401 (1600 leerlingen) Maart 790 leerlingen) (2000 leerlingen). (2300 leerlingen) Maart 900 leerlingen) (9200 leerlingen). 4 132 1615 15 16 4 De op initiatief van de commissie tot stand ge komen instructiefilm werd voor het eerst officieel vertoond voor Burgemeester en Wethouders, leden van de Gemeenteraad, politie-autoriteiten en hoofden van scholen op 25 September. Hierbij hield de Wet houder van Onderwijs en Kunstzaken een inleiding, terwijl de Inspecteur van Politie, de heer J. van der Poel, een demonstratieles gaf aan een groep school kinderen. In een achttal vergaderingen werden 177 gevallen van opvoedingsmoeilijkheden behandeld. De samenwerking met het school-sociale werk was verheugend goed. Het feit, dat alle zgn. twijfelgeval len in deze deskundige commissie kunnen worden be sproken is de school-sociale werksters bij haar werk tot grote steun. In de samenstelling der commissie kwam in zo verre wijziging, dat Mevr. H. Prins, die Mevr. A. S. C. StrijbosEijsvoogel als hoofd van het school-sociale werk was opgevolgd, ook in deze commissie de plaats van laatstvermelde heeft ingenomen. Nadat in 1951 met een practijkcursus voor het le leerjaar was begonnen, werden nu cursussen voor leerkrachten van het 2e leerjaar ingesteld. De bedoe ling is om op deze wijze geleidelijk door research en experiment te komen tot een verantwoorde, op de nieuwste inzichten opgebouwde didactiek en metho diek van de lagere school. Ook van confessionele zijde meldde zich een zo groot aantal cursisten, dat daar voor ook in dit jaar afzonderlijke cursussen moesten worden ingelegd. Hieronder volgt een overzicht van de gegeven cur sussen: Cursus Globaal lezen: September 1951/1952: 70 leerkrachten 1952/1953: 32 leerkrachten September 1952/1953: 89 leerkrachten Practijkcursus Eerste leerjaar: September 1951/1952: 75 leerkrachten 1952/1953: 56 leerkrachten September 1952/1953: 123 leerkrachten Practijkcursus Tweede leerjaar: September 1952/1953: 120 leerkrachten (2400 leerlingen). Met medewerking van de Centrale toelatingscom missie en verschillende middelbare scholen werd een eerste bescheiden poging gedaan tot een omvorming van het bestaande toelatingsexamen en daardoor tot een betere aansluiting tussen de lagere school en de verschillende takken van voortgezet onderwijs te komen. Met de h.b.s. „Johan de Witt” vindt een prettige samenwerking inzake de „proefklassen” plaats. In samenwerking met een vijftal hoofden van open bare lagere scholen werden in April 1952 voor de leerlingen van de 5e en 6e klasse taken uitgewerkt, welke berekend zijn op het bevorderen van hun be langstelling door zelfwerkzaamheid. Deze leerlingen komen uit een sociaal milieu met een laag cultureel niveau. Met dit experiment zal in 1953 worden voortgegaan. De samenwerking met de Haagse Jeugdactie ver kreeg een uitbreiding in de vorm van een nieuw ge stichte Jeugdleidersbibliotheek, welke in de boekerij van het Paedagogisch Centrum is opgenomen. Voorts werd met de Haja een cursus in paedagogische psy chologie voor clubhuisleiders ingesteld, waarvoor een ruime belangstelling bestaat. Tef gelegenheid van het feit, dat een halve eeuw geleden in de Gemeente met buitengewoon onder wijs werd begonnen, is van 6 t/m 10 Mei 1952 door het Paedagogisch Centrum in de aula van het St. Aloysius-College een Buitengewoon-Onderwijs-Week georganiseerd. In 12 lezingen is, voornamelijk voor leerkrachten van het gewoon lager onderwijs, er op gewezen, hoe zij kunnen medewerken aan de opbouw van een goede geestelijke gezondheid van ons volk. Het hoofd van het Paedagogisch Centrum bezocht als afgevaardigde van Nederland een te Frankfurt a/M gehouden internationale „Workshop on educa tional psychology”. 180 gevallen 47 gevallen 49 gevallen 10 gevallen In 1952 werden naar het school-sociale werk ver wezen 286 kinderen (207 jongens en 79 meisjes) te weten: van de openbare scholen van de R.K. scholen van de Prot. Chr. scholen van de neutrale scholen van de schoolartsen, het Paedaologisch Labo ratorium, het Medisch Paedagogisch Bureau, particuliere artsen, openbare instanties en via spreekuur Er werden gemaakt: 269 huisbezoeken, bureaucontacten (hoofdzakelijk met ouders) en 476 schoolcontacten. De 286 verwezen gevallen zijn als volgt te specifi ceren: Openbare scholen R.K. scholen Prot. Chr. scholen neutrale scholen In de loop van het verslagjaar werd het bureau van het school-sociale werk ondergebracht in het schoolgebouw Laan 5. VERSLAG LAGER ONDERWIJS. 119 Haagse Coördinatie Commissie voor Opvoedingsmoeilijkheden. Paedagogisch Centrum. School-sociaal werk.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 565