n 11 b|l
28
8
In 1952 werden de artikelen ter markt gebracht
door: 120 grossiers per auto; 10 grossiers per schip;
34 grossiers per auto en schip; 31 grossiers per auto
en spoor; 24 grossiers per auto, spoor en schip.
22 grossiers, handelende in bloemen en 2 in bloe
men en planten voerden per auto aan; 2 ervan ook
per schip.
Hiervoor zij verwezen naar de toegevoegde bij
lagen I en II.
Het aantal keren, dat een standplaats werd inge
nomen bedroeg 9 150 tegen 9 525 in 1951.
Op de daarvoor door Burgemeester en Wethouders
aangewezen plaats aan de Troelstrakade werden in
totaal 5 874 773 kisten geplaatst tegen 5 350 909 in
1951.
Betreffende verschillende marktaangelegenheden
werd overleg gepleegd met de organisaties van markt-
grossiers en die van kleinhandelaren.
Voorgesteld werd in de komen©' ,aren o.a. de hier
onder vermelde werken te doen ui voeren:
Algemene markt:
het herbestraten van het marktterrein aan de Herman-
Costerstraat.
Groente- en fruitmarkt:
het doortrekken van de onderbroken bestrating achter
de groente- en fruitmarkt; het bouwen van eenvoudige
pakhuizen voor opslag; het bestraten van het terrein
achter de pakhuizen; het bestraten van het terrein ten
Westen van de portiersloge; het optrekken in steen
van de buitenwanden der overkappingen; het bouwen
van een garage t.b.v. autostalling voor de marktkoop
lieden; het aanbrengen van kokers voor luchtverver
sing der kelders en het vergroten van de ruimte voor
administratie door het verwijderen van een wand
tussen 2 kamers.
De meeste standplaatsen werden vrijwel regelmatig
ingenomen, uitgezonderd gedurende de maanden
Januari, November en December.
De directeur van de Gemeentelijke Dienst
van Haven- en Marktwezen,
H. E. NOTTROT.
Verhuurde panden en
Verhuurd zijn aan:
de Nederlandsche Middenstandsbank N.V. de boven
zaal van de voormalige cantine; de grossiersorganisa-
tie „Ons Aller Belang" een lokaal in dit pand; de
„Fustex” N.V. eveneens een lokaal in dit pand en de
heer H. L. Appunn het op de begane grond gelegen
buffet van het cantinegebouw.
De volgende aantallen wagons werden gebruikt
voor de aanvoer van de daarboven vermelde pro
ducten:
Het transport van afvalstoffen naar het Westland
door bemiddeling van het Marktwezen geschiedde
geregeld.
Vervoerd werden 563 vrachten, tegen 529 in 1951.
Tengevolge van het meer en meer opslaan van
aardappelen in de koelcellen in Zeeland en Noord-
Brabant en van het toenemende transport van deze
producten per auto, waardoor de handelaar bij vorst
minder hinder ondervindt dan bij vervoer per schip,
werd slechts voor een paar weken wintervoorraad op
geslagen. De prijzen waren normaal, behalve die van
nieuwe aardappelen, welke in Juni verkocht werden
tegen een prijs lager dan in het voorgaande jaar.
Vooral in de zomer en herfst ontstond veel ziekte
onder de aardappelen ten gevolge van vele regenbuien.
Eigenheimers en Bintjes blijven nog steeds de meest
gevraagde aardappelen.
De Haagsche Veiling voor fruit en groenten N.V.
onder directie van dc heer J. Overwater, bestemd
voor de verkoop aan grossiers, werd ook in het afge
lopen jaar met goed gevolg geëxploiteerd.
In totaal werd aan verschillende producten in 1952
omgezet voor een bedrag van 1.547.724,83 tegen
1.530.045,40 in 1951.
I
té
S& t
a7=s”w
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
gedeelten daarvan.
I 5
Maand.
1
1
2
2
16
II
5
5
Aanvoer per auto of schip.
Aangevoerde artikelen.
i
2
4
15
13
21
24
20
15
16
2
II
17
23
22
199
5
17
9
7
2
4
53
2
3
3
1
2
1
1
8
3
17
2
1
28
48
64
104
103
52
125
154
71
61
47
67
924
Bloemenmarkt op de groente- en fruitmarkt.
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni.
Juli
Augustus
September
October
November
December
Leeg fust.
1
5
I
1
2
2
I
8
25
35
78
81
35
100
134
48
34
12
33
623
Overleg met organisaties uit de groente
en fruithandel.
Bijzonderheden.
Standplaatsen.
S= I
J3 C
Aanvoer per wagon.
Vervoer van afvalstoffen.
Opslag van aardappelen.
Veiling op de groente- en fruitmarkt.