reniise-
2
1
8
wissel Haagse Schouw,
wissel Morsweg,
Posthof.
206
35
2
13
2
2
2
1
1
2
15
2
2
2
2
Lijn den Haag-Delft. Op de Wateringsevest te
Delft werden 465 m groefrails NP 4 en 4a
door nieuwe vervangen.
In verband met het in exploitatie nemen van
buslijn E en de nieuw te exploiteren buslijn W
werden de daarvoor benodigde halten geplaatst.
Bovendien werden halten bijgeplaatst in ver
band met de doortrekking van:
buslijn G naar de Dotterbloemlaan,
buslijn N naar de Veenendaalkade,
buslijn R naar de Melis Stokelaan bij de Loeve-
steinlaan.
De in 1950 bij de S.A. La Brugeoise et Nieaise
Delcuve te Brugge bestelde 22 motorwagens
van het Amerikaanse type P.C.C. Nos. 1003 t./m.
1024 werden in October en November door de
fabriek afgeleverd en geleidelijk als éénman-
wagens in bedrijf gesteld.
De reeds eerder aangesehafte motorwagens
type P.C.C. Nos. 1001 en 1002 werden voor één-
manbediening ingericht.
Een afgekeurde open aanhangwagen No. 701
werd verbouwd en ingerieht als sproeiwagen
voor de verdelging van onkruid in de tram
sporen.
Met de vervanging van oude druklueht-rem-
installaties der motor- en aanhangwagens van de
intercommunale lijnen door nieuwe installaties
werd voortgegaan. In dit verslagjaar kwamen
de motorwagens nos. 57, 62, 65, 72, 76, 79 en 80,
alsmede de aanhangwagens nos. 101, 111 en 118
gereed. Van de motorwagens werden tevens de
rijtuigkasten grondig nagezien en gerepareerd.
In de motorwagens 57 en 58 van de intercom
munale lijnen werden de eleetrische installaties
geheel vernieuwd en werden tevens nieuwe rij-
schakelaars gemonteerd.
Met de reeds in 1948 aangevangen algehele
revisie van motor- en aanhangwagens, welke ge
durende de oorlogsjaren ernstig geleden hebben,
is ook in dit verslagjaar regelmatig voortgegaan.
1 motorwagen no. 180 en 1 aanhangwagen no.
360 van de stadslijnen, welke voor de dienst
ongeschikt waren, werden verkocht.
Op 31 December bestond het wagenpark uit:
45
40
Voorts werden nog in totaal 36 m rails en een
puntstuk door nieuwe vervangen.
motorwagens
gesloten aanhgw.| aanh
open aanhgw. j
eleetrische locomotieven
pekelwagens
oude mw. voor spec, doeleinden
railreinigingswagens
railslijpwagens
lorries
onkruidverdelgingswagen.
Op onderstaande plaatsen werden schuiflos
sen ingebouwd:
1 stel op de Benoordenhoutseweg nabij het
Willem Witsenplein,
1 stel op de Benoordenhoutseweg nabij Film-
stad,
2 stel op het hoofdspoor nabij het
terrein,
1 stel nabij
1 stel nabij
1 stel nabij
Lijn den Haag-Leiden. Op de navolgende baan
vakken werden dwarsliggers door nieuwe
vervangen:
1.055 st. tussen Maaldrift en remise Wasse
naar,
886 st. tussen Stoeplaan
laan.
2.551 st. tussen Lage Morsweg en Posthof,
488 st. tussen Rijksgebouwen en Maaldrift.
Voorts werd 1.700 m stroomdraad 80 qmm
vernieuwd tussen Kerkdam en den Deyl.
Op het kruispunt Willem de Zwijgerlaan-
Frederik Hendriklaan is 54 m dubbelspoor inge
bouwd in verband met asfaltering Frederik
Hendriklaan.
In verband met de asfaltering van de Jan
Hendrikstraat werd onder de sporen een beton-
fundering aangebracht.
De navolgende in- en uitstapheuvels zijn aan
gelegd:
Markenseplein:
heuvels,
Scheveningseweg/Jacob Catslaan: twee in- en
uitstapheuvels,
Adiaan Goekooplaan: twee in- en uitstapheuvels,
Maaldrift: twee in- en uitstapplaatsen,
Benoordenhoutseweg nabij Thérèse Schwartze-
straat: een uitstapplaats.
Twee koppelschakelaars werden in de boven
leiding van onze intercommunale lijnen inge
bouwd en wel één op de Groot Haesebroekseweg
nabij de Nachtegaallaan en één nabij de Hoorn
brug.
In het onderstation Schenkkade van het G.E.B.
(Oost) is een 1200 Volt gelijkrichterinstallatie
geplaatst ten behoeve van de stroomvoorziening
van de intercommunale lijnen.
en Beukenhorst-
een uitstap- en twee instap-
en
Stads-
lijneD
161
Totaal
251
201
35
1
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.
uitbreidingen van het rollend
II. Wijzigingen
materieel.
a. TRAMWEGMATERIEEL.
In tere.
lynen
c. DIVERSEN.