een 7 Lijn 10. Aan het eindpunt nabij de Stuwstraat werden sporen en bovenleiding aangelegd voor een keerlus en voor een opstelspoor op de Trekweg. Lijn f>. Onder de sporen op de Prinsegracht. Grote Marktstraat, Kalvermarkt en Fluwelen Burgwal, werd in verband met de asfaltering van deze straten, een betonfundering aange bracht. Tevens moesten hierbij enkele gedeel ten spoor worden vernieuwd, waaronder het complex Prinsegracht-Boekhorststraat. RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. In de samenstelling van de Raad van Beheer en Directie kwam gedurende het verslagjaar geen wijziging. Op verschillende plaatsen van het net werden de navolgende materialen vervangen: 1.275 m rails, 6 tongstukken, 3 puntstukken. WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREI DINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOI TATIE. Hieronder volgt een overzicht van de voor naamste wijzigingen, die in de loop van het ver slagjaar zijn aangebracht. Lijn 4. Ten behoeve van de doortrekking dezer lijn werden sporen en bovenleiding aangelegd vanaf het Hildebrandplein onder het viaduct Troelstrakade langs de Erasmusweg tot aan de Loevesteinlaan. Het definitieve eindpunt met keerlus zal eerst na gereedkomst van een in aanbouw zijnde brug in de Loevestein laan tot stand gebracht kunnen worden. den, dat de ingevoerde tariefsverhoging een gunstige invloed zal uitoefenen op de totale ont vangsten over liet boekjaar 1953. Lijn 14. Op de Stadhouderslaan en de Staten laan tussen Statenplein en Frankenslag wer den sporen en bovenleiding naar het midden pad verlegd, terwijl op het Statenplein een nieuw kruising-complex met aansluitende sporen naar de Willem de Zwijgerlaan wer den ingebouwd. Op de Nieuwe Duinweg, tus sen Haringkade en Nieuwe Parklaan, zijn de rails door nieuwe vervangen. Een en ander heeft tengevolge, dat er nadelig saldo is ontstaan van f 1.167.014,90. Krachtens de bepalingen van de overeenkomst tussen de gemeente ’s-Gravenhage en de N.V. Haagsche Buurtspoorwegen d.d. 28 December 1926 zal het nadelig saldo ad f 1.167.014,90 door de beide aandeelhouders dienen te worden bijge past en wel f 987.504,85 door de gemeente ’s-Gra venhage en f 179.510,05 door de N.V. Haagsche Bum tspoorwegen. Op het, met betrekking tot vergoeding van geleden oorlogsschade, in 1951 ingediende ver zoek om gelijkstelling met een publiekrechtelijk lichaam in de zin van de Wet wederopbouw publiekrechtelijke lichamen werd nog niets na ders vernomen. Tn het afgelopen jaar moesten wederom be langrijke uitgaven worden gedaan o.m. voor de bouw van een nieuwe autobusgarage nabij de Fruitweg, de uitbreiding van het autobuswagen park, de vervanging van verouderd trammate- rieel en voor diverse voorzieningen aan weg. bovenleiding, gebouwen en rollend trammate- rieeL Ook in dit verslagjaar moesten omvangrijke wijzigings- en vernieuwingswerken aan sporen en bovenleiding worden uitgevoerd, grotendeels verband houdende met wijziging van straatpro- fielen en asfalteringswerken. Zoals reeds in het vorige jaarverslag werd opgemerkt zou, in verband met de noodzakelijke nieuwe investeringen, een nieuw beroep op de kapitaalmarkt niet voorkomen kunnen worden. De belangrijke kapitaalsuitgaven hebben er dan ook toe geleid, door middel van leningen op schuldbekentenis, tot een totaalbedrag van f 3.500.000,in de behoefte aan geldmiddelen te voorzien. Geleidelijk werd van deze gelden in het 2e halfjaar een bedrag van f 2.950.000,op genomen; het restant werd begin Januari 1953 ontvangen. De in het verslag over het vorige boekjaar geuite bezorgdheid, met betrekking tot de toe komstige bedrijfsresultaten, is in het afgelopen boekjaar reeds bewaarheid geworden. De stij ging der exploitatiekosten en vaste lasten ener zijds en enige vermindering der reizigersop- brengsten anderzijds wekten reeds in de loop van het jaar de verwachting, dat een ernstig verlies zou ontstaan. Met deze ongunstige voor uitzichten voor ogen werd in September besloten bij de bevoegde autoriteiten goedkeuring te vra gen de tarieven nogmaals met ca. 25 te ver hogen. Deze goedkeuring werd in Maart 1953 verleend en inmiddels werd de tariefsverhoging per 1 April 1953 van kracht. Bij de samenstel ling van dit verslag is het nog te vroeg om reeds een oordeel omtrent de resultaten van deze maat regel uit te spreken, maar verwacht kan wor- Lijn De kruising Weimarstraat-Conradkade werd vernieuwd. I. Technische wijzigingen en vervangingen in het tramwegnet. a. STADSNET.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 374