24
FINANCIEEL OVERZICHT.
ƒ4.481.918,77
3.690.000,—
D. 791.918,77
Totaal
5°.
6°.
II.
2°.
3°.
4°.
15
De uitkomst is in totaal rond 792.000,hoger
dan de begroting, hetgeen als volgt kan worden toe
gelicht:
De rekening geeft aanleiding tot de navolgende
opmerkingen:
I.
II.
III.
IV.
personeel op arbeidscontract;
de Werkloosheids- en wacht-
1.789.231,89
422.091,33
224.526,04
2.046.069,51
D. 365.231,89
116.091,33
14.526,04
„296.069,51
(bijlage II).
Voor „Aanleg en uitbreiding” is rond ƒ304.000,
minder verwerkt dan werd begroot, van welk bedrag
290.000,naar de kapitaaldienst van 1953 dient
te worden overgebracht in verband met reeds aange
gane verplichtingen.
I. Sociale lasten.
De overschrijding bedraagt rond 365.000,of
wel ruim 25 pCt. en is veroorzaakt door:
1 de uitbetaling van salarissen en lonen tot een
rond 12 pCt. hoger bedrag dan daarvoor is be
groot, hetgeen een ongeveer even hoge over
schrijding van de sociale lasten tot gevolg heeft;
de uitkeringen ingevolge de „Tijdelijke ziekte
kostenverordening”, welke niet in de begroting
zijn opgenomen;
de verhoging van de vacantiegratificatie over
1952;
de verhoging van de kosten van de vacantie-
Sociale lasten
Kapitaalslasten
Onderhoudskosten
Afdelingskosten
Kapitaalslasten.
De overschrijding hiervan bedraagt rond ƒ116.000,
(of wel bijna 38 pCt.), welke vrijwel geheel wordt
veroorzaakt door de post rente bedrijfsvoorschot als
gevolg van:
1°. het hogere percentage van de rekening-courant-
rente gedurende 9 maanden in 1952 dan in de
begroting was opgenomen. Dit bedroeg nl. in het
le kwartaal 4V2, in het 2e en 3e kwartaal 4 en
in het 4e kwartaal 31ó, terwijl bij het samen
stellen van de begroting rekening is gehouden
regeling c.a. van
de invoering van
geldverzekering;
de onjuist gebleken schattingen bij het opstellen
van de begroting (hoofdzakelijk in de posten
verlof, ziekte en kinderbijslag).
1.424.000,—
306.000,—
210.000,—
1.750.000,—
worden wélke werken ter uitvoering aan Ge
meentewerken zullen worden opgedragen. De grote
verschillen op de artikelen IV en V zijn een gevolg
van het feit dat de redactie van de artikelen door de
afd. Financiën is gewijzigd, waarbij echter geen reke
ning is gehouden met de ten gevolge van deze wijzi
ging nodige hergroepering van de begrote bedragen.
De begrote bedragen en uitkomsten van deze beide
artikelen moeten dus tezamen worden vergeleken.
Voor de toelichting van de bijzondere lasten (arti
kel IX) ad 461.418,05 en de bijzondere baten
(artikel IX) ad 176.442,22 moge worden verwezen
naar sub C.b.
a. Vergelijking tussen begroting en uitkomst.
Uit de begrote en werkelijke indirecte kosten kan
onderstaand overzicht worden samengesteld.
De uitkomst van artikel I is rond 640.000,
lager dan de raming. Dit verschil is ten dele, nl. tot
een bedrag van 309.126,toe te schrijven aan
de bezuinigingen op onderhoud schoolgebouwen en
meubelen, voorgesteld door de Directeur van G.W.
op last van B. en W. (zie brief G.W. no. 3522 van
14 Maart 1952). Verder zijn de overige posten be
treffende het dagelijks onderhoud van gebouwen even
eens beneden de raming gebleven als gevolg van de
sedert enkele jaren verbeterde planning van de met
de instandhouding verband houdende werkzaam
heden. De kosten van instandhouding van straten en
pleinen bleven bij de begroting ten achter als gevolg
van langdurig onwerkbaar weer in het einde van
1952.
De uitkomsten van de artikelen II t./m. VIII, in*
totaal 24.850.000,liggen 2.250.000,hoger
dan het begrote bedrag ad 22.600.000,Per saldo
is de uitkomst dus 10 pCt. hoger dan de raming, het
geen een gevolg is van de omstandigheid, dat de be
grote bedragen voor deze artikelen bij wijze van min
of meer globale schatting moeten worden opgenomen,
omdat bij het opmaken van de begroting geheel on
bekend is of niet met zekerheid vastgesteld kan
VERSLAG GEMEENTEWERKEN
Gemeentewerken
kapitaalontvangsten en -uitgaven
Uitkomst
Verschil
B. Rekening van
Begroting
de Dienst van
Rekening van
van 's-Gravenhage 1952.
C. Toelichting op de indirecte kosten.
A. Rekening van baten en lasten (bijlage I).