401
(1600 leerlingen)
Maart
790 leerlingen)
(2000 leerlingen).
(2300 leerlingen)
Maart
900 leerlingen)
(9200 leerlingen).
4
132
1615
15
16
4
De op initiatief van de commissie tot stand ge
komen instructiefilm werd voor het eerst officieel
vertoond voor Burgemeester en Wethouders, leden
van de Gemeenteraad, politie-autoriteiten en hoofden
van scholen op 25 September. Hierbij hield de Wet
houder van Onderwijs en Kunstzaken een inleiding,
terwijl de Inspecteur van Politie, de heer J. van der
Poel, een demonstratieles gaf aan een groep school
kinderen.
In een achttal vergaderingen werden 177 gevallen
van opvoedingsmoeilijkheden behandeld.
De samenwerking met het school-sociale werk was
verheugend goed. Het feit, dat alle zgn. twijfelgeval
len in deze deskundige commissie kunnen worden be
sproken is de school-sociale werksters bij haar werk
tot grote steun.
In de samenstelling der commissie kwam in zo
verre wijziging, dat Mevr. H. Prins, die Mevr. A. S. C.
StrijbosEijsvoogel als hoofd van het school-sociale
werk was opgevolgd, ook in deze commissie de plaats
van laatstvermelde heeft ingenomen.
Nadat in 1951 met een practijkcursus voor het le
leerjaar was begonnen, werden nu cursussen voor
leerkrachten van het 2e leerjaar ingesteld. De bedoe
ling is om op deze wijze geleidelijk door research en
experiment te komen tot een verantwoorde, op de
nieuwste inzichten opgebouwde didactiek en metho
diek van de lagere school. Ook van confessionele zijde
meldde zich een zo groot aantal cursisten, dat daar
voor ook in dit jaar afzonderlijke cursussen moesten
worden ingelegd.
Hieronder volgt een overzicht van de gegeven cur
sussen:
Cursus Globaal lezen:
September 1951/1952:
70 leerkrachten
1952/1953:
32 leerkrachten
September 1952/1953:
89 leerkrachten
Practijkcursus Eerste leerjaar:
September 1951/1952:
75 leerkrachten
1952/1953:
56 leerkrachten
September 1952/1953:
123 leerkrachten
Practijkcursus Tweede leerjaar:
September 1952/1953:
120 leerkrachten (2400 leerlingen).
Met medewerking van de Centrale toelatingscom
missie en verschillende middelbare scholen werd een
eerste bescheiden poging gedaan tot een omvorming
van het bestaande toelatingsexamen en daardoor tot
een betere aansluiting tussen de lagere school en de
verschillende takken van voortgezet onderwijs te
komen. Met de h.b.s. „Johan de Witt” vindt een
prettige samenwerking inzake de „proefklassen”
plaats.
In samenwerking met een vijftal hoofden van open
bare lagere scholen werden in April 1952 voor de
leerlingen van de 5e en 6e klasse taken uitgewerkt,
welke berekend zijn op het bevorderen van hun be
langstelling door zelfwerkzaamheid. Deze leerlingen
komen uit een sociaal milieu met een laag cultureel
niveau. Met dit experiment zal in 1953 worden
voortgegaan.
De samenwerking met de Haagse Jeugdactie ver
kreeg een uitbreiding in de vorm van een nieuw ge
stichte Jeugdleidersbibliotheek, welke in de boekerij
van het Paedagogisch Centrum is opgenomen. Voorts
werd met de Haja een cursus in paedagogische psy
chologie voor clubhuisleiders ingesteld, waarvoor een
ruime belangstelling bestaat.
Tef gelegenheid van het feit, dat een halve eeuw
geleden in de Gemeente met buitengewoon onder
wijs werd begonnen, is van 6 t/m 10 Mei 1952 door
het Paedagogisch Centrum in de aula van het St.
Aloysius-College een Buitengewoon-Onderwijs-Week
georganiseerd. In 12 lezingen is, voornamelijk voor
leerkrachten van het gewoon lager onderwijs, er op
gewezen, hoe zij kunnen medewerken aan de opbouw
van een goede geestelijke gezondheid van ons volk.
Het hoofd van het Paedagogisch Centrum bezocht
als afgevaardigde van Nederland een te Frankfurt
a/M gehouden internationale „Workshop on educa
tional psychology”.
180 gevallen
47 gevallen
49 gevallen
10 gevallen
In 1952 werden naar het school-sociale werk ver
wezen 286 kinderen (207 jongens en 79 meisjes) te
weten:
van de openbare scholen
van de R.K. scholen
van de Prot. Chr. scholen
van de neutrale scholen
van de schoolartsen, het Paedaologisch Labo
ratorium, het Medisch Paedagogisch Bureau,
particuliere artsen, openbare instanties en
via spreekuur
Er werden gemaakt: 269 huisbezoeken,
bureaucontacten (hoofdzakelijk met ouders) en 476
schoolcontacten.
De 286 verwezen gevallen zijn als volgt te specifi
ceren:
Openbare scholen
R.K. scholen
Prot. Chr. scholen
neutrale scholen
In de loop van het verslagjaar werd het bureau
van het school-sociale werk ondergebracht in het
schoolgebouw Laan 5.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
119
Haagse Coördinatie Commissie voor
Opvoedingsmoeilijkheden.
Paedagogisch Centrum.
School-sociaal werk.