Uit de laatste kolom van deze tabel is te zien, dat de gemiddelde bezetting, zowel bij de tram- als bij de buslijnen wederom is gedaald. Deze daling is veroorzaakt door een vermindering van het aantal reizigers en een toeneming van het aantal gereden km. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilome- Dit overzicht geeft aan, dat de vrij sterke teruggang gedurende het le halfjaar zich in het 2e halfjaar niet heeft voortgezet, hetgeen als een gunstig teken kan worden beschouwd. De gro tere ontwikkeling bij de autobuslijnen, in ver- gelijking met de stadstramlijnen, is voornamelijk toe te schrijven aan de reeds genoemde inkrim ping van het tramlijnennet, gepaard gaande met een uitbreiding van het autobuslijnennet. De on gunstige resultaten op de lijn Den Haag-Rijswijk- ter voor de stadstramlijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf. ALGEMENE TOESTAND. Het aantal vervoerde reizigers vertoont in vergelijking met het vorige jaar een teruggang van 139.316 reizigers of 0,1 terwijl de reizigers- opbrengsten met 0,5 zijn gedaald; hieruit valt dezelfde tendens waar te nemen als het vorige jaar, n.l. dat er een verschuiving naar de ge reduceerde tarieven heeft plaats gehad. In de bestaande tram- en busverbindingen kwamen enkele wijzigingen tot stand, waarvan als belangrijkste genoemd kunnen worden de opheffing van een tramlijn en het gelijktijdig in exploitatie brengen van een nieuwe buslijn, als mede de verlenging van enkele tram- en bus lijnen: per 31 December werden geëxploiteerd de intercommunale tramlijnen, 14 stadstramlijnen en 12 autobuslijnen, waaronder begrepen de ver binding met Kijkduin en die met het vliegveld Ypenburg. Een toeneming van het aantal gereden buskin Hieronder volgt het gebruikelijke overzicht van de toe- of afneming der totale ontvangsten in de beide semesters van het jaar 1952, verge leken met die van het jaar 1951. met 4,7 is in hoofdzaak een gevolg van de verlenging van enkele buslijnen en de exploita tie van een nieuwe buslijn. Niettegenstaande de opheffing van een tramlijn is het aantal gereden tramkm met 1,2 toegenomen, enerzijds als ge volg van gelijktijdige opvoering der frequentie op een andere tramlijn en een reeds eerder in exploitatie genomen verlenging van een tram lijn naar Moerwijk en Morgenstond, anderzijds door toevoeging van aanhangwagens gedurende de spitsuren op de lijn Den HaagDelft en uit breiding van de frequentie op de dienst Den HaagWassenaar. Het aantal gereden tram- en buskm tezamen bedroeg 25.494.000, zijnde 542.000 of 2,2 meer dan vorig jaar. De wederom ge stegen sociale lasten, stroom- en motorbrandstof prijzen, alsmede meerdere kosten tengevolge van uitbreiding van het wagenpark, zijn in hoofd zaak de factoren, welke de totale exploitatie kosten andermaal hebben doen stijgen en wel met 3,8 Aan het einde van het verslag zijn de gebrui kelijke grafieken opgenomen. Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde wagenkilometers over de 26 jaren van het bestaan onzer vennootschap. Het aantal vervoerde reizigers per afgelegde wagenkilometer over de jaren 1939 en 1945 t./m. 1952 is in onderstaande tabel aangegeven. Mijne Heren, Wij hebben de eer hierbij ons verslag over de toestand en de verrichtingen onzer vennoot schap over het jaar 1952, zijnde het 26e boekjaar, zomede de balans en de verlies- en winstreke ning, afgesloten per 31 December 1952, ter goed keuring aan te bieden. 1 945 1 939 1947 1948 1946 1949 1950 1951 1952 12,48 le halfjaar. 2e halfjaar. Totaal. f 204.000 1- 2.8%) f 127.000 1,7%) f (- 0,5%) 77.000 o n n Stadstramlijnen buslijnen Lyn Den HaagDelft Den HaagLeiden 183.000 23.000 36.000 8.000 r> 143.000 94.000 34.000 6.000 (- 4.3 L2%) (- 5,6%) (- 1,8%) 40.000 71.000 2 000 14.000 8,07 7,97 8,07 4,84 6,26 6.67 7,09 4.22 (- 10,75 9,22 9,08 5,72 4,95 5,44 5,20 3,30 1,6%) 2.3%) 2,6 0,7%) 4,84 5,35 4,96 3,20 5.72 6.12 6,19 3.87 5.02 5,46 5.36 3.43 0.9 1 3.5%) 0.3%) 3,-%) f 3,24 2.99 2,87 2,47 Delft Leiden Stadstranilijnen Autobuslijnen Intercom munale lijnen Te zamen f 11.51 5.80

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 372