24 17 In 1952 is een aanvang gemaakt met de reorgani satie van de administratie van de bezittingen; deze heeft nog niet volledig haar beslag gekregen. Niette min konden reeds enkele restantbedragen van niet meer bestaande bezittingen als extra-afschrijving wor den afgeboekt, terwijl grotendeels de aanschaffings waarden in overeenstemming zijn gebracht met de nog aanwezige bezittingen. Door verschillende maatregelen is bereikt, dat de post debiteuren zowel als de schuld aan de Gemeente ontvanger practisch konden worden gehalveerd, het geen uiteraard een besparing op de rentelast tot ge volg heeft gehad. De administrateur, M. MARIS. IV. Zijdelings kosten. Te weinig doorberekend rond 170.000,De doorberekening van deze kosten geschiedt door de directe kosten als volgt te verhogen: salarissen en lonen met 416 pCt., magazijngoederen met 1416 pCt. en de overige kosten met 516 pCt. De kosten van be paalde werken worden bovendien extra verhoogd met 5,6 pCt. ter dekking van de reeds eerder genoemde kosten van de met voorbereiding en toezicht belaste ambtenaren van de Centrale. Werkplaatsen (zie onder C.a.IV.). Achteraf blijkt het percentage van 5,6 te laag te zijn geweest, zodat deze post 60.000,te weinig werd doorberekend. Ook de overige percen tages blijken achteraf te laag te zijn geweest als gevolg van de reeds onder C.a.IV. genoemde factoren. III. Onderhoudskosten. De werkelijke onderhoudskosten worden doorbe rekend aan de afdelingen en de werken, zodat hier geen verschil kan optreden. VERSLAG GEMEENTEWERKEN D. Balans (bijlage IV).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 360