Uit de laatste kolom van deze tabel is te zien,
dat de gemiddelde bezetting, zowel bij de tram-
als bij de buslijnen wederom is gedaald. Deze
daling is veroorzaakt door een vermindering
van het aantal reizigers en een toeneming van
het aantal gereden km.
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome-
Dit overzicht geeft aan, dat de vrij sterke
teruggang gedurende het le halfjaar zich in het
2e halfjaar niet heeft voortgezet, hetgeen als een
gunstig teken kan worden beschouwd. De gro
tere ontwikkeling bij de autobuslijnen, in ver-
gelijking met de stadstramlijnen, is voornamelijk
toe te schrijven aan de reeds genoemde inkrim
ping van het tramlijnennet, gepaard gaande met
een uitbreiding van het autobuslijnennet. De on
gunstige resultaten op de lijn Den Haag-Rijswijk-
ter voor de stadstramlijnen over de jaren sinds
de oprichting van het Gemengd Bedrijf.
ALGEMENE TOESTAND.
Het aantal vervoerde reizigers vertoont in
vergelijking met het vorige jaar een teruggang
van 139.316 reizigers of 0,1 terwijl de reizigers-
opbrengsten met 0,5 zijn gedaald; hieruit valt
dezelfde tendens waar te nemen als het vorige
jaar, n.l. dat er een verschuiving naar de ge
reduceerde tarieven heeft plaats gehad.
In de bestaande tram- en busverbindingen
kwamen enkele wijzigingen tot stand, waarvan
als belangrijkste genoemd kunnen worden de
opheffing van een tramlijn en het gelijktijdig in
exploitatie brengen van een nieuwe buslijn, als
mede de verlenging van enkele tram- en bus
lijnen: per 31 December werden geëxploiteerd de
intercommunale tramlijnen, 14 stadstramlijnen
en 12 autobuslijnen, waaronder begrepen de ver
binding met Kijkduin en die met het vliegveld
Ypenburg.
Een toeneming van het aantal gereden buskin
Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht
van de toe- of afneming der totale ontvangsten
in de beide semesters van het jaar 1952, verge
leken met die van het jaar 1951.
met 4,7 is in hoofdzaak een gevolg van de
verlenging van enkele buslijnen en de exploita
tie van een nieuwe buslijn. Niettegenstaande de
opheffing van een tramlijn is het aantal gereden
tramkm met 1,2 toegenomen, enerzijds als ge
volg van gelijktijdige opvoering der frequentie
op een andere tramlijn en een reeds eerder in
exploitatie genomen verlenging van een tram
lijn naar Moerwijk en Morgenstond, anderzijds
door toevoeging van aanhangwagens gedurende
de spitsuren op de lijn Den HaagDelft en uit
breiding van de frequentie op de dienst Den
HaagWassenaar. Het aantal gereden tram- en
buskm tezamen bedroeg 25.494.000, zijnde 542.000
of 2,2 meer dan vorig jaar. De wederom ge
stegen sociale lasten, stroom- en motorbrandstof
prijzen, alsmede meerdere kosten tengevolge van
uitbreiding van het wagenpark, zijn in hoofd
zaak de factoren, welke de totale exploitatie
kosten andermaal hebben doen stijgen en wel
met 3,8
Aan het einde van het verslag zijn de gebrui
kelijke grafieken opgenomen.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per
jaar afgelegde wagenkilometers over de 26
jaren van het bestaan onzer vennootschap.
Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde
wagenkilometer over de jaren 1939 en 1945 t./m.
1952 is in onderstaande tabel aangegeven.
Mijne Heren,
Wij hebben de eer hierbij ons verslag over
de toestand en de verrichtingen onzer vennoot
schap over het jaar 1952, zijnde het 26e boekjaar,
zomede de balans en de verlies- en winstreke
ning, afgesloten per 31 December 1952, ter goed
keuring aan te bieden.
1 945
1 939
1947
1948
1946
1949
1950
1951
1952
12,48
le halfjaar.
2e halfjaar.
Totaal.
f 204.000
1- 2.8%)
f 127.000
1,7%)
f
(- 0,5%)
77.000
o
n
n
Stadstramlijnen
buslijnen
Lyn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
183.000
23.000
36.000
8.000
r>
143.000
94.000
34.000
6.000
(- 4.3
L2%)
(- 5,6%)
(- 1,8%)
40.000
71.000
2 000
14.000
8,07
7,97
8,07
4,84
6,26
6.67
7,09
4.22
(-
10,75
9,22
9,08
5,72
4,95
5,44
5,20
3,30
1,6%)
2.3%)
2,6
0,7%)
4,84
5,35
4,96
3,20
5.72
6.12
6,19
3.87
5.02
5,46
5.36
3.43
0.9 1
3.5%)
0.3%)
3,-%)
f
3,24
2.99
2,87
2,47
Delft
Leiden
Stadstranilijnen
Autobuslijnen
Intercom
munale
lijnen
Te zamen
f
11.51
5.80