4 j I I I 4011 I 3 Verdeling der klassen naar grootte. Over het jaar 1952 staan geen gegevens ter beschik king omtrent de verdeling der klassen naar de bezetting. Hier moet dus worden volstaan met een bespreking van de cijfers per 15 September 1951. Uit deze gegevens blijkt, dat de verschuiving van de grotere naar de mid delgrote klassen, die in het voorgaande verslag reeds werd opgemerkt, in 1951 verder is doorgezet. Het aan- Onderlinge vergelijking van de gemiddelde bezetting der verschillende klassen toont, dat de hoogste bezet ting wordt gevonden in de le klasse, waarna deze in de volgende klassen afloopt. Dit zelfde geldt ook voor de onderscheiden richtingen van voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs, met uitzondering van de bijzon dere gymnasia en de openbare handelsdagschool, waar de 2e klassen de hoogste gemiddelde bezetting hebben. Ook hier zijn geen aparte cijfers berekend voor de bij zondere handelsdagschool wegens de kleine aantallen leerlingen van deze school. 21,1 21,2 20,7 Openbaar h.b.s.- onderwijs Alle inrichtingen te zamen 5,5 M s 1950 1951 1952 h.b.s.- en, hebben deze laatste thans gemiddeld de hoogste klassebezetting, nl. met 21,9. De handelsdag school volgt nu op de tweede plaats. Het cijfer ligt hier voor thans, evenals dat voor de openbare h.b.s.-en en de bijzondere gymnasia rond het algemeen gemiddelde. De gemeentelijke gymnasia hebben als steeds de laagste klassebezetting, nl. 16,3. Wat de onderscheidene klassen betreft, de wijzi gingen in de bezetting hiervan komen het best tot uit drukking in de gemiddelden voor alle inrichtingen te zamen. De eerste drie klassen geven geen noemens- waardige veranderingen van 1950 op 1952 te zien. Be langrijke vermindering van het gemiddeld aantal leer lingen vertoont de 4e klasse, nl. met bijna 3 leerlingen. Bij de 5e klasse is de afneming geringer, nl. bijna één leerling. Allen de 6e klasse is thans gemiddeld groter; ze telt nl. bijna 4 leerlingen meer dan in 1950. 2 vi d I <5 VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS. Aantal klassen - in pCt. van het totaal - met er leerlingen 0,5 15 Sept. IV V II in 0,2 1,1 5,1 berekend wegens te kleine aantallen. Openbare handels dagschool Alle in richtingen te zamen Bijzonder gymnasiaal onderwijs Openbaar gymnasiaal onderwijs Openbare handelsdag- school Openbaar gymnasiaal onderwijs Bijzonder gymnasiaal onderwijs 3,1 2,4 2,4 4,6 5,8 1,9 0,6 Openbaar h.b.s.- onderwijs') Bijzonder h.b.s.- onderwijs 16,7 19,7 17,2 19,2 16,8 14,4 14,6 14,7 13,5 10,9 15,5 12,9 12,8 15,2 15,3 16,5 14,3 20,6 19,8 20,6 22,4 21,8 22,7 Bijzonder h.b.s.- onderwijs 1,3 0,7 0,9 1,1 1,3 0,5 0,7 2,5 0,8 0,7 0,7 0,7 0,7 4,7 4,- 5,1 2,6 4,4 2,9 16,6 17,6 17,6 22,2 31,2 31,2 15,8 12,2 12,5 12,5 17,4 5,2 7,9 3,7 5,7 4,8 6,6 8,9 11,1 9,5 9,- 8,- 3,6 9,9 1,8 10,4 8,3 9,2 8,7 9,3 10,3 34,5 35,3 20,3 26,- 18,8 25,- 30,3 32,7 30,8 31,8 27,5 37,9 58,8 50,- 45,3 40,2 49,3 43,- 29,3 21,3 18,7 25,3 33,3 31,- 62,1 40,7 40,2 56,5 63,6 54,5 44,1 36,1 31,5 32,7 37,6 36,5 13,6 27,3 22,6 27,4 14,5 17,2 10,8 28,8 28,5 36,2 19,8 15,6 26,9 47,2 48,8 49,4 36,3 34,5 10,- 52,3 16,8 29,7 18,2 14,9 32,5 30,8 36,8 23,3 21,2 1,5 3,3 6,5 9,8 3,1 20,7 22,8 20,4 23,5 19,8 20,6 20,4 24,1 25,6 28,4 26,2 3,1 11,2 3,6 12,5 6,3 6,7 9,1 7,2 4,7 10,2 5,2 2,6 0,5 1,1 1,- 1,5 0,7 7,5 6,1 7,3 3,- 2,9 3,5 21,8 21,9 21,7 25,7 21,8 26,5 24,3 20,5 21,3 21,4 23,3 22,8 24,1 21,4 19,9 21,- 8 E I '■O C4 23, - 25,6 24,1 24,9 25,4 24,7 23,8 24,8 24,5 24,6 27,3 26,9 26,5 26,5 24,6 24,8 24,6 26,9 23,2 22,8 20,7 23- 22,3 24, - 25,6 25,6 25,3 24,8 24,3 24,6 16,2 18,8 22,2 18,4 22,6 21 ,- 18,6 18,2 21,2 22,8 21,9 22,2 20,6 18,6 18,3 19- 20,3 21,- 21,2 21- 19,7 18,3 18,8 21,6 20,1 21,6 21,7 20,5 16,3 19,1 21,4 20,6 21,7 20,5 19,- 17,7 41,4 40,7 42,5 37,8 34,4 37,5 30,5 16,5 24,5 19,- 24,6 34,5 19,9 16,8 19,4 17,8 22,8 31,1 22,7 15,1 15,5 13,6 23,2 20,4 26,1 7,- 36,8 13,8 18,2 45,5 24,6 18,4 22,5 18,1 24,1 28,6 20,9 13,1 14,2 14,6 15,- 12,6 17,5 16,3 8 23,- 27,3 22,8 24,7 24,2 26,1 23,1 23,3 22.5 23,6 25,9 25.5 26,- 24,4 24,9 21,6 24,9 23,7 23,1 26,4 22,9 24,1 28,5 20,5 25,- 22,8 25,2 24,4 26,2 23,8 23,8 23,3 21,7 21,1 21,6 21,4 18,7 18,3 21,5 Gemiddeld aantal leerlingen - c.q. per parallelklasse - in de verschillende klassen. 25,5 25- 25,5 26,- 23,4 18,3 18,9 17,6 18,5 16,2 17,4 16,3 18,2 20,7 20,3 20,8 18,2 20,9 20,- 21,7 23,1 22,7 23,5 21,8 21,2 20,8 21,2 23,2 23,- 23,8 22,9 22,2 21,9 22,2 25,2 21,2 23,8 23,4 21,1 20, - 21, - 19,5 21,7 20,6 18,8 19,2 20,2 I 22- 23,2 23,3 18,3 i 21,2 18,4 22, - 23,4 23,6 24,8 22,6 21,6 21,7 I 22,2 24,2 23,5 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1952 1930/34 I 24,4 1935/’39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1952 j 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1952 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1952 1930/34 I 1935/39 1940/’44 1945/’49 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1952 i 15,8 16,2 14,9 15,6 14,7 18,6 14,3 13,6 14,3 17,8 17,8 17,7 16,1 21,3 19,4 18,8 20,2 18,9 20,- 18,8 17,6 16,8 16,6 18,6 18,6 19,2 20,1 18,7 17,7 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 1930/34 1935/39 1940/’44 1945/’49 1950 1951 15 Sept, j SS 17,- 18,7 18,2 18,7 18,2 18,3 17,3 1) 6e klassen alleen by de h.b.s. voor meisjes; cüfers voor deze klasse niet

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1952 | | pagina 582