4 j I
I I
4011
I
3
Verdeling der klassen naar grootte.
Over het jaar 1952 staan geen gegevens ter beschik
king omtrent de verdeling der klassen naar de bezetting.
Hier moet dus worden volstaan met een bespreking van
de cijfers per 15 September 1951. Uit deze gegevens
blijkt, dat de verschuiving van de grotere naar de mid
delgrote klassen, die in het voorgaande verslag reeds
werd opgemerkt, in 1951 verder is doorgezet. Het aan-
Onderlinge vergelijking van de gemiddelde bezetting
der verschillende klassen toont, dat de hoogste bezet
ting wordt gevonden in de le klasse, waarna deze in de
volgende klassen afloopt. Dit zelfde geldt ook voor de
onderscheiden richtingen van voorbereidend hoger en
middelbaar onderwijs, met uitzondering van de bijzon
dere gymnasia en de openbare handelsdagschool, waar
de 2e klassen de hoogste gemiddelde bezetting hebben.
Ook hier zijn geen aparte cijfers berekend voor de bij
zondere handelsdagschool wegens de kleine aantallen
leerlingen van deze school.
21,1
21,2
20,7
Openbaar
h.b.s.-
onderwijs
Alle
inrichtingen
te zamen
5,5
M
s
1950
1951
1952
h.b.s.- en, hebben deze laatste thans gemiddeld de
hoogste klassebezetting, nl. met 21,9. De handelsdag
school volgt nu op de tweede plaats. Het cijfer ligt hier
voor thans, evenals dat voor de openbare h.b.s.-en en
de bijzondere gymnasia rond het algemeen gemiddelde.
De gemeentelijke gymnasia hebben als steeds de laagste
klassebezetting, nl. 16,3.
Wat de onderscheidene klassen betreft, de wijzi
gingen in de bezetting hiervan komen het best tot uit
drukking in de gemiddelden voor alle inrichtingen te
zamen. De eerste drie klassen geven geen noemens-
waardige veranderingen van 1950 op 1952 te zien. Be
langrijke vermindering van het gemiddeld aantal leer
lingen vertoont de 4e klasse, nl. met bijna 3 leerlingen.
Bij de 5e klasse is de afneming geringer, nl. bijna één
leerling. Allen de 6e klasse is thans gemiddeld groter;
ze telt nl. bijna 4 leerlingen meer dan in 1950.
2
vi d
I <5
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Aantal klassen - in pCt. van het totaal - met
er
leerlingen
0,5
15 Sept.
IV
V
II
in
0,2
1,1
5,1
berekend wegens te kleine aantallen.
Openbare
handels
dagschool
Alle in
richtingen
te zamen
Bijzonder
gymnasiaal
onderwijs
Openbaar
gymnasiaal
onderwijs
Openbare
handelsdag-
school
Openbaar
gymnasiaal
onderwijs
Bijzonder
gymnasiaal
onderwijs
3,1
2,4
2,4
4,6
5,8
1,9
0,6
Openbaar
h.b.s.-
onderwijs')
Bijzonder
h.b.s.-
onderwijs
16,7
19,7
17,2
19,2
16,8
14,4
14,6
14,7
13,5
10,9
15,5
12,9
12,8
15,2
15,3
16,5
14,3
20,6
19,8
20,6
22,4
21,8
22,7
Bijzonder
h.b.s.-
onderwijs
1,3
0,7
0,9
1,1
1,3
0,5
0,7
2,5
0,8
0,7
0,7
0,7
0,7
4,7
4,-
5,1
2,6
4,4
2,9
16,6
17,6
17,6
22,2
31,2
31,2
15,8
12,2
12,5
12,5
17,4
5,2
7,9
3,7
5,7
4,8
6,6
8,9
11,1
9,5
9,-
8,-
3,6
9,9
1,8
10,4
8,3
9,2
8,7
9,3
10,3
34,5
35,3
20,3
26,-
18,8
25,-
30,3
32,7
30,8
31,8
27,5
37,9
58,8
50,-
45,3
40,2
49,3
43,-
29,3
21,3
18,7
25,3
33,3
31,-
62,1
40,7
40,2
56,5
63,6
54,5
44,1
36,1
31,5
32,7
37,6
36,5
13,6
27,3
22,6
27,4
14,5
17,2
10,8
28,8
28,5
36,2
19,8
15,6
26,9
47,2
48,8
49,4
36,3
34,5
10,-
52,3
16,8
29,7
18,2
14,9
32,5
30,8
36,8
23,3
21,2
1,5
3,3
6,5
9,8
3,1
20,7
22,8
20,4
23,5
19,8
20,6
20,4
24,1
25,6
28,4
26,2
3,1
11,2
3,6
12,5
6,3
6,7
9,1
7,2
4,7
10,2
5,2
2,6
0,5
1,1
1,-
1,5
0,7
7,5
6,1
7,3
3,-
2,9
3,5
21,8
21,9
21,7
25,7
21,8
26,5
24,3
20,5
21,3
21,4
23,3
22,8
24,1
21,4
19,9
21,-
8
E
I '■O
C4
23, -
25,6
24,1
24,9
25,4
24,7
23,8
24,8
24,5
24,6
27,3
26,9
26,5
26,5
24,6
24,8
24,6
26,9
23,2
22,8
20,7
23-
22,3
24, -
25,6
25,6
25,3
24,8
24,3
24,6
16,2
18,8
22,2
18,4
22,6
21 ,-
18,6
18,2
21,2
22,8
21,9
22,2
20,6
18,6
18,3
19-
20,3
21,-
21,2
21-
19,7
18,3
18,8
21,6
20,1
21,6
21,7
20,5
16,3
19,1
21,4
20,6
21,7
20,5
19,-
17,7
41,4
40,7
42,5
37,8
34,4
37,5
30,5
16,5
24,5
19,-
24,6
34,5
19,9
16,8
19,4
17,8
22,8
31,1
22,7
15,1
15,5
13,6
23,2
20,4
26,1
7,-
36,8
13,8
18,2
45,5
24,6
18,4
22,5
18,1
24,1
28,6
20,9
13,1
14,2
14,6
15,-
12,6
17,5
16,3
8
23,-
27,3
22,8
24,7
24,2
26,1
23,1
23,3
22.5
23,6
25,9
25.5
26,- 24,4
24,9 21,6
24,9
23,7
23,1
26,4
22,9
24,1
28,5
20,5
25,-
22,8
25,2
24,4
26,2
23,8
23,8
23,3
21,7
21,1
21,6
21,4
18,7
18,3
21,5
Gemiddeld aantal leerlingen - c.q. per
parallelklasse - in de verschillende
klassen.
25,5
25-
25,5
26,- 23,4
18,3
18,9
17,6
18,5
16,2
17,4
16,3
18,2
20,7
20,3
20,8
18,2
20,9
20,-
21,7
23,1
22,7
23,5
21,8
21,2
20,8
21,2
23,2
23,-
23,8
22,9
22,2
21,9
22,2
25,2
21,2
23,8
23,4
21,1
20, -
21, -
19,5
21,7
20,6
18,8
19,2
20,2
I 22-
23,2
23,3
18,3 i
21,2
18,4
22, -
23,4
23,6
24,8
22,6
21,6
21,7
I 22,2
24,2
23,5
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1952
1930/34 I 24,4
1935/’39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1952 j
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1952
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1952
1930/34 I
1935/39
1940/’44
1945/’49
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1952
i
15,8
16,2
14,9
15,6
14,7
18,6 14,3
13,6
14,3
17,8
17,8
17,7
16,1
21,3
19,4
18,8
20,2
18,9
20,-
18,8
17,6
16,8
16,6
18,6
18,6
19,2
20,1
18,7
17,7
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
1930/34
1935/39
1940/’44
1945/’49
1950
1951
15 Sept, j
SS
17,-
18,7
18,2
18,7
18,2
18,3
17,3
1) 6e klassen alleen by de h.b.s. voor meisjes; cüfers voor deze klasse niet