een
7
Lijn 10. Aan het eindpunt nabij de Stuwstraat
werden sporen en bovenleiding aangelegd
voor een keerlus en voor een opstelspoor op
de Trekweg.
Lijn f>. Onder de sporen op de Prinsegracht.
Grote Marktstraat, Kalvermarkt en Fluwelen
Burgwal, werd in verband met de asfaltering
van deze straten, een betonfundering aange
bracht. Tevens moesten hierbij enkele gedeel
ten spoor worden vernieuwd, waaronder het
complex Prinsegracht-Boekhorststraat.
RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
In de samenstelling van de Raad van Beheer
en Directie kwam gedurende het verslagjaar
geen wijziging.
Op verschillende plaatsen van het net werden
de navolgende materialen vervangen:
1.275 m rails,
6 tongstukken,
3 puntstukken.
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI
DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI
TATIE.
Hieronder volgt een overzicht van de voor
naamste wijzigingen, die in de loop van het ver
slagjaar zijn aangebracht.
Lijn 4. Ten behoeve van de doortrekking dezer
lijn werden sporen en bovenleiding aangelegd
vanaf het Hildebrandplein onder het viaduct
Troelstrakade langs de Erasmusweg tot aan
de Loevesteinlaan. Het definitieve eindpunt
met keerlus zal eerst na gereedkomst van
een in aanbouw zijnde brug in de Loevestein
laan tot stand gebracht kunnen worden.
den, dat de ingevoerde tariefsverhoging een
gunstige invloed zal uitoefenen op de totale ont
vangsten over liet boekjaar 1953.
Lijn 14. Op de Stadhouderslaan en de Staten
laan tussen Statenplein en Frankenslag wer
den sporen en bovenleiding naar het midden
pad verlegd, terwijl op het Statenplein een
nieuw kruising-complex met aansluitende
sporen naar de Willem de Zwijgerlaan wer
den ingebouwd. Op de Nieuwe Duinweg, tus
sen Haringkade en Nieuwe Parklaan, zijn de
rails door nieuwe vervangen.
Een en ander heeft tengevolge, dat er
nadelig saldo is ontstaan van f 1.167.014,90.
Krachtens de bepalingen van de overeenkomst
tussen de gemeente ’s-Gravenhage en de N.V.
Haagsche Buurtspoorwegen d.d. 28 December
1926 zal het nadelig saldo ad f 1.167.014,90 door
de beide aandeelhouders dienen te worden bijge
past en wel f 987.504,85 door de gemeente ’s-Gra
venhage en f 179.510,05 door de N.V. Haagsche
Bum tspoorwegen.
Op het, met betrekking tot vergoeding van
geleden oorlogsschade, in 1951 ingediende ver
zoek om gelijkstelling met een publiekrechtelijk
lichaam in de zin van de Wet wederopbouw
publiekrechtelijke lichamen werd nog niets na
ders vernomen.
Tn het afgelopen jaar moesten wederom be
langrijke uitgaven worden gedaan o.m. voor de
bouw van een nieuwe autobusgarage nabij de
Fruitweg, de uitbreiding van het autobuswagen
park, de vervanging van verouderd trammate-
rieel en voor diverse voorzieningen aan weg.
bovenleiding, gebouwen en rollend trammate-
rieeL
Ook in dit verslagjaar moesten omvangrijke
wijzigings- en vernieuwingswerken aan sporen
en bovenleiding worden uitgevoerd, grotendeels
verband houdende met wijziging van straatpro-
fielen en asfalteringswerken.
Zoals reeds in het vorige jaarverslag werd
opgemerkt zou, in verband met de noodzakelijke
nieuwe investeringen, een nieuw beroep op de
kapitaalmarkt niet voorkomen kunnen worden.
De belangrijke kapitaalsuitgaven hebben er dan
ook toe geleid, door middel van leningen op
schuldbekentenis, tot een totaalbedrag van
f 3.500.000,in de behoefte aan geldmiddelen
te voorzien. Geleidelijk werd van deze gelden in
het 2e halfjaar een bedrag van f 2.950.000,op
genomen; het restant werd begin Januari 1953
ontvangen.
De in het verslag over het vorige boekjaar
geuite bezorgdheid, met betrekking tot de toe
komstige bedrijfsresultaten, is in het afgelopen
boekjaar reeds bewaarheid geworden. De stij
ging der exploitatiekosten en vaste lasten ener
zijds en enige vermindering der reizigersop-
brengsten anderzijds wekten reeds in de loop
van het jaar de verwachting, dat een ernstig
verlies zou ontstaan. Met deze ongunstige voor
uitzichten voor ogen werd in September besloten
bij de bevoegde autoriteiten goedkeuring te vra
gen de tarieven nogmaals met ca. 25 te ver
hogen. Deze goedkeuring werd in Maart 1953
verleend en inmiddels werd de tariefsverhoging
per 1 April 1953 van kracht. Bij de samenstel
ling van dit verslag is het nog te vroeg om reeds
een oordeel omtrent de resultaten van deze maat
regel uit te spreken, maar verwacht kan wor-
Lijn De kruising Weimarstraat-Conradkade
werd vernieuwd.
I. Technische wijzigingen en vervangingen in het
tramwegnet.
a. STADSNET.