J
40n
7
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Aantal geslaagden voor het eindexamen.
Cursusjaar.
J.
M.
J.
M.
J.
M.
J.
M.
M.
1) Niet berekend wegens te kleine aantallen.
Leerkrachten.
leerkrachten met
1/5
6/10
11/15
21/25
26/30
Openbaar
h.b.s.-
onderwijs.
Met betrekking tot de leerkrachten op de scholen
voor voorbereidend hoger en middelbaar dagonderwijs
staat over het jaar 1951 een groter aantal gegevens ter
beschikking dan voorheen. Zo zal in het hiernavolgde,
1926/’27 t./m. 193O/’31
1931/32 t./m. 1935/36
1936/37 t./m. 1940/’41
1941/’42 t./m. 1944/’45
1945/’46 t./m. 1949/’50.
1949/30.
1950/31
1951/32.
Evenals in de meeste voorgaande jaren zijn ook in
1951 en 1952 de percentages geslaagden bij het gym
nasiaal en h.b.s.-onderwijs voor de meisjes hoger dan
voor de jongens. Alleen bij de bijzondere gymnasia en
h.b.s.-en is de situatie in 1952 omgekeerd; bij de han-
delsdagschool is, als in vrijwel alle jaren, het percentage
geslaagde jongens groter.
In vergelijking met de situatie kort vóór de oorlog
valt op te merken, dat daarbij vooral de gemeentelijke
handelsdagschool en de openbare h.b.s.-en achter
blijven. Voor de overige richtingen liggen de percen
tages geslaagden thans op hetzelfde peil als voorheen.
1951
1950
1949
1940/’42
1935/39
1951
1950
1949
1939
1935
1951
1950
1949
Openbaar
gymnasiaal
onderwijs.
103
106
90
7,3
7,4
7,3
5,2
5,-
44
44
43
15
18
Aantal voor het eindexamen geslaagde leerlingen in pCt. van het aantal, dat aan
het examen deelnam.
117
110
110
7,5
7,3
7,7
8,-
7,4
45
43
45
34
28
Bijzonder
gymnasiaal
onderwijs.
Leerkrachten bij het dagonderwijs naar het aantal
lesuren.
naast de gebruikelijke indeling van de leerkrachten
naar het aantal door hen gegeven lesuren, ter sprake
komen hun burgerlijke staat, leeftijd en bevoegdheden.
9,-
7,3
7,3
6,5
4,6
54
43
43
21
19
84
72
75
84,9
82,7
89,1
90,5
78,5
78,8
76,1
79,9
56
71
71
43
34
81
87
82
84
69
77
125
111
82
74
79
91,2
84,4
86,6
87,5
81,3
88,4
82,6
87,9
47,2
49,5
45,1
34,3
34,9
248
254
237
284
294
264
159
162
5,7
5,-
7,3
8,3
9,1
19
18
27
35
30
43
78
78
Openbare
handelsdagschool.
Totaal
aantal
leerkrachten.
602
594
586
475
450
734
721
700
100
100
100
100
100
85,1
91-
87,6
83,6
82,1
93,-
81,4
90,9
87,6
91,3
93,1
92,-
86,7
95,7
85,3
94,6
90,7
93,5
90,7
95,4
87,-
90,5
83,5
90,4
86,-
83,1
88,3
96,-
79,8
77,6
78,4
87,2
14,-
11,6
13,2
27,9
29,7
86,7
80,8
90-
78,8
76,2
81,8
80,8
80,-
77,9
80,2
85,2
79,7
71,6
78,6
75,-
66,7
82,3
83,8
89,4
93,3
82,1
87,8
88,9
84,7
Bijzonder
h.b.s.-
onderwys.
88,-
92,5
94,5
86,7
92,3
96,8
86,6
Aantal, niet rekening hou
dende met dubbel
tellingen
Aantal, rekening houdende
met dubbeltellingen
I
In procenten van totaal
9,3
11,9
12,1
9,8
9,3
Leerkrachten naar het aantal lesuren.
31 en meer
16/20
lesuren per week.
Ten aanzien van het aantal lesuren door de leer
krachten gegeven moet met de cijfers over het jaar 1951
worden volstaan; in 1952 is dit gegeven niet opge
vraagd. Bij de bewerking is rekening gehouden met de
omstandigheid, dat verscheidene leerkrachten aan
meer dan één school verbonden zijn. Hierdoor is het
uiteraard niet mogelijk de verdeling der leerkrachten
naar de onderscheiden richtingen van onderwijs te
handhaven. In het volgende overzicht worden daarom
slechts vermeld de totale aantallen leerkrachten ver
bonden aan de instellingen van dagonderwijs.