van de Laan-van-Meerdervoort tussen de Pioenweg en de Muurbloemweg (plan Bohemen I-Geest van Gogh); een plan tot herziening van het uitbreidingsplan Uilennest (ondergrondse garage Clingendael); het ontwerp-wederopbouwplan Zeekant; het ontwerp-besluit tot vaststelling van bijzondere voorgevelrooilijnen voor de Hofweg, de Hofsingel en de Hofstraat (dat voorlopig is aangehouden); het ontwerp-besluit tot vaststelling van een bij zondere voorgevelrooilijn voor een gedeelte van de oostzijde van de Keizerstraat. GEMEENTELIJKE DIENST VAN DE WEDEROPBOUW EN DE STADSONTWIKKELING a. b. 9

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 306