J
28
De hijskraan werd in 1952 213 maal in gebruik
gesteld tegen 333 maal in 1951.
In totaal werden 277 schepen op de sleephelling
gebracht tegen 279 in 1951. Gebouwd werden: 1 mo
torlogger, 2 onderlossers, 2 kleine elevatorbakken en
3 ankerbakken. 1 Watertankboot en 1 sleepboot wer
den verbouwd. In aanbouw waren 1 kustvaarder en
1 watertanker.
In totaal werd 6 385 600 liter duinwater aan de
vaartuigen uitgegeven in 1 918 verstrekkingen. Aan
601 aanvragen voor de eerste binnenhaven werd vol
daan, t.w. 1 659 900 liter en aan 1317 aanvragen
voor de tweede binnenhaven, t.w. 4 725 700 liter.
In het verslagjaar werd 14 maal zg. schadevaring
gerapporteerd. Van de gemaakte schade werd proces
verbaal opgemaakt, dat werd doorgezonden naar de
Dienst van Gemeentewerken, die voor verdere afwik
keling zorgde.
De dienst der seininrichting werd onafgebroken
dag en nacht waargenomen. Voor de geseinde diepten
in de haven zij verwezen naar blz. 2 van dit verslag
onder „Buitenhaven”.
Op 18 September is een tweede rode lantaarn aan
de seinstelling aangebracht.
De geleidelichten werkten in het algemeen goed,
behoudens een kleine storing welke spoedig verhol
pen werd.
Het mistsignaal werd 39 maal in werking gesteld
met een totaal van 159 uur.
op 25 September is de motorschokker SCH 10 in het
Molengat bij Texel gestrand, het schip is op 29 Sep
tember te Den Helder binnengebracht.
Aan de haringvisserij werd deelgenomen door 1
motortreiler en 114 motorloggers. De totale aanvoer
bedroeg 485 708 kantjes tegen 441 710 kantjes in
1951. Voor een specificatie wordt verwezen naar
de staten I en Ha.
De Gemeentelijke Reinigingsdienst heeft het haven
terrein geregeld bezemschoon gehouden en vervoerde
het visvuil van de rederijen in schuiten, die in de
tweede binnenhaven lagen.
In totaal werden aangevoerd door 405 loggers en
4 594 kustvaartuigen 15 975 070 kg verse zeevis
(verse haring inbegrepen) welke aan de afslag werden
verkocht voor 5.266.456,15 (specificatie in staat IV
op blz. 4 en 5) benevens 938 453 kg ter waarde
van ƒ492.100,28 uit andere plaatsen, voornamelijk uit
IJmuiden. Bovendien werden aangevoerd 256 607 kg
garnalen, die f 168.388,63 opbrachten.
op 25 Februari ontstond een storing in de electrici-
teitsvoorziening waardoor alle lichten gedurende korte
tijd waren uitgeschakeld;
op 29 Maart functionneerden de electrische verlich
ting en het mistsein niet door een storing in de cen
trale van het Gemeentelijk Electriciteits-Bedrijf ge
durende 47 minuten t.w. van 23.30 uur tot 30 Maart
0.17 uur en
op 6 Juni bracht de motorlogger SCH 23 een sloep,
gemerkt PD 32, binnen.
De bruto opbrengsten waren in dit verslagjaar iets
hoger dan in het voorgaande. Waren deze in 1951
228.753,81, in 1952 bedroegen deze 235.209,15
t.w.:
heffingen op verse vis en garnalen 172.332,97
haring49.138,33
overige ontvangsten 13.737,85
De baggermolen „Maas” haalde uit de binnen
havens en de binnenvoorhaven 1 002 vrachten van
120 m3 of in totaal 120 240 m3 baggerspecie
en uit de buitenhaven 15 120 m3. De zandzuiger
„Blanka” bracht 64 068 m3 zand naar zee t.w.
17 810 m3 uit de buitenhaven en 46 258 m3 van
buiten de haven.
In het verslagjaar werd 1 339 263 m2 kaderuimte
door rederijen in beslag genomen tegen 1 412 327 m2
in 1951.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
Mistsignaal.
Geleidelichten.
II. VISAFSLAG.
Duinwater.
Hijskraan.
Kaderuimte.
3
Sleephelling.
Schadevaring.
Seininrichting.
Aangevoerde haring.
Reiniging.
Aanvoer van verse vis.
Verschillende onderwerpen.
Exploitatie.
Baggerwerk.