40n
1
Het vermeerderde nl. in 1951 en 1952 met resp. 554 en
182 tot 1631 op 15 September 1952, en is daarmede
sinds 1950 bijna verdubbeld. De schoolbevolking bij
het avondonderwijs is thans groter dan ooit te voren.
Het statistisch gedeelte van het verslag betreffende
het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs over
de schooljaren 1950-1951 en 1951-1952 sluit aan bij dat
van het verslag over de schooljaren 1948-1949 en 1949-
1950.
Over 1951 zijn voor het eerst gegevens verzameld be
treffende leeftijd, burgerlijke staat en bevoegdheden van
de leerkrachten, zowel bij het dag- als bij het avond
onderwijs, welke gegevens eveneens in het hierna
volgende zullen worden besproken. Tevens is in dit ver
slag opgenomen een overzicht van de herkomst der tot
het handelsavondonderwijs toegelaten leerlingen. Daar
entegen ontbreken enkele gegevens van het jaar 1952,
o.a. die betreffende de verdeling der klassen naar groot
te, welke tot nu toe in het verslag werden vermeld.
r
OPENBAAR EN BIJZONDER VOORBEREIDEND HOGER, MIDDELBAAR EN HANDELSONDER
WIJS IN DE GEMEENTE 'S-GRAVENHAGE.
11
Openbaar en bijzonder onderwijs.
Het verloop van het leerlingtal bij het openbaar en
bijzonder onderwijs volgt hier.
Het aantal leerlingen bij het dagonderwijs, dat sinds
1947 voortdurend was gedaald, nam ook in 1951 nog
wat verder af en wel tot 8014. In tegenstelling daarmede
geeft het jaar daarop weer een toeneming te zien tot
8133, een aantal dat weinig kleiner is dan dat voor 1950.
Ondanks de gereleveerde teruggang ligt het leerlingtal
toch nog altijd niet onbelangrijk boven het vooroor
logse aantal, zoals de volgende indexcijfers doen zien.
Wat het avondonderwijs betreft, de toeneming van
het totaal aantal leerlingen bij deze inrichtingen van
1950 op 1952 komt hoofdzakelijk voor rekening van de
openbare hieronder. Deze kregen er ruim 600 leer
lingen bij, waarmede het aantal meer dan verdubbelde.
De bijzondere handelsavondscholen namen aanzienlijk
minder in sterkte toe, nl. met 122 leerlingen of ruim een
derde. Vergeleken met de situatie vóór de bezetting is
het openbaar avondonderwijs thans bijna twee maal zo
sterk, terwijl het bijzonder avondonderwijs niet onbe
langrijk in sterkte is teruggelopen.
Hoewel het totale leerlingtal bij het dagonderwijs in
1952 t.o.v. 1950 niet noemenswaard wijzigde, is er toch
een verschuiving waar te nemen van het openbaar naar
het bijzonder onderwijs. Op de openbare inrichtingen
nam de schoolbevolking nl. af met 241 of 6,4 pCt, ter
wijl deze bij de bijzondere inrichtingen opliep met 220
of 5,0 pCt. Het openbaar onderwijs is daardoor thans
wat minder sterk dan vóór de oorlog, het bijzonder telt
echter ruim een derde leerlingen meer.
Het aantal leerlingen bij het avondonderwijs be
weegt zich de beide laatste jaren in sterk stijgende lijn.
BIJLAGE
15 Sept.
15 Sept.
Totaal.
15 Sept.
Openbaar.
Bijzonder.
Indexcijfers van het aantal leerlingen.
15 Sept.
Avondonderwijs.
Totaal.
1939
1945
1950
1951
1952
1926
1930
1935
1939
1945
1950
1951
1952
5 235
5 531
6 768
7 051
7 123
8 154
8 014
8 133
1 391
1 510
1 362
1 382
737
895
1 449
1 631
6 626
7 041
8 130
8 433
7 860
9 049
9 463
9 764
100
93,2
107,3
112,2
115,8
1926
1930
1935
1939
1945
1950
1951
1952
1939
1945
1950
1951
1952
100
85,5
100,9
98,4
94,4
3 626
3 460
3 683
3 707
3 168
3 740
3 647
3 499
100
118,3
132,-
130,6
138,6
1 609
2 071
3 085
3 344
3 955
4414
4 367
4 634
839
790
732
704
477
545
1 026
1 159
100
38,3
51,6
62,4
69,6
552
720
630
678
260
350
423
472
100
67,8
77,4
145,7
164,6
Aantal leerlingen.
100
101,-
115,6
113,7
115,3
100
53,3
64,8
104,8
118,-
Aantal leerlingen bij
het handels
avondonderwijs.
Avondonderwijs.
Openbaar.
Dagonderwijs.
B. Statistisch gedeelte van
Handelsavondonderwijs.
Openbaar, I Bijzonder.
Dagonderwijs.
Openbaar. Bijzonder.
het dag
onderwijs.
Indexcijfers van het aantal leerlingen.
Dagonderwijs.
Bijzonder.
0 Samengesteld door het Bureau voor Statistiek der Gemeente.
het verslag over het schooljaar 1951—1952.