VERSLAG OVER HET JAAR 1952. ORGANISATIE VAN HET BUREAU. I. Taak: 1. 3. Het bureau bleef gehuisvest in de gebouwen Waldeck Pyrmontkade 120, Beijersstraat 113 en Badhuiskade 25. Op 24 Maart 1952 werd de op 19 November 1951 aangevangen verbouwing van het pand Beijersstraat voltooid. Met een korte plechtigheid heropende de Wet houder van Sociale Zaken het gebouw. Door een veel efficiënter verdeling werd bij gelijk blijvend oppervlak bereikt, dat alle afdelingen over voldoende ruimte konden beschikken. De invoering van een boxensysteem, passend in de ontwikkeling van het sociale werk, dat steeds meer het accent gaat leggen op de individuele behandeling en het winnen van vertrouwen, bleek een aanmerkelijke ver betering te zijn. De uitkeringen krachtens de Zelfstandigenregeling werden ook dit j aar uitbetaald in het van de Gemeente lijke Dienst voor Sociale Belangen betrokken lokaal van het schoolgebouw De Gheynstraat 129. De uitbetaling der uitkeringen aan de Scheveningse werklozen geschiedde in het gebouw van de Gemeente lijke Dienst voor Sociale Belangen aan de Doornstraat. telijke sociale werkvoorzieningsregeling voor handar beiders en de Regeling tewerkstelling hoofdarbeiders. De verschuivingen, welke als gevolg hiervan in de be zetting van de betrokken afdelingen plaatsvonden, ko men tot uitdrukking in genoemde bijlage II. De totale personeelssterkte bedroeg op 1 Januari 1952 en 31 December 1952 respectievelijk 210 en 205. Een verdeling van het personeel naar dienstverband en afdeling, geven de bijlagen I en II. In de bezetting trad een daling in ten gevolge van de inwerkingtreding van de Werkloosheidswet per 1 Juli 1952, waardoor geleidelijk minder werklozen onder de werkingssfeer van de nieuwe Sociale Voorzieningsrege- ling kwamen dan voorheen onder de Overbruggings- en Sociale bijstandsregeling. De inkrimping van het personeel in deze sector werd nagenoeg geheel opgevangen door de uitbreiding van het werk, verbonden aan de uitvoering van de Gemeen- Aan verscheidene ambtenaren, die studeren voor het diploma Maatschappelijk Werker, kon een tegemoet koming van 50% in de kosten worden verleend. Deze theoretische scholing, welke thans eis is voor de jongere sociale werkers, is tengevolge van de intensi vering en verbreding van de sociale zorg heden ten dage onmisbaar voor een all-round maatschappelijke werker. Het spreekt welhaast vanzelf, dat de eerste eis, die aan de sociale werker dient te worden gesteld, is en blijft het bezit van een juiste sociale instelling, zonder welke geen verantwoord maatschappelijk werk moge lijk is. In de organisatievorm van het bureau werden in 1952 geen wijzigingen aangebracht. Hiervoor moge dan ook worden verwezen naar het jaarverslag 1951. GEMEENTELIJK BUREAU VOOR WERKLOZENZORG EN PERSONEELSVOORZIENING TE 'S-GRAVENHAGE. Aan het bureau was gedurende het verslagjaar de uit voering opgedragen van: De Overbruggings- en Sociale bijstandsregeling respectievelijk de Regeling Sociale Voorziening voor werkloze werknemers De Gemeentelijke sociale werkvoorzieningsrege ling voor handarbeiders; De Regeling tewerkstelling hoofdarbeiders 4. De voorschriften voor de tewerkstelling in Gemeen telijke werkverschaffing; 5. De administratie der betalingen ingevolge de Rege ling voor sociale bijstand aan beeldende kunste naars De Regeling voor sociaal-economische hulpverle ning aan zelfstandigen; De Verordening op de Personeelsreserve, de Ge meentelijke Wachtgeldverordening en de Tijdelijke Uitkeringsverordening respectievelijk de Uitke- ringsverordening 1952; 8. De voorschriften met betrekking tot de Gemeente lijke personeelsvoorziening; Het secretariaat en de administratie van de Com missie Zedelijk Gedrag. De voorlichting geschiedde in de vorm van: het twee maal per maand verschijnende Voorlichtingsblad, uit lening van boeken uit de eigen bibliotheek en instructie- ochtenden. BIJLAGE 33 2. 6. 7. 9. Personeel. 1 Huisvesting. Vakstudie. Afdelingen. Voorlichting van het personeel.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 457