J
40u
5
Hieronder volgt een opgave van de aantallen leer
lingen der openbare en bijzondere dagscholen voor
V.H.M.O., met vermelding van de aantallen klassen, de
aantallen buiten-leerlingen en de gemiddelde aantallen
leerlingen per klasse op 15 December 1951.
De cursussen in stenografie werden gevolgd door 6
mannelijke en 157 vrouwelijke leerlingen, te zamen 163
leerlingen, in 7 groepen.
Aan de examens werd deelgenomen door 5 manne
lijke en 174 vrouwelijke leerlingen, in totaal 179 leer
lingen; 120 van hen verwierven het diploma; 59 candi-
daten werden afgewezen.
In een betrekking waren werkzaam 130 leerlingen,
terwijl 19 leerlingen afkomstig waren van andere scho
len.
In 1952 werden 55 aanvragen in behandeling geno
men en afgedaan.
De zg. korte cursussen werden gevolgd door 68 man
nelijke en 218 vrouwelijke leerlingen, te zamen 286 leer
lingen, verdeeld over 11 groepen. De jaarcursussen, wel
ke overdag werden gegeven, telden 544 mannelijke en
491 vrouwelijke leerlingen, in totaal 1 035 leerlingen,
ondergebracht in 40 groepen. De des avonds gegeven
jaarcursussen werden gevolgd door 12 mannelijke en 15
vrouwelijke leerlingen, tezamen 27 leerlingen.
Aan de examens werd deelgenomen door 969 leer
lingen, terwijl in totaal 1 081 leerlingen hiervoor waren
opgeleid. 631 leerlingen behaalden het diploma. Afge
wezen werden 338 leerlingen.
Het aantal cursisten, dat in een betrekking werkzaam
was, bedroeg 221.
Verschillende inrichtingen van voortgezet onderwijs
maakten ook dit jaar gebruik van de mogelijkheid hun
leerlingen onderwijs in machineschrijven te doen geven
aan de Gemeentelijke Centrale school voor machine
schrijven en stenografie. Het totaal aantal van deze leer
lingen bedroeg 1 124, waarvan 12 leerlingen van gym
nasia en lycea, 167 van hogere burgerscholen, 65 van
handelsdagscholen, 23 van handelsavondscholen, 849
van (M.)U.L.O.-scholen en 8 van andere inrichtingen
van voortgezet onderwijs.
Trommel, voorheen leraar van het Grotius-lyceum en
tot dusver belast geweest met de leiding van het filiaal
Woudenbergstraat van dit lyceum, welk filiaal op 1 Sep
tember 1949 werd gesticht en thans als zelfstandige
H.B.S. wordt voortgezet.
Overigens kwam in het aantal noch in de plaats van
vestiging der openbare scholen voor V.H.M.O. enige
wijziging.
Op 15 September 1951 telden de openbare dagscholen
voor V.H.M.O. tezamen 3 647 leerlingen, verdeeld over
178 klassen, hetgeen een gemiddeld aantal leerlingen
per klasse oplevert van 20,5. Ter vergelijking diene, dat
op genoemde datum de bijzondere dagscholen voor
V.H.M.O. werden bezocht door 4 367 leerlingen, in 201
klassen, d.i. gemiddeld 21,7 leerling per klasse.
Mededelingen aangaande de indeling, de samenstel
ling en de werkzaamheden van het schooltoezicht zijn
vervat in de hiervoren afgedrukte verslagen.
De wijze, waarop het onderwijzend en niet-onderwij
zend personeel zijn taak vervulde geeft geen aanleiding
tot bijzondere opmerkingen.
Aangaande voorgenomen herbouw van het Grotius-
lyceum aan de Klaverstraat kan worden bericht, dat
het oorspronkelijke plan tot herbouw niet de goedkeu
ring heeft kunnen verkrijgen van de Minister van We
deropbouw en Volkshuisvesting. Na overleg met het
betrokken Ministerie is een nieuw plan ontworpen, dat
in de loop van de maand September 1952 aan de Ge
meenteraad ter goedkeuring zal worden aangeboden.
De nieuw opgerichte „Zuiderpark-H.B.S.” moest de
beschikbare localiteit in het gemeentelijk schoolgebouw
Spionkopstraat 9 delen met een in hetzelfde gebouw ge
huisveste openbare (M.)U.L.O.-school.
In de uitbreidingswijk Morgenstond werd een terrein
gereserveerd voor de bouw van een openbare middel
bare school, bestemd voor de Zuiderpark-H.B.S. Op
11 Januari 1952 werd de directeur der Gemeentewerken
verzocht voor deze bouw een voorlpoig plan te ont
werpen.
De organisatie en de werkwijze van het Gemeentelijk
Boekenfonds bleven ongewijzigd. Zowel door leerlingen
van het openbaar onderwijs als van de aangesloten bij
zondere scholen werd van de diensten van het Boeken
fonds gebruik gemaakt.
In 1952 bedroeg het aantal aangesloten scholen 21.
Aan 716 leerlingen werden boeken verstrekt, waarvoor
uit de gemeentekas ƒ28.613,24 en door ouders of ver
zorgers 11.575,45 werd bijgedragen.
De samenstelling van de Commissie onderging geen
verandering.
Aangaande deze activiteiten moge worden verwezen
naar hetgeen vermeld is in hoofdstuk XIII van het
verslag van de toestand der gemeente ’s-Gravenhage,
omtrent de „Haagse Kunststichting voor de Jeugd”.
Ook dit jaar organiseerden de meeste scholen reizen
en excursies in school- of klasseverband naar musea,
tentoonstellingen en dergelijke.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Machine-
Onderwijs in stenografie.
Gemeentelijke Centrale School voor
schrijven en Stenografie.
Onderwijs in machineschrijven.
Schooltoezicht.
Onderwijzend en niet-onderwijzend personeel.
Gebouwen.
Boekenfonds.
Commissie van advies voor de leerlingen
bibliotheken.
Jeugdconcerten en school-toneelvoorstellingen.
Schoolreizen, bezoek aan tentoonstellingen, enz.