'.-j 1 I 1 In dienst van het Bureau waren: Afdeling Woningzaken. In de werkwijze voor het beoordelen van de aan vragen om als woningbehoevend te worden ingeschre ven is een grondige wijziging gebracht door het invoeren van een beoordelingssysteem, waarbij elke aanvraag op punten wordt gewaardeerd. De reeds ingediende aanvragen werden, grotendeels in overwerkuren, herbeoordeeld op punten; ook de aanvragen van gezinnen, die voor een tweekamer woning in aanmerking wensten te komen, werden op gelijke wijze gewaardeerd. De wijziging in het beoor delingssysteem heeft zeer veel extra werk veroorzaakt, zowel voor de beoordelingsambtenaren als voor de ambtenaren van de buitendienstafdeling, aangezien een onderzoek ter plaatse ingesteld moest worden voor het opnemen van de ruimte waarover de hoofdbewoner c.q. inwoner beschikte om tot een juiste beoordeling te komen. Tegelijkertijd is een nieuwe gezinskaart ingevoerd, waarop de beoordeling van de aanvraagformulieren werd overgenomen door middel van ponsgaatjes. Dit systeem werkt een spoedig en duidelijk aflezen van de verwerkte gegevens in de hand, waardoor op gemakke lijke wijze gegadigden kunnen worden uitgezocht, die wat betreft de gezinsgrootte, het te verwonen huur bedrag, de urgentiegraad e.d. in aanmerking komen voor een bij het Bureau aangemelde woning. Op 15 Februari en 21 Maart 1952 zijn verlotingen gehouden onder de gegadigden voor een tweekamer woning. Na de laatste loterij zijn deze woningen, in verband met het nieuw ingevoerde beoordelingssysteem, uitgegeven op dezelfde wijze als te doen gebruikelijk is voor de uitgifte van de overige woningen. Aan het einde van het verslagjaar zijn voorbereidin gen getroffen voor het nemen van een proef met het, zij het in zeer beperkte mate, verstrekken van huurmachti- gingen aan ingeschreven gegadigden, welke een woning van minimaal f 75.per maand wensen te huren. De geldigheidsduur dezer huurmachtiging is gesteld op zes maanden. Aan 1 210 adressen is een verzoek tot het beschik baarstellen van overtollige woonruimte gezonden. De met de afdeling Bevolking, Verkiezingen en Burgerlijke I Commissie Vordering Woonruimte. In verband met het toegenomen aantal vorderings- voorstellen heeft het College van Burgemeester en Wethouders het besluit genomen om met ingang van 20 October 1952 voor de Commissie Vordering Woon ruimte twee kamers in te stellen. Deze kamers zijn als volgt samengesteld: Kamer I: mevrouw Mr C. de Vos-Versteeg, voorzitster; de heer H. Smitskamp, secretaris; de heer J. O. van Griethuijsen, plaatsvervangend voorzitter; de heren H. Berends en W. H. Kobes, leden; plaatsvervangende leden zijn mevrouw A. M. Geensen-Roos en de heren K. J. Nieukerke, H. Snoeck, N. J. Vaassen en Mr H. J. Nijland. Kamer II: Mr A. F. van Manen, voorzitter; mevrouw N. C. Bouma-van Strieland, secretaresse; de heer H. de Kraa, plaatsvervangend voorzitter; de heer Jac. Dub beldam en mevrouw Mr B. E. A. G. van der Walle- Bosch, leden; plaatsvervangende leden zijn de heren Mr K. A. Nederlof, Dr Mr J. A. M. van Staaij, W. de Ridder, M. J. Rotteveel en mevrouw J. W. J. Schat- Wagner. 1 Jan. 1 April 1 Juli 31 Dec. Gebouw. De kosten van het onderhoud van het gebouw bleven beperkt tot kleine herstellingen aan deuren en ramen. GEMEENTELIJK BUREAU VOOR DE HUISVESTING. VERSLAG OVER HET JAAR 1952. i - T I Commissie van Toezicht. Op 25 October 1952 is de voorzitter, de heer Ir P. Bakker Schut, overleden. Gedurende het verslagjaar heeft de waarnemend voorzitter, de heer Mr W. R. G. C. van Solinge, de functie van voorzitter vervuld. De samenstelling van de Commissie heeft overigens geen wijziging ondergaan. De Commissie van Toezicht bestond op 1 Januari 1953 uit: de heren Mr W. R. G. C. van Solinge, voor zitter; Mr W. A. Schouten, secretarismevrouw A. E. J. de Vries-Bruins, de heren G. J. Th. Bakker, A. J. van Hagen, W. F. van Niekerk en N. F. A. Vugts, leden. Adjunct-secretaris: de heer J. L. A. J. Lancée. r Totaal. Datum. Personeel. 1952 1952 1952 1952 1952 20 21 21 21 21 2 2 2 2 2 122 120 121 120 119 144 143 144 143 142 Gedeta cheerde ambtenaren. Uitvoering van de aan het Bureau opgedragen taak. Vaste ambtenaren. Arbeids- contrac- tanten. 1 Oct. Algemene Zaken. Organisatie en beheer. BIJLAGE 23

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 341